Infantile cognitive semiosis: A continuous poetry
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v24i2p215-226Keywords:
Literature, Art, Poetry, Language experience, Childhood cognitive semiosisAbstract
Cognition is formed within the mind of the interpreter, either it turns into a habit or it turns into a certain way of behaving mentally which offers the interpreter mental models within similar circumstances. Its multiple roots create patterns of ideas which teach us how to see and think (Deleuze; Guattari, 2012). This cognitive activity mediates between feeling and volition and correspondence with the sign in semiosis, by exercising signification within signification. Another praxis emerges from cognition guided by perception privileged by Literature and Art by their language open to coordination of human action (Maturana, 2001). In regards to the individual, cognitive semiosis arranges the ambivalence and predominant importance of the translated object of knowledge within learning by sign and performance systems. It is understood that the conjugation of these cognitive and aesthetic aspects acts as a medium of exploration of the specific nature of literature for children called poeticity, which privileges the movement of recreation and interpretation of future potentialities (Agamben, 2008). This metacritical poetic movement – Semiosis – projects a way of constructing patterns of knowledge, of information and of learning with elements of the experience of language or of a continued poetry of signs, or of an Infantile cognitive semiosis in response.
Downloads
References
Agamben G. Infância e história. Destruição da experiência e origem da história. Burigo H, tradutor. Belo Horizonte: Editora UFMG; 2008.
Agamben G. A linguagem e a morte. Um seminário sobre o lugar da negatividade. Burigo H, tradutor. Belo Horizonte: UFMG; 2006.
Agamben G. A experiência da língua. Oliveira C, tradutor. Rio de Janeiro: Circuito; 2018.
Aristóteles. Física. Livro IV. Echandía GR, tradutor. Madrid: Editorial Gredos; 1995.
Barthes R. A preparação do romance I: da vida à obra. São Paulo: Martins Fontes; 2005.
Benveniste É. Problemas de linguística geral. Guimarães E, et al., tradutores. 2.ª ed. Campinas: Pontes Editores; 2006. v. 1.
Deleuze G, Guattari F. Mil platôs. Pelbart PP, Caiafa J., tradutores. São Paulo: Editora 34; 2012. v. 5.
Gagnebin JM. Sete aulas sobre linguagem, memória e história. Rio de Janeiro: Imago Ed.; 1997.
Lévinas E. Entre nós. Ensaios sobre a alteridade. Pivatto PS, tradutor. Petrópolis, RJ: Editora Vozes; 2010.
Maturana H. Cognição, ciência e vida cotidiana. Magro C, Paredes V, organizadores e tradutores. Belo Horizonte: Editora UFMG; 2001.
Nascimento E. Derrida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor; 2004.
Nunes B. Hermenêutica e poesia. O pensamento poético. Campos MJ, organizadora. 2.ª reimp. Belo Horizonte: Ed. UFMG; 2011.
Oliveira C. A linguagem e a morte. In: Pucheu A, organizador. Nove abraços no inapreensível: filosofia e arte em Giorgio Agamben. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, FAPERJ; 2008.
Palo MJ, Palo C. Histórias em Hai-Kai. 2.ª ed. São Paulo: ÔZÉ; 2021.
Valéry P. Variedades. Siqueira MM, tradutor. São Paulo: Iluminuras; 1991.
Zumthor P. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Cosac & Naify; 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Maria José Palo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright is transferred to the journal for the online publication, with free access, and for the printing in paper documents. Copyright may be preserved for authors who wish to republish their work in collections.