Differences in contrastive focus marking in speech of adults and children under typical and atypical phonological acquisition of Brazilian Portuguese

Authors

  • Geovana Soncin Universidade Estadual Paulista
  • Cecília Lorena Silva Guida Universidade Estadual Paulista
  • Fernanda Leitão de Castro Nunes de Lima Universidade Estadual Paulista
  • Larissa Cristina Berti Universidade Estadual Paulista

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v26i2p375-395

Keywords:

Phonological acquisition, Speech production, Prosody, Focus, Phonological disorder

Abstract

The goal of this article is to characterize acoustically and compare prosodic focus marking in speech of adults, children under typical language development and children diagnosed with phonological disorders. Speech samples were obtained from an experiment designed to elicit sentences with contrastive focus and neutral sentences. Acoustical analysis of fundamental frequency, duration and intensity was performed on the sentences produced by each participant’s groups. The results show that groups performed differently in marking contrastive focus by using the three phonetic parameters and suggest that children with phonological disorders may present instabilities in the prosodic plan.

Downloads

Author Biographies

  • Geovana Soncin, Universidade Estadual Paulista

    Doutora em Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual Paulista. Professora do Programa de Pós-Graduação em Fonoaudiologia da Universidade Estadual Paulista, campus de Marília, SP. Atualmente é Bolsista FAPESP do Programa Jovem Pesquisador (Proc. 2020/10144-3

  • Cecília Lorena Silva Guida, Universidade Estadual Paulista

    Mestranda em Fonoaudiologia

  • Fernanda Leitão de Castro Nunes de Lima, Universidade Estadual Paulista

    Doutoranda em Fonoaudiologia. 

  • Larissa Cristina Berti, Universidade Estadual Paulista

    Doutora em Estudos Linguísticos. Professora do Departamento de Fonoaudiologia, Universidade Estadual Paulista, Marília, SP,

References

American Psychiatric Association. DSM-5: Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. Porto Alegre: Artmed Editora; 2014.

American Speech-Language-Hearing Association. Speech sound disorders - Articulation and phonology [internet]. 2023.

Arvaniti A, Fletcher J. The autosegmental-metrical theory of intonational phonology. In: Gussenhoven C, Chen A, editores. The Oxford handbook of language prosody. Oxford: Oxford University Press; 2020. p. 78-95.

Barbosa P. Conhecendo melhor a prosódia: aspectos teóricos e metodológicos daquilo que molda nossaenunciação. Revista Estudos da Linguagem. 2012;20(3):11-27.

Barbosa P, Madureira S. Manual de fonética acústica experimental: aplicações a dados do português. São Paulo: Cortez; 2015.

Beckman M, Pierrehumbert J. Intonational structure in Japanese and English. Phonology Yearbook. 1986;3:255-309.

Berti LC, Pagliuso A, Lacava F. Instrumento de avaliação de fala para análise acústica (IAFAC) baseado em critérios linguísticos. Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia. 2009;14(3):305-314.

Berti LC, et al. Relationship between speech production and perception in children with speech sound disorders. Journal of Portuguese Linguistics. 2020;19(13):1-13.

Berti LC, et al. Differentiation on linguistic manifestations in children with delayed phonological development; em preparação.

Boersma P, Weenink D. Praat: doing phonetics by computer [programa de computador]. Versão 6. 2.1.4. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam; 2022.

Carnaval M, Moraes JA, Rilliard A. Focus types in Brazilian Portuguese: multimodal production and perception. DELTA. 2022;38(3):202258944.

Ceron MI, et al. Instrumento de avaliação fonológica (INFONO): estudo piloto. Codas. 2020;4(2):1-13.

Chafe WL. Givenness, contrastiveness, definiteness, subjects and topics. In: Li CN, editor. Subject and topic. New York: Academic Press; 1976. p. 27-55.

Cohn CA, Fougeron C, Huffman, MK. The Oxford handbook of laboratory phonology. Oxford: Oxford University Press; 2012.

D'Imperio M, et al. Intonational phrasing in Romance: the role of syntactic and prosodic structure. In: Frota S, Vigário M, Freitas MJ, editores. Prosodies. Berlin: Mouton de Gruyter; 2005. p. 59-97.

De Ruiter JP. Questions: formal, functional and interactional perspectives. Cambridge: Cambridge University Press; 2012.

Diehl JJ, Paul R. The assessment and treatment of prosodic disorders and neurological theories of prosody. International Journal of Speech Language Pathology. 2009;11(4):287-292.

Dodd B. Differential diagnosis and treatment of children with speech disorder. 2.ª ed. London: Whurr; 2005.

Fernandes FR. Ordem, focalização e preenchimento em português: sintaxe e prosódia [tese]. Campinas: Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas; 2007.

Filipe M, et al. Prosodic development in European Portuguese from childhood to adulthood. Applied Psycholinguist. 2017;38(5):1045-1070.

Frota S, et al. Intonational variation in Portuguese: European and Brazilian varieties. In: Frota S, Prieto P, organizadores. Intonation in Romance. Oxford: Oxford University Press; 2015. p. 235-283.

Geluykens R, Swerts M. Prosodic cues to discourse boundaries in experimental dialogues. Speech Communication. 1994;15(1-2):69-77.

Gonçalves CAV. Focalização no português do Brasil [tese]. Rio de Janeiro: Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro; 1997.

Gonçalves GF, Keske-Soares M, Checalin MA. Estudo do papel do contexto linguístico no tratamento do desvio fonológico. Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia. 2010;15(1):96-102.

Gussenhoven C. Types of focus in English. In: Lee C, Gordon M, Buring D, editores. Topic and focus: cross-linguistic perspectives on meaning and intonation. Dordrecht: Springer; 2006. p. 83-100.

