Interface between human language, consciousness and emotion

Authors

  • Mônica Maria Soares Santos Universidade de São Paulo
  • Renata Barbosa Vicente Universidade Federal Rural de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v24i2p147-159

Keywords:

Conscience, Emotion, Language

Abstract

Considering the increase in human life expectancy and the consequent increase in the number of elderly people in the world, the present work aims to present human consciousness and emotion from the perspective of Damásio (2000; 2011), as well as, based on recent studies, the impacts of the latter on language. Under the focus of different theories of Cognition and Linguistics, these studies showed positive and negative results of emotion on human language and the consequent quality of life of the elderly. Thus, Soares Santos (2021) demonstrates that emotion, caused by music, favors the rescue of linguistic awareness, lost with Alzheimer's disease, while Vicente (2014, 2020), recognizes the different levels of processing in the production of the text. argumentative-essay - mind, conscious mind and conscious mind capable of producing culture materialized in the texts produced by individuals and in an Extension Project entitled "Discoveries of the best age: beyond the walls of the university", carried out at the Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE) , in which he clarifies, through playful activities, which situations of tension can negatively and emotionally impact the elderly.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barrera SD, Maluf MR. Consciência metalinguísticas e alfabetização: um estudo com crianças da primeira série do ensino fundamental. Psicologia: reflexão e crítica. 2003;16(3):491-502.

Castro SL, Gomes I. Dificuldades de aprendizagem da língua materna. Lisboa: Universidade Aberta; 2000.

Cavalcante SMS, Militão JÁ, organizadores. Emoções: desafios para estudos da linguagem e cognição. Belo Horizonte: Puc Minas; 2016.

Cayton H. Tudo sobre doença de Alzheimer: resposta às suas dúvidas. São Paulo: Andrei; 2000.

Correa J. A avaliação da consciência sintática na criança: uma análise metodológica. Psicologia: teoria e pesquisa. 2004;20(1):69-75.

Del Nero HS. O sítio da mente: pensamento, emoção e vontade no cérebro humano. São Paulo: Editora Collegium Cognitio; 1997.

Damásio A. E o cérebro criou o homem. São Paulo: Companhia das Letras; 2011. (Original em inglês: self comes to mind: constructing the conscious brain. New York: Pantheon; 2010).

Damásio A. O sentimento de si: corpo, emoção e consciência. Lisboa: Temas e Debates, Círculo de Leitores; 2013.

Harley TA. The psychology of language. New York: Psychology Press; 2001.

Herrera E, et al. Epidemiologic survey of dementia in a community-dwelling brazilian population. Alzheimer Disease & Associated Disorders. 2002;16:103-108.

Kleinman A, Lafer B, Caetano SC. Transtorno bipolar na infância e na adolescência. In: Kapczinski F; Quevedo J; Colaboradores, organizadores. Transtorno bipolar, teoria e clínica. 2008. p. 306-330.

Langacker RW. A linguagem e sua estrutura: alguns conceitos fundamentais. Petrópolis: Vozes; 1980.

Leão E, Flusser V. Música para idosos institucionalizados: percepção dos músicos atuantes. Rev. Esc. Enferm. Usp. 2008;42(1):73-80. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/V42n1/10.pdf.

Meyer P. O olho e o cérebro: biofilosofia da percepção visual. Ferreira RL, tradutor. São Paulo: Editora Unesp; 2002[1997].

Mithen S. A pré-história da mente: uma busca das origens da arte, da religião e da ciência. Oliveira LCB, tradutora. São Paulo: Editora da Unesp; 2002 [1996].

Morato EM. O caráter sociocognitivo da metaforicidade: contribuições do estudo do tratamento de expressões formulaicas por pessoas com afasia e com doença de alzheimer. Rev. Est. Ling. 2008;16(1) jan./jun.:157-177.

Moreira SV, et al. Neuromusicoterapia no Brasil: aspectos terapêuticos na reabilitação neurológica. Revista brasileira de musicoterapia. 2012;12:18-26. Disponível em: http://revistademusicoterapia.mus.br/revistademusicoterapia122012.html.

Ortiz KZ, Bertolucci PHF. Alterações de linguagem nas fases iniciais da doença de Alzheimer. Arq. Neuropsiquiatria. 2005;63(2-A):311-317.

Pinker P. Do que é feito o pensamento: a língua como janela para natureza humana. Ravagnani F, tradutora. São Paulo: Companhia das Letras; 2008[2007].

Rovner BW, Broadhead J, Spencer M. Depression in Alzheimer's disease. Am J Psychiatry. 1989;146:350-3.

Soares Santos MM. “Essa música me faz lembrar…” A consciência linguística que emerge da música: idosos com Alzheimer no Brasil e em Portugal [tese]. São Paulo: Universidade de São Paulo, Évora: Universidade de Évora; 2021.

Tomasello M. The cultural origins of human cognition. Cambridge/Massachusets: Harvard University Press; 2003[2000].

Vicente RB. Iniciar é abstrato? É o lugar, é o tempo, é o espaço do caos cognitivo [tese]. São Paulo: Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo; 2014. [citado 5 jul. 2022].

Vicente RB. Descobertas da melhor idade: além dos muros da Universidade. Recife: Universidade Federal Rural de Pernambuco; 2017, 2018, 2019.

Vygostsky A. Construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes; 2009.

Published

2022-03-16

Issue

Section

Papers

How to Cite

Interface between human language, consciousness and emotion. (2022). Filologia E Linguística Portuguesa, 24(2), 147-159. https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v24i2p147-159