Pierre Bourdieu, professor of sociology at the College de France*

Authors

  • Amurabi Oliveira Universidade Federal de Santa Catarina
  • Camila Ferreira da Silva Silva Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248253814

Keywords:

Pierre Bourdieu, Collège de France, Professorship, General Sociology, Reflexivity

Abstract

The article deals with a specific moment in the work and professional practice of Pierre Bourdieu: his first five years as a professor of sociology at the Collège de France, during which time he taught the course titled “General Sociology”. With the objective of analyzing his practice not only as a researcher but also as a professor, and then seeking to understand his conception of sociology, the text retraces the intellectual scenario around the Collège de France, highlighting the significance of Pierre Bourdieu being selected for the Chair of Sociology, as well as analyzing the themes, objectives and guiding threads of the lectures he taught in those early years. This article was produced from a qualitative study of bibliographic nature, in dialogue with national and international authors and after analyzing Bourdieu’s General Sociology course. The study ended up corroborating the relevance of analyzing this peak period in the intellectual trajectory of the sociologist. In addition, it made evident that Bourdieu, as a professor and with the pedagogical intentionality which the position entails, connected the threads of teaching and research in sociology, favoring debates on Bourdieusian sociology and, above all, on the place of sociology in the social world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Amurabi Oliveira, Universidade Federal de Santa Catarina

    Amurabi Oliveira é doutor em sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) com estágio pós-doutoral pela Universidade Autônoma de Barcelona. É professor da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e pesquisador do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

  • Camila Ferreira da Silva Silva, Universidade Federal do Amazonas

    Camila Ferreira da Silva é doutora em ciências da educação pela Universidade Nova de Lisboa, com estágio pós-doutoral em sociologia política pela UFSC e professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas (PPGE/FACED/UFAM).

References

ARON, Raymond. De la condition historique du sociologue: leçon inaugurale au Collège de France prononcée le 1er décembre 1970. Social Science Information, Paris, v. 10, n. 1, p. 7-29, 1971.

ASTORGA, Luis. La doble leccion de Bourdieu. Argumentos: estudios críticos de la sociedade, Ciudad de México, n. 2, p. 127-128, 1987.

BORTOLUCI, José Henrique; JACKSON, Luiz; PINHEIRO, Fernando. Contemporâneo clássico: a recepção de Pierre Bourdieu no Brasil. Lua Nova, São Paulo, n. 94, p. 217-254, 2015.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 1974.

BOURDIEU, Pierre. Esboço de auto-análise. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

BOURDIEU, Pierre. Lição sobre a lição. Vila Nova de Gaia: Estratégias Criativas, 1996.

BOURDIEU, Pierre. O desencantamento do mundo: estruturas econômicas e estruturas sociais. São Paulo: Perspectiva, 1979.

BOURDIEU, Pierre. Propositions pour l’enseignement de l’avenir/Rapport au Président de la République. Paris: Collège de France, 1985.

BOURDIEU, Pierre. Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1981.

BOURDIEU, Pierre. Sociologia geral: lutas de classificação – curso no Collège de France (1981-1982). v. 1. Petrópolis: Vozes, 2020.

BOURDIEU, Pierre. Sociologie générale: cours ao Collège de France (1981-1983). v. 1. Paris: Raisons d’Agir, 2015.

BOURDIEU, Pierre. Sociologie générale: les concepts élémentaires de la sociologie. v. 2. Paris: Raisons d’Agir, 2016.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.

BRITO, Angela Xavier de. Rei morto, rei posto? As lutas pela sucessão de Pierre Bourdieu no campo acadêmico francês. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 5-19, 2002.

CATANI, Afrânio Mendes. Collège de France. In: CATANI, Afrânio Mendes et al.(org.). Vocabulário Bourdieu. Belo Horizonte: Autêntica, 2017. p. 124-125.

CATANI, Afrânio Mendes. Pierre Bourdieu e seu esboço de auto-análise. Eccos, São Paulo, v. 10, n. esp., p. 45-65, 2008.