Gussenhoven C. Sentential prominence in English. In: Ostendorp M et al., editores. The Blackwell companion to phonology. Nova Jersey: Wiley-Blackwell; 2011. p. 2780-2806.

Hawthorne K, Fischer S. Speech-language pathologists and prosody: clinical practices and barriers. Journal of Communication Disorders. 2020;87:106024.

Hearnshaw S, Baker E, Munro, N. The speech perception skills of children with and without speech sound disorder. Journal of Communication Disorders. 2018;71:61-71.

Kalathottukaren RT, Purdy SC. Prosody perception in typically developing school-aged children. Journal Phonetics and Audiololgy. 2017;3(1):1-9.

Krifka M. Basic notions of information structures. Acta Linguistica Hungarica. 2008;55(3):243-276.

Kugler F, Calhoun S. Prosodic encoding of information structure: a typological perspective. In: Gussenhoven C, Chen A, editores. The Oxford handbook of prosody language. New York: Oxford University Press; 2020. p. 454-467.

Ladd DR, Cutler A. Introduction. Models and measurements in the study of prosody. In: Cutler A, Ladd DR, editores. Prosody: models and measurements. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg; 1983. p. 1-10.

Ladd DR. Intonational phonology. Cambridge: Cambridge University Press; 2008.

Lamprecht RR. Aquisição fonológica do português: perfil de desenvolvimento e perfil para terapia. Porto Alegre: Artmed Editora; 2004.

Lima FLCN, Guida CLS, Soncin G. Julgamento perceptivo-auditivo de habilidades prosódicas na fala de crianças com distúrbios dos sons da fala. Anais do 31º Congresso Brasileiro de Fonoaudiologia e 12º Congresso Internacional de Fonoaudiologia; 03-06 out. 2023; Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia; 2023. p. 1179-1182.

Moraes JA. Three types of prosodic focus in Brazilian Portuguese: form and meaning; 2009; Workshop on prosody and meaning abstracts; 2009 September 17-18; Barcelona, Espanha. Barcelona: Publisher Unknown; 2009, p. 59-60.

Nespor M, Vogel I. Prosodic phonology. Dordrecht: Foris; 1986.

Nespor M, Vogel I. Prosodic phonology: with a new foreword. Berlin: Mouton de Gruyter; 2007.

Patah LK, Takiuchi N. Prevalência das alterações fonológicas e uso dos processos fonológicos em escolares aos 7 anos. Revista CEFAC. 2008;10(2):158-167.

Peppé S. Why is prosody in speech-language pathology so difficult? International Journal of Speech-Language Pathology. 2009;11(4):258-271.

Peppé S, McCann J. Assessing intonation and prosody in children with atypical language development: the PEPS-C test and the revised version. Clinical Linguistics & Phonetics. 2003;17(4-5):345–354.

Pierrehumbert J. The phonology and phonetics of English intonation [tese]. Massachusetts: Department of Linguistics and Philosophy, Massachusetts Institute of Technology; 1980.

Polli L. Desempenho prosódico verbal e gestual em crianças com e sem diagnóstico de distúrbios dos sons da Fala [dissertação]. Marília: Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista; 2022.

Preston JL, et al. Limited acquisition and generalisation of rhotics with ultrasound visual feedback in childhood apraxia. Clinical Linguistics & Phonetics. 2016;30(3-5):363-381.

Santos KA, et al. Focalização prosódica na fala de crianças com desenvolvimento fonológico típico e atípico: análise duracional. Veredas - Revista de Estudos Linguísticos. 2023;27(1):e40928.

Shriberg LD, et al. Reference data for children with idiopathic speech delay with and without speech motor delay (SMD). Madison: University of Wisconsin-Madison; 2019. Technical Report No. 26, Phonology Project.

Shriberg LD, Aram D, Kwaitkowski J. Developmental apraxia of speech: III. A subtype marked by inappropriate stress. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 1997;40(2):313-337.

Soncin G, Polli L, Berti LC. Use of secondary cues in prosodic focus marking in speech of children with phonological disorder. DELTA. 2022;38(3):202258881.

Terken J, Hermes D. The perception of prosodic prominence. In: Horne M, editor. Prosody: theory and experiment: studies presented to Gösta Bruce. Dordrecht: Springer Netherlands; 2000. p. 89-127.

Watson DG, Arnold JE, Tanenhaus MK. Tic Tac TOE: effects of predictability and importance on acoustic prominence in language production. Cognition. 2008;106(3):1548-1557.

Wells B, Peppé S, Goulandris N. Intonation development from five to thirteen. Journal of Child Language. 2004;31(4):749-778.

Wertzner HF. Distúrbio fonológico. In: Limongi SCO, editor. Linguagem: desenvolvimento normal, alterações e distúrbios: fonoaudiologia informação para a formação. Rio de janeiro: Guanabara Koogan; 2003. p.1-18.

Wonnacott E, Watson DG. Acoustic emphasis in four-year-olds. Cognition. 2008;107(3):1093-1101.

Yano CT, Fernandes-Svartman FR. Um estudo preliminar sobre a prosódia de construções com tópico e foco no português paulista. Entrepalavras. 2020;10(1):256-282.

Yavas M. Padrões na aquisição da fonologia do português. Letras de Hoje. 1988;23(4):7-30.

Published

2024-12-31

Issue

Section

Papers

How to Cite

Soncin, G., Guida, C. L. S. ., Lima, F. L. de C. N. de ., & Berti, L. C. (2024). Differences in contrastive focus marking in speech of adults and children under typical and atypical phonological acquisition of Brazilian Portuguese. Filologia E Linguística Portuguesa, 26(2), 375-395. https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v26i2p375-395

Funding data