Center and Cosmos: An interpretation about the spatial dimension of the candomblecist sacred music
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2020.165988Keywords:
Music, Sacred Space, Cosmogony, CandombléAbstract
Music is one of the most important element in Candomblé cults. Combined with the dance, it collaborates with the orixá’s identification and their rites. It’s a form of expression that disseminates and keeps alive the history of some African oral traditions collaborating in the formation of identity and the perception of the sacredness of celebration places. Memory is the connexion between two places at different times: the Orúm and Ayê, that spatialize the Candomblé’s cosmogony. Considering the religion as a cultural system - which is characterized by different modalities of worship and celebrations – this one, has on the music a one of the elements that creats relationships between humans and what we can call sacred, that mobilizes ways of being and existing in the immediate celebratory space. To help us and elucidate this essay, we’ll work with Zeny Rosendahl's sacred space theory and Lily Kong's music theory, to discuss and understand the way in which music is an essential element that contributes to the production in Candomblé’s temple.
Downloads
References
ARAÚJO, Cristiano Santos. Religião, sagrado e poder: considerações conceituais em Geertz, Terrin e Deleuze. Revista Ciber Teologia, ano 11, n. 51, p. 99-111, 2015.
ASAD, Talal. A construção da religião como uma categoria antropológica. Cadernos de Campo (São Paulo, 1991), v. 19, n. 19, p. 263-284, 2010.
BÉHAGUE, G. Correntes regionais e nacionais na música do Candomblé baiano. Revista Afro-Ásia. Salvador: nº 12, Centro de Estudos Afro-Orientais da Universidade Federal da Bahia, 1976.
BLACKING, John. Música, cultura e experiência. Cadernos de Campo (São Paulo, 1991), v. 16, n. 16, p. 201-218, 2007.
CARDOSO, Ângelo Nonato Natale. A linguagem dos tambores. Tese de Doutorado em Etnomusicologia - Programa de Pós-graduação em Música/UFBa. Salvador, 2006.
CASSIRER, E. [1944] Ensaio sobre o Homem – Introdução a uma Filosofia da Cultura Humana, tradução de Vicente Feliz de Queiroz, São Paulo: Editora Mestre Jou, 1977.
CORRÊA, Roberto Lobato. Espaço e simbolismo. Olhares geográficos: modos de ver e viver o espaço. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, p. 133-153, 2012.
CORRÊA, Roberto Lobato. Cultura, Política, Economia e Espaço. Espaço e Cultura, n. 35, p. 27-40, 2014.
CASTRO, Daniel de. Geografia e música: a dupla face de uma relação. Espaço e Cultura, n. 26, p. 7-18, 2009.
ELIADE, Mircea; TAMER, Sonia Cristina; DUMÉZIL, Georges. Imagens e símbolos: ensaio sobre o simbolismo mágico-religioso. 1991.
ELIADE, Mircea. O sagrado e o profano. Tradução de Rogério Fernandes. 1992.
FERNANDES, Dalvani; GIL FILHO, Sylvio Fausto. Geografia em Cassirer: Perspectivas para a geografia da religião. GeoTextos, v. 7, n. 2, p. 211-228, 2011.
FONSECA, Edilberto José de Macedo. ‘... Dar Rum ao Orixá...”: Ritmo e Rito nos Candomblés Ketu-Nagô”. Textos Escolhidos de Cultura e Arte Populares, v. 3, n. 1, p. 101-16, 2006.
GEERTZ, Clifford, 1926- A interpretação das culturas / Clifford Geertz. - l.ed., IS.reimpr.-Rio de Janeiro : LTC, 2008.
GIL FILHO, Sylvio Fausto. Espacialidades de conformação simbólica em Geografia da Religião: um ensaio epistemológico. Espaço e Cultura, n. 32, 2012a.
GIL FILHO, S. F. Geografia das formas simbólicas em Ernst Cassirer. Visões do Brasil: estudos culturais em geografia. Salvador: EDUFBA., 2012b, pp. 47-66.
KONG, Lily. Música popular nas análises geográficas. Corrêa, Roberto. L.; Rosendahl, Zeny (Org.). Cinema, espaço e música. Rio de Janeiro: EDUERJ, p. 129-175, 2009.
LIMA, Vivaldo da Costa. O conceito de “nação” nos candomblés da Bahia. Afro-Ásia. Salvador, n. 12, p. 65-90, 1976.
LÜHNING, Angela. Música: coração do candomblé. Revista Usp, n. 7, p. 115-124, 1990.
MARINHO, Samarone Carvalho. Um homem, um lugar: geografia da vida e perspectiva ontológica. Tese de doutorado. Departamento de Geografia da USP. São Paulo, 2010.
MOURA, Marinaide Ramos. O simbólico em Cassirer. Ideação, Feira de Santana, n. 5, p. 75-85, 2000.
PEREIRA, Clevisson Junior; GIL FILHO, Sylvio Fausto. Geografia da Religião e Espaço Sagrado: Diferenças entre as noções de lócus material e conformação simbólica. Ateliê geográfico, v. 6, n. 1, p. 35-50, 2012.
PESSOA DE BARROS, J. F. Mito, memória e história: a música sacra. Espaço e Cultura, n° 9 e 10, p. 35-48, 2000.
PINTO, Tiago de Oliveira. Som e música. Questões de uma antropologia sonora. Revista de Antropologia, v. 44, n. 1, p. 222-286, 2001.
ROSENDAHL, Zeny. Geografia de religião: uma proposta. Espaço e Cultura, n. 1, p. 45-74, 1995.
ROSENDAHL, Zeny. Território e territorialidade: uma perspectiva geográfica para o estudo da religião. Geografia: temas sobre cultura e espaço. Rio de Janeiro: EdUERJ, p. 191-226, 2005.
ROSENDAHL, Zeny. O sagrado e sua dimensão espacial. CASTRO, IE; GOMES, PC; CORRÊA, RL Olhares geográficos: modos de ver e viver o espaço. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.
SILVA. Vagner Gonçalves. Candomblé e Umbanda. Caminhos da devoção brasileira. 5ª edição. São Paulo: Selo Negro Edições, 2005.
TINHORÃO, José Ramos. Os sons dos negros no Brasil: cantos, danças, folguedos: origens. São Paulo, Editora 34, 2008, 152 p.
TORRES, Marcos Alberto; KOZEL, Salete. Paisagens sonoras: possíveis caminhos aos estudos culturais em geografia. Raega-O Espaço Geográfico em Análise, v. 20, 2010.
TUAN, Yi-fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. São Paulo: Difusão Editorial, 1980.
VERGER, Pierre. Orixás: deuses iorubás na África e no Novo Mundo. Editora Corrupio Comércio, 1981.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Yasmin Estrela Sampaio, Edgar Monteiro Chagas Junior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors maintain copyright and grant the magazine the right to first publication, with the work with a license to use the CC-BY attribution, which allows to distribute, remix, adapt and create based on your work, provided that the due copyright, in the manner specified by CS.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any time before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Open Access).