A case of oligothymia in the psychopedagogical clinic
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v26i2p356-367Keywords:
oligothymia, psychopedagogy, knowledge (consciousness), good senseAbstract
Under the empire of neuroscience, behavioral therapies, and medicalization in childhood, the learning disorders clinic inaugurated by Sara Pain is in disuse. The understanding of the role of ignorance in the articulation of the father-mother-child triangle and the signifiers that represent it no longer find an echo in training courses in psychopedagogy. The case study presented here of an adolescent with learning problems and serious impasses in his subjective constitution, intends to revisit this psychopedagogical know-how that mediates between (unconscious) knowledge and (logical) knowledge. Indirectly, it denounces the fallacy of the discourse of school inclusion, which, by ignoring the dimension of the unconscious, makes it difficult for the student to assume another subjective position than that of “disabled”.
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Copyright (c) 2021 Silvia Szterling Munimos
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Eu, Rinaldo Voltolini, concedo à revista o direito de primeira publicação e declaro que o artigo intitulado Sobre uma política de acolhimento de professores em situação de inclusão, apresentado para publicação na revista Estilos da Clínica, não foi publicado ou apresentado para avaliação e publicação em nenhuma outra revista ou livro, sendo, portanto, original.