The reformulation of the federal network of professional education as a geopolitical strategy for the production of technological innovation in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2020.159877Keywords:
Innovation, Profesional education, Federal instituteAbstract
This article argues that reformulation of the federal education system was a geopolitical strategy of the Federal Government for professional education and the production of innovations based on territorial potentialities. It is the study of the transformations in the professional education of the federal education network for the improvement of the national education and for the national and international economic competition. Based on a review of the literature and from the survey of the production of patented innovations, the correlation between professional education and the production of innovations is investigated. The result of the analysis indicates that the professional education has improved the production of technical and technological innovations, as this production has territorial characteristics of where are located Federal Institutes units.
Downloads
References
ANDIFES. ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS DIRIGENTES DAS INSTITUIÇÕES FEDERAIS DE ENSINO SUPERIOR. Reforma Universitária: proposta da Andifes para a reestruturação da educação superior no Brasil. Brasília, DF: Andifes, 2004. Disponível em: http://www.andifes.org.br/wp-content/files_flutter/1364828028PropostaAndifes.pdf. Acesso em: 27 jul. 2020.
BECKER, B. K. Amazônia: geopolítica na virada do III milênio. Rio de Janeiro: Garamond, 2004.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Concepções e diretrizes da educação profissional e tecnológica: política da EPT 2003-2010. Brasília, DF: MEC, 2009. Disponível em: http://www.inmetro.gov.br/painelsetorial/palestras/Luiz_Augusto_Caldas_Pereira_Concepcoes_Diretrizes.PDf. Acesso em: 2 jul. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Subsídios para o processo de discussão da proposta de anteprojeto de Lei da Educação Profissional e Tecnológica. Brasília, DF: Setec. 2004. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/subs_02fev05.pdf. Acesso em: 9 jun. 2019.
CAMPOLINA, B.; DINIZ, C. C. Crise global, mudanças geopolíticas e inserção do Brasil. Revista de Economia Política, v. 34, n. 4, p. 638-655, 2014. doi: https://doi.org/10.1590/S0101-31572014000400008.
CASSIOLATO, J. E.; LASTRES, H. M. M. Inovação e sistemas de inovação: relevância para a saúde. RECIIS – Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 153-162, 2007. doi: https://doi.org/10.29397/reciis.v1i1.890.
CASSIOLATO, J. E.; LASTRES, H. M. M. Sistemas de inovação e desenvolvimento: as implicações de política. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 34-45, 2005. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-88392005000100003.
FERRETTI, C. J. Formação profissional e reforma do ensino técnico no Brasil: anos 90. Educação & Sociedade, Campinas, v. 18, n. 59, p. 225-269, 1997. doi: https://doi.org/10.1590/S0101-73301997000200002.
FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M. Educação básica no Brasil na década de 1990: subordinação ativa e consentida à lógica do mercado. Educação & Sociedade, Campinas, v. 24, n. 82, p. 93-130, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v24n82/a05v24n82.pdf>. Acesso em: 11 jul. 2019.
FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. A gênese do Decreto n. 5.154/2004: um debate no contexto controverso da democracia restrita. Trabalho Necessário, v. 3, n. 3, p. 1-26, 2005a. Disponível em: http://forumeja.org.br/pf/sites/forumeja.org.br.pf/files/CIAVATTAFRIGOTTORAMOS.pdf. Acesso em: 11 jul. 2019.
FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. A política de educação profissional no governo Lula: um percurso histórico controvertido. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, p. 1087-1113, especial, out. 2005b. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302005000300017.
GRABOWSKI, G. Ensino médio integrado à educação profissional. Boletim, Brasília, DF: MEC, n. 7, p. 5-15, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf2/boletim_salto07.pdf. Acesso em: 8 jun. 2019.
IBAÑEZ, P. Geografia e Inovação: uma abordagem urgente. Espaço Aberto, Rio de Janeiro: UFRJ, v. 4, n. 1, p. 121-138, 2014. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/EspacoAberto/article/view/2437/2082. Acesso em: 11 jul. 2019.
IBAÑEZ, P. Geopolítica e inovação tecnológica: uma análise da subvenção econômica e das políticas de inovação para a saúde. Tese (Doutorado em Geografia) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8136/tde-05072012-143758/pt-br.php. Acesso em: 11 jul. 2019.
INPI. INSTITUTO NACIONAL DA PROPRIEDADE INDUSTRIAL. Instituto Nacional da Propriedade Industrial. Disponível em: https://gru.inpi.gov.br/pePI/jsp/patentes/PatenteSearchBasico.jsp. Acesso em: 8 jun. 2019.
KUENZER, A. Z. O ensino médio agora é para a vida: entre o pretendido, o dito e o feito. Educação & Sociedade, Campinas, v. 21, n. 70, p. 15-39, 2000. doi: https://doi.org/10.1590/S0101-73302000000100003.
KUENZER, A. Z.; GRABOWSKI, G. Educação profissional: desafios para a construção de um projeto para os que vivem do trabalho. Perspectiva, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 297-318, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article%20/download/10762/10269. Acesso em: 11 jul. 2019.
MACHADO, L. O. Sociedade urbana, inovação tecnológica e a nova geopolítica. Revista Brasileira de Geografia, Rio de Janeiro: IBGE, v. 55, n. 1/4, p. 5-13, 1993. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/115/rbg_1993_v55_n1_n4.pdf. Acesso em: 11 jul. 2019.
MANFREDI, S. M. Educação profissional no Brasil. São Paulo: Cortez, 2002.
PACHECO, Eliezer. Os institutos federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. In: PACHECO, E. (Org.). Os institutos federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. São Paulo: Moderna, 2011. p. 13-32.
SOUZA, M. S. P. S. Os institutos federais de educação, ciência e tecnologia como vetores de desenvolvimento territorial no estado do Rio de Janeiro. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Mauro Sergio Pinheiro dos Santos Souza
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors maintain copyright and grant the magazine the right to first publication, with the work with a license to use the CC-BY attribution, which allows to distribute, remix, adapt and create based on your work, provided that the due copyright, in the manner specified by CS.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any time before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Open Access).