A Iconicidade imediata e mediada no ensino e na aprendizagem da Geografia: relevâncias da práxis da Escola Pluricultural Odé Kayode
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2594-9632.geoliterart.2024.210133Keywords:
Cognitive Semiotics, Semiosis, Geography TeachingAbstract
The present study, based on the philosophy postulated by C. S. Peirce, demonstrates aspects of cognitive semiotics, that is, levels of semiosis referenced as: iconicity, indicial and symbolic. Two practices of Geography teaching were analyzed to illustrate examples and possible effects of these semioses. The learning object of this science urges semeiosis based on visual mediation and that values iconicity over symbolic replications. The praxis of the Odé Kayodê Pluricultural School, sustained by the pluricultural bias, as opposed to the model plastered in the symbolic argumental semiosis conveyed by the SEE-SP Media Center, exemplifies more assertive expectations for education
Downloads
References
BEAR, M F. Neurociências: desvendando o sistema nervoso. Porto alegre: Artmed, 2008.
CAMPOS, M. D’Olne. Surear, nortear y orientar: puntos de vista desde los hemisferios, la hegemonía y los indígenas. In: Prácticas otras de conocimiento(s). Entre crisis, entre guerras, Cristóbal de Las Casas, Tomo II, p. 433-458: Editorial Retos San, 2015.
COLL, C. Os conteúdos na reforma: ensino aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre: Artmed, 1998.
SEE-SP. Currículo Paulista: Geografia/ Area de Ciencias Humanas. São Paulo: SEE, 2022. Disponível em: https://efape.educacao.sp.gov.br/curriculopaulista/wp-content/uploads/2021/01/Habilidades-essenciais_Anos-iniciais_Geografia.pdf. Acesso em: 20, nov, 2022.
DE TIENNE, A. Aprendizagem qua semiose. In: QUEIROZ, A. (org). Computação, cognição e semiose. Salvador: EDUFBA, 2007.
DEACON, T. W. The symbolic species: the co-evolution of language and the brain. New York, W.W.Norton Company, 1997.
MARINO jR. R, O cérebro Japonês. São Paulo: Telecazu edições, 2018.
NÖTH, W. Os signos como educadores: Insights peircianos. Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, n. 7, 156 p, jan.-jun, PUC-SP, 2013 Disponível em: http://www.pucsp.br/pos/tidd/teccogs/artigos/2013/edicao_7/5-signos_como-educadores-winfried_noth.pdf Acesso em: 05 mar.2015.
PEIRCE, C S. A fixação da crença. Trd. Anabela G. Alves Wasshington Popular Science, v.1, n 12, 1877. Disponivel em: http://www.lusosofia.net/textos/peirce_a_fixacao_da_crenca.pdf. Acesso em: 12, mai, 2013.
PEIRCE, C S. Collected papers of Charles Sanders Peirce. Vols. 1 e 2. Cambridge: Harvard University,1974.
PEIRCE, C S. Collected papers of Charles Sanders Peirce. Vols. 5 e 6. Cambridge: Harvard University,1978.
PPP – Projeto Político Pedagógico. Escola Pluricultural Odé Kayodê. 2022.
QUEIROZ, João. Classificações de signos de C. S. Peirce – de ‘On the logic of science’ ao ‘Syllabus of certain topics of logic’. TransFormAção:São Paulo, 30(2): 179-195, 2007.
SANTAELLA, L. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora, visual e verbal. São Paulo: Iluminuras, 2001.
SANTAELLA, L. Os Significados Pragmáticos da Mente e o Sinequismo em Peirce. Cognitio, PUC: São Paulo, nº 3, nov. 2002, p. 97-106.
SANTAELLA, L. (b) Sinequismo e Onipresença da Semiose. Cognitio, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 141-149, jan./jun. 2007,
SANTAELLA, L. Epistemologia Semiótica. Cognitio, São Paulo, v. 9, n. 1, p. 93-110, jan./jun. 2008,
SANTAELLA, L. e NOTH, W, Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 1998.
SANTOS, Antônio dos Bispo. Colonização, Quilombos: modos e significações. 2ª ed. Brasília, 2019.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Adriana Campelo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.