The Burst institution" as a "fort-game" - from Jacques Lacan to the idea of the "Burst Instituion" of the école expérimentale de Bonneuil -Sur-Marne
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v9i17p26-51Keywords:
Burst Institution, Fort-Da, Game, Anti-PsychiatryAbstract
This article describes the idea of the burst institution of the École Expérimentale de Bonneuil- sur-Marne. This idea could become the Écoles main characteristic only because the experimental practice of this institution (which receives children and juveniles in difficulties) is joined with psychoanalytical, (post- )structuralistic and antipsychiatrical theories. In Bonneuil, psychoanalytical theories are not only applied to the analysis of interpersonal relations, but also help understanding institutional structures. In this way, the burst institution opens the opportunity to go a stretch on the road of wish for the children and juveniles as well as for the adults who work there. Finally, I show how this institution has - throughout and despite of its 30 years of existence as burst institution - managed to resist institutional sclerosis.Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
O envio dos manuscritos deverá ser acompanhado de Carta à Comissão Executiva solicitando a publicação. Na carta, o(s) autor(es) deve(m) informar eventuais conflitos de interesse - profissionais, financeiros e benefícios diretos ou indiretos - que possam vir a influenciar os resultados da pesquisa. Devem, ainda, revelar as fontes de financiamento envolvidas no trabalho, bem como garantir a privacidade e o anonimato das pessoas envolvidas. Portanto, o(s) autor(es) deve(m) informar os procedimentos da aprovação da pesquisa pelo Comitê de Ética da instituição do(s) pesquisador(es) com o número do parecer.
O material deve ser acompanhado também de uma Declaração de Direito Autoral assinada por todo(s) o(s) autor(es) atestando o ineditismo do trabalho, conforme o seguinte modelo:
Eu, Rinaldo Voltolini, concedo à revista o direito de primeira publicação e declaro que o artigo intitulado Sobre uma política de acolhimento de professores em situação de inclusão, apresentado para publicação na revista Estilos da Clínica, não foi publicado ou apresentado para avaliação e publicação em nenhuma outra revista ou livro, sendo, portanto, original.