Children’s identity subjectivation in publicity cenographies

Authors

  • Érika de Moraes Universidade Estadual Paulista, Bauru, São Paulo, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v17i2p619-640

Keywords:

Identity. Child. Publicity. Discourse. Cenographies.

Abstract

This article discusses the identity of child in advertising directed to children, taking into account the theoretical and methodological conception of the French discourse analysis, which considers the historical conditions of production as intrinsically linked to the discourses that circulate in a given period. For this purpose, it retakes an analysis from 1999 (advertising published in Revista Veja Kid+) and it proposes an analysis of a current advertising (2015) published in Vogue Kids magazine, based on their cenographies. Thus, it is possible to investigate which are new discursive marks and which of them remains with regard to the construction of children’s identity in publicity, by means of a historical approach, which allows locating the prevailing discourses about this identity in the recent history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Érika de Moraes, Universidade Estadual Paulista, Bauru, São Paulo, Brasil
    Docente do Departamento de Ciências Humanas da Faac, Unesp de Bauru. Doutora em Linguística pelo Instituto de Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Campinas, IEL/Unicamp, com ênfase em Análise do Discurso de linha francesa. 

References

Ariès P. História social da criança e da família. 2ª ed. Rio de Janeiro, LTC, 1981.

Authier-Revuz J. Heterogeneidade(s) enunciativa(s). In: Orlandi EP, Geraldi JW, organizadores. Caderno de Estudos Linguísticos. Celene M. Cruz e João Wanderley Geraldi, tradutores. Campinas, IEL/Unicamp, V.19, jul/dez. 1990 [1982].

Caparelli S. Televisão, programas infantis e a criança. In: Zilberman R, organizadora. A produção cultural para a criança. Porto Alegre: Mercado Aberto, 4ª ed., 1990.

Diário Gaúcho. MP vai investigar grife de Luciano Huck por camiseta que incentivaria pedofilia. Publicada em 05 mar. 2015. [citado em mar. 2015]. Disponível em: http://migre.me/oUcOH

Fischer RMB. Mídia, estratégias de linguagem e produção de sujeitos. In: Candau VM, organizadora. Linguagens, espaços e tempos no ensinar e aprender. Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino (ENDIPE). Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

Maingueneau D. Gêneses do discurso. Bruxelles: P. Mardaga. Sírio Possenti, tradutor. Curitiba (PR): Criar Edições: 2005a. [1984].

Maingueneau D. Ethos, cenografia, incorporação. In: Amossy R. Imagens de si no discurso. São Paulo (SP): Editora Contexto, 2005b.

Maingueneau D. Cenas da enunciação. Sírio Possenti e Maria Cecília Perez de Souza-e-Silva, organizadores. Curitiba: Criar, 2006.

Moraes E. O imaginário da criança no discurso jornalístico: uma análise da Revista Veja Kid+ [dissertação]. Campinas (SP): Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, 2002.

Moreno M. Como se ensina a ser menina – o sexismo na escola. Campinas: Unicamp/Moderna, 1999.

Pêcheux M. Semântica e Discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas: Unicamp, 1990 [1975].

Pereira RMR et al. Ladrões de sonhos e sabonetes: sobre os modos de subjetivação da infância na cultura do consumo. In: Souza SJ, organizadora. Subjetividade em questão: a infância como crítica da cultura. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2000.

Priore MD, organizadora. História das crianças no Brasil. São Paulo: Contexto, 1999.

Portal de notícias Bol. Justiça determina recolhimento de Vogue Kids com ensaio sensual de crianças. Publicada em 13 set. 2014. [citado em mar. 2015]. Disponível em: http://zip.net/bnpx2j

Saleh N. O desafio de educar meninas. Revista Crescer. [citado em mar. 2015]. Disponível em: http://revistacrescer.globo.com/Criancas/Comportamento/noticia/2015/03/o-desafio-de-educar-meninas.html

Souza SJ. Infância, violência e consumo. In: Souza SJ (org.). Subjetividade em questão: a infância como crítica da cultura. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2000.

Published

2016-04-07

Issue

Section

Papers

How to Cite

Moraes, Érika de. (2016). Children’s identity subjectivation in publicity cenographies. Filologia E Linguística Portuguesa, 17(2), 619-640. https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v17i2p619-640