A case of oligothymia in the psychopedagogical clinic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v26i2p356-367

Keywords:

oligothymia, psychopedagogy, knowledge (consciousness), good sense

Abstract

Under the empire of neuroscience, behavioral therapies, and medicalization in childhood, the learning disorders clinic inaugurated by Sara Pain is in disuse. The understanding of the role of ignorance in the articulation of the father-mother-child triangle and the signifiers that represent it no longer find an echo in training courses in psychopedagogy. The case study presented here of an adolescent with learning problems and serious impasses in his subjective constitution, intends to revisit this psychopedagogical know-how that mediates between (unconscious) knowledge and (logical) knowledge. Indirectly, it denounces the fallacy of the discourse of school inclusion, which, by ignoring the dimension of the unconscious, makes it difficult for the student to assume another subjective position than that of “disabled”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Silvia Szterling Munimos

    Psicopedagoga. Doutora pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

References

Belisário Filho, J. F. (2010). A educação especial na perspectiva da inclusão escolar: Transtornos globais de desenvolvimento. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial. Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, Vol. 9.

Cordié, A. (1996). Os atrasados não existem: Psicanálise de crianças com fracasso escolar. (S. Flach, M. D' Agord, trad.). Porto Alegre: Artes Médicas. (Trabalho original publicado em 1993).

Freud, S. (1969). Além do princípio do prazer. In S. Freud, Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud (J. Salomão, trad., Vol. 18, pp. 17-85). Rio Janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 1920).

Lajonquière, L. (1995) De Piaget a Freud: Para repensar as aprendizagens. A (psico)pedagogia entre o conhecimento e o saber (4ª ed.) Petrópolis, RJ: Vozes. (Trabalho original publicado em 1992).

Levy, E. (1995). Viscosidad de pensamiento y procesos cognoscitivos: Una interpelación interdisciplinaria. Escritos de la Infancia, (6), 15-33.

Pain, S (1987). Psicopedagogia operativa: tratamento educativo da deficiência mental (1ª ed., A. E. Fillmann, trad.). Porto Alegre: Artes Médicas. (Trabalho original publicado em 1984).

Pain, S. (1992). Diagnóstico e tratamento dos problemas de aprendizagem (4ª ed., A. M. N. Machado, trad.). Porto Alegre: Artes Médicas. (Trabalho original publicado em 1973).

Pain, S. (1999). A função da ignorância. (M. E. V. Flores, trad). Porto Alegre: Artes Médicas. (Trabalho original publicado em 1989, a partir de uma primeira versão, em dois volumes, publicada em 1985).

Published

2021-08-30

How to Cite

Munimos, S. S. (2021). A case of oligothymia in the psychopedagogical clinic. Clinical Styles. The Journal on the Vicissitudes of Childhood, 26(2), 356-367. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v26i2p356-367