Psychoanalysis applied to the education: a theoretical discussion based on freud and lacan
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v14i26p128-137Keywords:
application of the psychoanalysis, psychoanalysis and education, research in psychoanalysis, ethics of the psychoanalysis, formation of the analystAbstract
This work theoretically argues the question of the application of the psychoanalysis to the education. Freud, distinguishing the psychoanalysis from other therapies points out its especificity in the boarding to the unconscious and the points that limits the academic transmission in the formation of the analyst. Lacan is centered in the question of the analyst production and from there the decurrent ethics, for Him, these two axles define the field of application of the psychoanalysis. It is in the measure of its submission to the cause of the unconscious that this practic reveals analitic, what only is witnessed in a posteriori. Thus, it is only collecting the certifications of acts that are born of the initiative of the analysts that we can say of (the im)possibilities of application of the psychoanalysis.Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
O envio dos manuscritos deverá ser acompanhado de Carta à Comissão Executiva solicitando a publicação. Na carta, o(s) autor(es) deve(m) informar eventuais conflitos de interesse - profissionais, financeiros e benefícios diretos ou indiretos - que possam vir a influenciar os resultados da pesquisa. Devem, ainda, revelar as fontes de financiamento envolvidas no trabalho, bem como garantir a privacidade e o anonimato das pessoas envolvidas. Portanto, o(s) autor(es) deve(m) informar os procedimentos da aprovação da pesquisa pelo Comitê de Ética da instituição do(s) pesquisador(es) com o número do parecer.
O material deve ser acompanhado também de uma Declaração de Direito Autoral assinada por todo(s) o(s) autor(es) atestando o ineditismo do trabalho, conforme o seguinte modelo:
Eu, Rinaldo Voltolini, concedo à revista o direito de primeira publicação e declaro que o artigo intitulado Sobre uma política de acolhimento de professores em situação de inclusão, apresentado para publicação na revista Estilos da Clínica, não foi publicado ou apresentado para avaliação e publicação em nenhuma outra revista ou livro, sendo, portanto, original.