Relações econômicas entre educação e produto social da agricultura
DOI:
https://doi.org/10.11606/1980-53573245efpaKeywords:
Education, Social product, Aggregate output, AgricultureAbstract
Municipal data were used to estimate the education contribution of education to agricultural aggregate output. Both effects, direct and indirect, was calculate and dummies variables used to detect regional differences. The resultsshow the meaningful education contribution to product. The indirect effect was more important than direct effect. The value of aggregate output in modern agriculture areas show better response than the traditional agriculture areas.
Downloads
References
BECKER, G. Human capital, a theoretical and empirical analysis with special reference to education. Third ed. The University of Chicago Press, 1993.
CASTRO, C. M. Investimento em educa^ao no Brasil: comparação de três estudos. Pesquisa e Planejamento Econômico, v. 1, n. 1, p. 141-152, jun./nov. 1971.
CASTRO, J. A. de; FERNANDES, M. A. C. Sistema de Informacões sobre
os Gastos Públicos na Área de Educação - SIGPE: diagnóstico dos gastos públicos na área de educação - 1995. Brasilia: IPEA - Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada, 1999.
GIBBON, V H. Taxas de retorno dos investimentos em educação no Brasil: uma análise desagregada. Revista Brasileira de Economia, v. 29,n. 3, p. 109-133, jul/set 1975.
GRILICHES, Z. Hybrid corn: an exploration in the economics of technological change. Econometrica, v. 24, n. 4, p. 501-522, 1957.
GRILICHES, Z. Despesas em pesquisa e educação na funlção de produção agrícola agregada. ln ARAUJO, P. C.; SCHUH, G. E. (eds.), Desenvolvimento da agricultura: educação, pesquisa e assistência técnica. Livro 2. Livraria Pioneira Editora, 1975, p. 101-116.
HOPPER, W D. Eficiência na alocação de recursos em uma agricultura tradicional da India. In: ARAUJO, P. C.; SCHUH, G. E. (eds.),
Desenvolvimento da agricultura: natureza do process© e modelos dualistas. Livro 1. Livraria Pioneira Editora, 1975, p. 67-81.
IBGE. Censo agropecuário 1995-96. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/estatistica/economia/ agropecuaria/censoagro/default.shtm (acesso: 08/05/2000).
IBGE. Contagem populacional 1996. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/estatistica/populacao/contagem/default.shtm (acesso: 08/05/2000).
IBGE. Pesquisa Nacional por Amostragem de Domicilios (PNAD). Disponível em: http://www.sidra.ibge.gov.br (acesso: 08/05/2000).
KASSOUF, A. L. Retornos a escolaridade e ao treinamento nos setores urbano e rural do Brasil. Revista de Economia e Sociologia Rural, v. 35, n. 2, abr./jun. 1997.
PAIVA, R. M. Modernização e dualismo tecnológico na agricultura: uma reformulação. Pesquisa e Planejamento Econômico, Rio de Janeiro, v. 5, n. 1, p. 117-162, 1975.
PATRICK, G. E; KEHRBERG, E. W. Gustos e retornos da educação em cinco áreas agrícolas da região Leste do Brasil. In: ARAUJO, P. C.;
SCHUH, G. E. (eds.), Desenvolvimento da agricultura: educação, pesquisa e assistência técnica. Livro 2. Livraria Pioneira Editora, 1975, p. 17-34.
QUANTITATIVE MICRO SOFTWARE. Programa Econometric Views - EVIEWS, version 2.0, 1994.
SCHULTZ, T. W Reflections on investmentin man. The Journal of Political Economy, v. LXX, n. 5, part 2, oct. 1962.
SCHULTZ, T. Transforming tradicional agriculture. New Haven: Yale University Press, 1964.
SCHULTZ, T. O capital humano: investimentos em educa9ao e pesquisa. Trad. Marco Aurélio de Moura Matos. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1973. 250p.
SINGH, R. D. Retornos diretos e alocativos da educacão e a demanda educacional familiar para criaiças do meio rural no Brasil. Revista de Economia e Sociologia Rural, v. 27, n. 2, abr./jun. 1989.
WELCH, E Education in pvoduction. Journal of Political Economy, v. 78, n. 1, p. 35-59, jan./feb. 1970.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2002 Eraldo Genin Fiore, Paulo Fernando Cidade de Araujo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
By submitting an article, the author authorizes its publication and attests that it has not been submitted to any other journal. The original article is considered final. Articles selected for publication are proofread for grammatical and orthographic errors. The journal does not pay rights for published articles. The Institute of Economic Research from the School of Economics, Business and Accounting of the University of São Paulo (Instituto de Pesquisas Econômicas da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo) owns the journal's copyright.