Reading the world: journalism from the perspective of educational action – a study on Revista E of Sesc São Paulo

Authors

  • Adriana Reis Paulics Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2023.191953

Keywords:

Journalism and education, Cultural mediation, Curriculum, Non-formal education, Edu-communicatiom

Abstract

We investigate the rapprochements between Journalism and Education based on the case study of Revista E, created and maintained by Sesc São Paulo. We analyze the characteristics of a journalistic publication published for educational purposes to identify the foundations and outline paradigms of a Journalism committed to Education, from the theoretical frameworks of cultural mediation and non-formal education. This qualitative research, supported by literature review and case study, poses as its research question: What characteristics of a journalistic publication allow it to be understood beyond its commitment to informing, bringing it closer to an educational action?

Keywords: Journalism and Education; Cultural mediation; Curriculum; Non-formal education; Edu-communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Adriana Reis Paulics, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Journalist graduated from Faculdade Cásper Líbero, with a specialization in Social Journalism (PUC-SP), and a master's degree in Education: Curriculum (PUC-SP). An employee of Sesc São Paulo since 2007, she works as the editor of Revista E and is part of the Diffusion and Promotion Management team (GEDIF), in the central administration of the regional Sesc São Paulo.

References

ABRAMO, Perseu. Padrões de manipulação na grande imprensa. 2. ed. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2016.

ALMEIDA, Fernando José de. Folha Explica Paulo Freire. São Paulo: Publifolha, 2009.

ALMEIDA, Fernando et al. (Orgs.). Cultura, Educação e Tecnologias em Debate. São Paulo: Sesc São Paulo, 2018. Disponível em https://issuu.com/centrodepesquisaeformacao/docs/xxx_cetd_brochura_digital-final-apr. Acesso em: 14 maio 2021.

APPLE, Michael W. Ideologia e currículo. Porto Alegre: Artmed, 2006.

BAUMAN, Zygmunt. Ensaios sobre o conceito de cultura. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, 2017. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 05 out. 2021.

BRASIL. Constituição Federal. Brasília, 1988. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 01 jun. 2020.

FREIRE, Paulo. Ação Cultural para a liberdade e outros escritos. São Paulo: Paz e Terra, 1976.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1975.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GOHN, Maria da Gloria. Educação não formal e o Educador Social. São Paulo: Cortez, 2013.

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: a pedagogia crítica-social. São Paulo: Edições Loyola, 1986.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê? 3. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: Comunicação, cultura e hegemonia. 6. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. A Comunicação na Educação. São Paulo: Contexto, 2014.

MIRANDA, Danilo Santos de. Os 25 anos da Revista E: as diversas conexões da cultura. Revista E, edição de julho de 2019. Disponível em: https://www.sescsp.org.br/online/artigo/13377_OS+25+ANOS+DA+REVISTA+E+AS+DIVERSIDADES+CONEXOES+DA+CULTURA. Acesso em: 15 set. 2021.

MOREIRA, Antonio Flávio; SILVA, Tomaz Tadeu da (Orgs.). Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 1994.

OLIVEIRA, Dennis de. Jornalismo e emancipação: uma prática jornalística baseada em Paulo Freire. Curitiba: Appris, 2017.

REVISTA E. Edições de janeiro a dezembro de 2019. Sesc São Paulo. Disponível em: www.sescsp.org.br/revistae. Acesso em: 15 abr. 2021.

SAVIANI, Demerval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 3. ed. campinas: Autores Associados, 2010.

SODRÉ, Muniz. A ciência do comum: notas para o método comunicacional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

SODRÉ, Muniz. Entrevista ao jornal Folha de S.Paulo. 2021. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrissima/2021/05/governo-bolsonaro-exerce-a-necropolitica-e-brasil-e-o-mundo-vivem-um-desastre.shtml?origin=folha. Acesso em: 23 ago. 2021.

WENDELL, Ney. Estratégias de mediação cultural para a formação de público. Fundação Cultural do Estado da Bahia (Secretaria de Cultura do Estado da Bahia), 2014. Disponível em: https://issuu.com/sbpdf/docs/estrat__gias-de-media__ao-cultural. Acesso em: 10 jun. 2021.

Published

2023-11-03

How to Cite

Paulics, A. R. (2023). Reading the world: journalism from the perspective of educational action – a study on Revista E of Sesc São Paulo. Revista Extraprensa, 16(2), 265-283. https://doi.org/10.11606/extraprensa2023.191953