The carnival educates: a look from the first capital of Brazil

Authors

  • Anderson Brasil Universidade Federal do Tocantins
  • Alexandre Siles Vargas Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2020.174451

Keywords:

Carnival, Afro Blocks, Samba-reggae, Ethnic-racial Relations, Salvador, Bahia

Abstract

This study seeks to understand how Carnival can educate ethnic-racial relations by exposing, through bibliographic and documentary data, some historical events that perpetrate Carnival as a phenomenon that allows for the breaking down of sociocultural and socioeconomic barriers. The qualitative approach of this research is marked by its connection with subjective questions to the field and to the subjects of the research. The data allow us to conclude that there is a pedagogical process that is sometimes invisible, but that reverberates because it is managed within the largest festive activity on the planet, allowing the linkage of unique aspects from the afro blocks of samba-reggae of the first capital of Brazil, the city of Salvador, in the state of Bahia.

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Author Biographies

  • Anderson Brasil, Universidade Federal do Tocantins

    Tem pós-doutorado em Educação pela Universidade de Lisboa (ULisboa). Doutor em Música pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), com Mestrado e Graduação em Música pela mesma instituição. É Professor Adjunto na Universidade Federal do Tocantins (UFT).

  • Alexandre Siles Vargas, Universidade Federal da Bahia

    Doutorando em Educação Musical pelo Programa de Pós-Graduação em Música (PPG-MUS) da Universidade Federal da Bahia (UFBA), com Mestrado e Graduação em Música pela mesma instituição. É Professor Tutor Presencial do curso de Licenciatura em Música a Distância da Universidade do Estado da Bahia (UNEB).

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Published

2020-12-12

How to Cite

Brasil, A., & Vargas, A. S. . (2020). The carnival educates: a look from the first capital of Brazil. Revista Extraprensa, 14(1), 254-273. https://doi.org/10.11606/extraprensa2020.174451