CHAMPAGNE, Patrick; DUVAL, Julien. Situação do curso de sociologia geral na obra de Pierre Bourdieu. In: BOURDIEU, Pierre. Sociologia geral: lutas de classificação – curso no Collège de France (1981-1982). v. 1. Petrópolis: Vozes, 2020. p. 165-178.

CONNELL, Raewyn. Canons and colonies: the global trajectory of sociology. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 32, n. 67, p. 349-367, 2019.

FEUERHAHN, Wolf. La politique des chaires au Collège de France. Paris: Les Belles Lettres, 2017.

FOURNIER, Marcel. L’élection de Marcel Mauss au Collège de France. Genèses, Paris, n. 22, p. 160-165, 1996.

FOURNIER, Marcel. Reflections on the legacy of Pierre Bourdieu. The Canadian Journal of Sociology, Edmonton, v. 27, n. 4, p. 577-581, 2002.

FRINGANT, Matthias. Pierre Bourdieu, Sociologie générale, volume 1: Cours au Collège de France (1981-1983). Lectures [En ligne], Lyon, 1 fev. 2019.

GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. São Paulo: Unesp, 1991.

HALBWACHS, Maurice. Minha campanha para o Collège de France. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 21, n. 40, p. 25-58, 2001.

HEY, Ana Paula; CATANI, Afrânio Mendes; MEDEIROS, Cristina Carta Cardoso de. A sociologia da educação de Bourdieu na revista Actes de la Recherche en Sciences Sociales. Tempo Social, São Paulo, v. 30, n. 2, p. 171-195, 2018.

JOLY, Marc. Excellence sociologique et “vocation d’hétérodoxie”: Mai 68 et la rupture Aron-Bourdieu. Revue D’Histoire des Sciences Humaines, Paris, n. 26, p. 17-44, 2015.

LAHIRE, Bernard. Por una sociología em buen estado. In: LAHIRE, Bernard (org.). El trabajo sociológico de Pierre Bourdieu: deudas y críticas. Buenos Aires: Siglo XXI, 2005. p. 7-25.

LEBARON, Frédéric. Foucault and Bourdieu at the Collège de France. Praktiske Grunde, Copenhagen, n. 1-2, p. 17-28, 2017.

LIZARDO, Omar. The three phases of Bourdieu’s U.S. reception: comment on Lamont. Sociological Forum, Hoboken, v. 27, n. 1, p. 238-244, 2012.

NOGUEIRA, Cláudio Marques Martins; NOGUEIRA, Maria Alice. A sociologia da educação de Pierre Bourdieu: limites e contribuições. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 78, p. 15-36, 2002.

OLIVEIRA, Amurabi; SILVA, Camila Ferreira da. A recepção de Pierre Bourdieu na sociologia da educação brasileira. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 51, p. 1-17, 2021.

ROSATTI, Camila Gui; CONSOLIM, Marcia. Entrevista com Julien Duval. Política & Sociedade, Florianópolis, v. 17, n. 38, p. 373-403, 2018.

SALLAZ, Jeffrey. Classification struggles: lectures at the Collège de France (1981-82). Contemporary Sociology, Washington, DC, v. 49, n. 4, p. 352-354, 2020.

SAPIRO, Gisèle. Entre o nacional e o internacional: o surgimento histórico da sociologia como campo. Sociedade e Estado, Brasília, DF, v. 33, n. 2, p. 349-372, 2018.

SETTON, Maria da Graça Jacintho. A teoria do habitus em Pierre Bourdieu: uma leitura contemporânea. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 20, p. 60-70, 2002.

VALLE, Ione Ribeiro. O lugar da educação (escolar) na sociologia de Pierre Bourdieu. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 13, n. 38, p. 411-437, 2013.

WACQUANT, Loïq. O legado sociológico de Pierre Bourdieu: duas dimensões e uma nota pessoal. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, n. 19, p. 95-110, 2002.

Published

2022-07-18

Issue

Section

SEÇÃO TEMÁTICA: 20 anos depois: pensar com e sem Bourdieu

How to Cite

Pierre Bourdieu, professor of sociology at the College de France*. (2022). Educação E Pesquisa, 48(contínuo), e253814. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248253814