Infantile cognitive semiosis: A continuous poetry

Authors

  • Maria José Palo Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v24i2p215-226

Keywords:

Literature, Art, Poetry, Language experience, Childhood cognitive semiosis

Abstract

Cognition is formed within the mind of the interpreter, either it turns into a habit or it turns into a certain way of behaving mentally which offers the interpreter mental models within similar circumstances. Its multiple roots create patterns of ideas which teach us how to see and think (Deleuze; Guattari, 2012). This cognitive activity mediates between feeling and volition and correspondence with the sign in semiosis, by exercising signification within signification. Another praxis emerges from cognition guided by perception privileged by Literature and Art by their language open to coordination of human action (Maturana, 2001). In regards to the individual, cognitive semiosis arranges the ambivalence and predominant importance of the translated object of knowledge within learning by sign and performance systems. It is understood that the conjugation of these cognitive and aesthetic aspects acts as a medium of exploration of the specific nature of literature for children called poeticity, which privileges the movement of recreation and interpretation of future potentialities (Agamben, 2008). This metacritical poetic movement – Semiosis – projects a way of constructing patterns of knowledge, of information and of learning with elements of the experience of language or of a continued poetry of signs, or of an Infantile cognitive semiosis in response.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben G. Infância e história. Destruição da experiência e origem da história. Burigo H, tradutor. Belo Horizonte: Editora UFMG; 2008.

Agamben G. A linguagem e a morte. Um seminário sobre o lugar da negatividade. Burigo H, tradutor. Belo Horizonte: UFMG; 2006.

Agamben G. A experiência da língua. Oliveira C, tradutor. Rio de Janeiro: Circuito; 2018.

Aristóteles. Física. Livro IV. Echandía GR, tradutor. Madrid: Editorial Gredos; 1995.

Barthes R. A preparação do romance I: da vida à obra. São Paulo: Martins Fontes; 2005.

Benveniste É. Problemas de linguística geral. Guimarães E, et al., tradutores. 2.ª ed. Campinas: Pontes Editores; 2006. v. 1.

Deleuze G, Guattari F. Mil platôs. Pelbart PP, Caiafa J., tradutores. São Paulo: Editora 34; 2012. v. 5.

Gagnebin JM. Sete aulas sobre linguagem, memória e história. Rio de Janeiro: Imago Ed.; 1997.

Lévinas E. Entre nós. Ensaios sobre a alteridade. Pivatto PS, tradutor. Petrópolis, RJ: Editora Vozes; 2010.

Maturana H. Cognição, ciência e vida cotidiana. Magro C, Paredes V, organizadores e tradutores. Belo Horizonte: Editora UFMG; 2001.

Nascimento E. Derrida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor; 2004.

Nunes B. Hermenêutica e poesia. O pensamento poético. Campos MJ, organizadora. 2.ª reimp. Belo Horizonte: Ed. UFMG; 2011.

Oliveira C. A linguagem e a morte. In: Pucheu A, organizador. Nove abraços no inapreensível: filosofia e arte em Giorgio Agamben. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, FAPERJ; 2008.

Palo MJ, Palo C. Histórias em Hai-Kai. 2.ª ed. São Paulo: ÔZÉ; 2021.

Valéry P. Variedades. Siqueira MM, tradutor. São Paulo: Iluminuras; 1991.

Zumthor P. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Cosac & Naify; 2007.

Published

2022-03-16

Issue

Section

Papers

How to Cite

Infantile cognitive semiosis: A continuous poetry. (2022). Filologia E Linguística Portuguesa, 24(2), 215-226. https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v24i2p215-226