Early childhood education in the time of SARS-CoV-2: the (re)organization of teaching activities
DOI:
https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248254817porKeywords:
Early childhood education, Covid-19, Organization of teaching activities, Non-face-to-face care for childrenAbstract
The article stems from an international scientific cooperation agreement between an Italian public university and a Brazilian federal university to identify and analyze the pedagogical elements that constitute the actions of Brazilian early childhood education teachers in the implementation of non-presential teaching (or remote) in early childhood education institutions, due to the COVID-19 pandemic. The pedagogical elements investigated were educational objectives and intentions, resources, time, and strategies. An electronic survey tool was designed to survey early childhood teachers, containing 44 open and closed questions. Among the 97 respondents, most professionals did not have technical training for the pedagogical use of communication tools or social media, emphasizing the use of WhatsApp® and Facebook®. Such tools were assumed as the primary resources for contact with families and children and to achieve the main intentions: keeping alive the memory of the school routine and the affective relationships with the teachers. Given the pandemic and suspension of face-to-face service in early childhood education, pedagogical practices were redesigned concerning the pedagogical organization, including adapting materials.
Downloads
References
ABRANTES, Angelo Antonio; MARTINS, Lígia Márcia. A produção do conhecimento científico: relação sujeito-objeto e desenvolvimento do pensamento. Interface, Botucatu, v. 11, n. 22, p. 313-325, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/jNXHHJnmpN4pvfwMbTYjgFz/abstract/?lang=pt Acesso em: 14 mar. 2021.
» https://www.scielo.br/j/icse/a/jNXHHJnmpN4pvfwMbTYjgFz/abstract/?lang=pt
ANPED. Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Manifesto ANPEd: educação a distância na educação infantil, não! ANPEd, Rio de Janeiro, 20 abr. 2020. Disponível em: http://www.anped.org.br/news/manifesto-anped-educacao-distancia-na-educacao-infantil-nao Acesso em: 15 jan. 2021.
» http://www.anped.org.br/news/manifesto-anped-educacao-distancia-na-educacao-infantil-nao
ARAÚJO, Ana Lúcia Soares da Conceição. Educação das infâncias e crianças no Brasil: paradoxos e possibilidades em tempos pandemia. Filosofia e Educação, Campinas, v. 12, n. 3, p. 1565-1577, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8661850 Acesso em: 14 mar. 2021.
» https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8661850
BABBIE, Earl. Métodos de pesquisas de survey. Belo Horizonte: UFMG, 1999.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Ed. 70, 1995.
BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de junho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 jul. 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8069.htm#art266 Acesso em: 20 jul. 2020.
» http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8069.htm#art266
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CEB nº 20, de 11 de novembro de 2009. Revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 9 dez. 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CEB nº 1, de 7 de abril de 1999. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 13 abr. 1999.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 5/2020. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 28 abr. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília, DF: MEC/SEF 1998.
CAMPOS, Maria Malta; VIEIRA, Lívia Fraga. COVID-19 and early childhood in Brazil: impacts on children’s well-being, education and care. European Early Childhood Education Research Journal, Abingdon, v. 29, n. 1, p. 125-140, 2021.
CAPONI, Sandra. Covid-19 no Brasil: entre o negacionismo e a razão neoliberal. Estudos Avançados, São Paulo, v. 34, n. 99, p. 209-223, 2020.
CHARLOT, Bernard. O professor na sociedade contemporânea: um trabalhador da contradição. Revista da Faeeba, Salvador, v. 17, n. 30, p. 17-31, 2008. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/issue/view/227/126 Acesso em: 12 fev. 2021.
» https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/issue/view/227/126
CLARKE, Jonathan M.; MAJEED, Azeem; BEANEY, Thomas. Measuring the impact of covid-19. BMJ, London, v. 373, p. 1-2, 2021.
CORDEIRO, Miriam Izabel Albernaz. Carta aberta da Rede Nacional Primeira Infância (RNPI) dirigida ao presidente do Conselho Nacional de Educação. Brasília, DF: ANDI: RNPI, 23 mar. 2020. Disponível em: http://primeirainfancia.org.br/wp-content/uploads/2020/03/Carta-Aberta-ao-CNE.pdf Acesso em: 15 jan. 2021.
