Two notes on teacher training in the psychoanalytic perspective

Authors

  • Odana Palhares Universidade Ibirapuera Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação. Laboratório de Estudos e Pesquisas Psicanalíticas e Educacionais
  • Marise Bartolozzi Bastos Universidade Ibirapuera Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação. Laboratório de Estudos e Pesquisas Psicanalíticas e Educacionais

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v22i2p246-267

Keywords:

eacher training, psychoanalysis, teacher listening group, inclusive education, day care centers

Abstract

The purpose of the article is to discuss the theme of teacher training through critical reflections on the prescriptive model based on normative pedagogical theories. Faced with the proposals of formation that are being discussed by education and sociology theorists, psychoanalysis contributes when the objective is to elucidate the place of the subject in these propositions of pedagogical practices, warning that the psychoanalytic acceptance of subject-effect is totally different from the psychological concept subject-protagonist that is consolidated in the educational field. We will present two ongoing research projects that are investigating models of teacher training based on teachers listening groups in inclusive education and day-care centers

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Odana Palhares, Universidade Ibirapuera Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação. Laboratório de Estudos e Pesquisas Psicanalíticas e Educacionais

    Professora titular da Universidade Ibirapuera. Pós-doutoranda na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, pesquisadora do Laboratório de Estudos e Pesquisas Psicanalíticas e Educacionais sobre a Infância (LEPSI) e pesquisadora associada no Grupo de Pesquisas Metodologia IRDI nas creches do Diretório de Pesquisas CNPq.

  • Marise Bartolozzi Bastos, Universidade Ibirapuera Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação. Laboratório de Estudos e Pesquisas Psicanalíticas e Educacionais

    Professora titular da Universidade Ibirapuera. Doutora em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano na Universidade de São Paulo. 

Published

2017-10-10

Issue

Section

Articles

How to Cite

Palhares, O., & Bastos, M. B. (2017). Two notes on teacher training in the psychoanalytic perspective. Clinical Styles. The Journal on the Vicissitudes of Childhood, 22(2), 246-267. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v22i2p246-267