» http://primeirainfancia.org.br/wp-content/uploads/2020/03/Carta-Aberta-ao-CNE.pdf
DIAS, Bruno C.; MARTINS, Pedro. Naomar de Almeida Filho fala ao Estadão sobre a pandemia da Covid-19: “saúde é política”. Abrasco, Rio de Janeiro, 23 mar. 2020. Disponível em: https://www.abrasco.org.br/site/outras-noticias/vice-presidente-da-abrasco-e-entrevistado-para-materia-do-estadao/45903/ Acesso em: 16 jan. 2021.
ESTRELLA, Bianca; LIMA, Larissa. CNE aprova diretrizes para escolas durante a pandemia. Portal MEC, Brasília, DF, 28 abr. 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=89051 Acesso em: 15 jan. 2021.
» http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=89051
FOWLER JUNIOR, Floyd J. Pesquisa de levantamento. Tradução Rafael Padilla Ferreira. Porto Alegre: Penso, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GUEDES, Ana Carolina Vidal (coord.). Primeiríssima infância: interações: comportamentos de pais e cuidadores de crianças de 0 a 3 anos. São Paulo: Fundação Maria Cecília Souto Vidigal, 2020. Disponível em: https://www.fmcsv.org.br/pt-BR/biblioteca/primeirissima-infancia-interacoes-comportamentos-pais-cuidadores-criancas-0-3-anos/ Acesso em: 16 jan. 2021.
GUIZZO, Bianca Salazar; MARCELLO, Fabiana de Amorim; MÜLLER, Fernanda. A reinvenção do cotidiano em tempos de pandemia. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 46, p. 1-18, 2020.
HEAVEY, Laura et al. No evidence of secondary transmission of COVID-19 from children attending school in Ireland, 2020. Euro Surveill, Stockholm, v. 25, n. 21, p. 1-4, 2020.
MARCHETTI, Federico; GUIDUCCI, Claudia. Covid-19 e bambini: le due facce di una diversa medaglia. Medico e Bambino, Trieste, v. 39, n. 4, p. 219-221, 2020.
MINEIRO, Márcia. Pesquisa de survey e amostragem: aportes teóricos elementares. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 1, n. 2, p. 284-306, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7677 Acesso em: 21 jun. 2021.
» https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7677
OLIVEIRA, Nedia Maria de; MARINHO, Simão Pedro P. Tecnologias digitais na educação infantil: representações sociais de professoras. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. 4, p. 2094-2114, 2020. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14068 Acesso em: 22 jun. 2021.
» https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14068
REDE CONHECIMENTO SOCIAL (coord.). Retratos da educação no contexto da pandemia do coronavírus: um olhar sobre múltiplas desigualdades. [S. l.: s. n.], 2020.
REDONDO, Patrícia R. Educar a la primeira infancia en tiempos de excepción. In: DUSSEL, Inés; FERRANTE, Patricia; PULFER, Dário (org.). Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera. Buenos Aires: UNIPR, 2020. p. 137-147.
SAVIANI, Dermeval; GALVÃO, Ana Carolina. Educação na pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Universidade e Sociedade, Brasília, DF, v. 67. p. 36-49, 2021. Disponível em: https://www.sintese.org.br/2021/03/16/educacao-na-pandemia-a-falacia-do-ensino-remoto/ Acesso em: 13 mar. 2021.
» https://www.sintese.org.br/2021/03/16/educacao-na-pandemia-a-falacia-do-ensino-remoto/
SOUZA, Vera Lúcia Trevisan de et al. O psicólogo na escola e com a escola: a parceria como forma de atuação promotora de mudanças. In: GUZZO, Raquel de Souza Lobo (org.). Psicologia escolar: desafios e bastidores na educação pública. Campinas: Atomo & Alínea, 2014. p. 27-54.
TAMBURLINI, Giorgio; MARCHETTI, Federico. Pandemia di Covid-19: motivazioni e indicazioni per l’apertura di spazi educativi per bambini. Medico e Bambino, Trieste, v. 39, n. 5, p. 301-304, 2020. Disponível em: https://www.medicoebambino.com/lib/covid19_10.pdf Acesso em: 20 mar. 2021.
» https://www.medicoebambino.com/lib/covid19_10.pdf
UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. COVID-19 educational disruption and response. Paris: Unesco, 2020. Disponível em: https://en.unesco.org/news/covid-19-educational-disruption-and-response Acesso em: 22 maio 2021.
» https://en.unesco.org/news/covid-19-educational-disruption-and-response
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação e Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assume exclusive responsibility for the concepts expressed in their articles, which do not necessarily reflect the journal’s opinion.
Permission to photocopy all or part of the material published in the journal is granted provided that the original source of publication be assigned.