The pedagogical content knowledge in the professional practice of geography teachers
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2015.79809Keywords:
Geography. Formation of the Geography teacher. Profissionality. Teachers’ knowledge. Pedagogical Content Knowledge.Abstract
Current essay describes and analyzes the production and development of the pedagogical content knowledge (PCK), a category of teaching knowledge deve- loped by Lee S. Shulman in the professional practice of Geography teachers. The importance of knowledge for the development of teaching profissionality and the strengthening of the professional identity are discussed in the wake of research underscoring teaching knowledge. Essay comprises bibliographical research with a focus on this theme and data from observations in the classroom and interviews with five experienced teachers, hailing from Maringá-PR, Brazil, who are experts in school curriculum. The development of PCK by the teachers is one of the signs of special comprehension of geographic contents that quality teaching demands and, at the same time, reveals control of the profession. Current paper contri- butes towards the formation processes of the teachers and the strengthening of their professional identity.
Downloads
References
ALLAIN, L. R. Ser professor: o papel dos dilemas na construção da identidade profissional. São Paulo: Annablume, 2005.
ASCENÇÃO, V. O. R. Os conhecimentos docentes e a abordagem do relevo e suas dinâmicas nos anos finais do ensino fundamental. Tese (Doutorado em Geografia) – Instituto de Geociências, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009. Disponível em: . Acesso em: 13 jan. 2013.
AVALOS, B. El nuevo profesionalismo: formación docente inicial y continua. In: FANFANI, E. T. (Org.). El oficio de docente: vocación, trabajo y profesión en el siglo XXI. Buenos Aires: Siglo XXI, 2007. p. 209-237.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Setenta, 2007.
BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
BOLÍVAR, A. Conocimiento didáctico del contenido y didácticas específicas. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, Granada, Espanha, ano 9, n. 2, p. 1-39, 2005. Disponível em: <http://www.ugr.es/~recfpro/rev92ART6.pdf>. Acesso em: 20 out. 2006.
CALLAI, H. C. O ensino de geografia: recortes espaciais para análise. In: CASTROGIOVANNI, A. C. et al. (Orgs.). Geografia em sala de aula: prática reflexões. Porto Alegre: UFRGS, 2001. p. 57-63.
GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí, RS: Unijuí, 1998.
GESS-NEWSOME, J.; LEDERMAN, N. G. Examining pedagogical content knowledge: the construct and its implications for science teaching. Dordrecht: Kluwer, 1999.
HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto, 2000. p. 33-61.LACOSTE, Y. A pesquisa e o trabalho de campo: um problema político para os pesquisadores, estudantes e cidadãos. Boletim Paulista de Geografia, Associação dos Geógrafos Brasileiros, São Paulo, n. 84, p. 77-92, 2006.
LIBÂNEO, J. C. Didática e epistemologia: para além do embate entre a didática e as didáticas específicas. In: VEIGA, I. P.; D’AVILA, C. (Orgs.). Profissão Docente: novos sentidos, novas perspectivas. Campinas: Papirus, 2008.
LOPES, C. S.; PONTUSCHKA, N. N. Mobilização e construção de saberes na prática pedagógica do professor de geografia. Geosaberes, Fortaleza, v. 2, n. 3, p. 89-104, 2011.
KAISER, B. O geógrafo e a pesquisa de campo. Boletim Paulista de Geografia, Associação dos Geógrafos Brasileiros, São Paulo, n. 84, p. 93-104, 2006.
MONBEIG, P. Novos estudos de geografia humana brasileira. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1957.
MONTEIRO, A. M. F. C. Ensino de história: entre saberes e práticas. Tese (Doutorado em Educação) – Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2002.
MONTERO, L. A construção do conhecimento profissional docente. Lisboa: Instituto Piaget, 2005.
MORAES, R. Análise de conteúdo. Educação, Porto Alegre, ano 22, n. 37, p. 7-37, 1999.
PONTUSCHKA, N. N. O conceito de estudo do meio transforma-se... em tempos diferentes, em escolas diferentes, com professores diferentes. In: VESENTINI, J. W. (Org.). O ensino de geografia no século XXI. Campinas: Papirus, 2004, p. 249-288.
PONTUSCHKA, N. N. A geografia: ensino e pesquisa. In: CARLOS, A. F. A. (Org.). Novos caminhos da geografia. São Paulo: Contexto. 2001. p. 111-142.
PONTUSCHKA; N. N.; PAGANELLI, T. I.; CACETE, N. H. Para ensinar e aprender geografia. São Paulo: Cortez, 2007.
RAMOS, V.; GRAÇA, A. B. S.; NASCIMENTO, J. V. O conhecimento pedagógico do conteúdo: estrutura e implicações à formação em educação física. Revista brasileira de educação física e esporte, São Paulo, v. 22, n. 2, p. 161-171, 2008.
SACRISTÁN, J. G. Consciência e acção sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Profissão professor. Porto: Porto, 1995. p. 63-92.
SHULMAN, L. S. El saber y entender de la profesión docente. Estúdios Públicos, Santiago, Chile, n. 99, p. 195-224, 2005a.
SHULMAN, L. S. Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado. Granada, Espanha, ano 9, n. 2, p. 1-30, 2005b. Disponível em:<http://www.ugr.es/~recfpro/rev92ART1.pdf>. Acesso em: 27 maio 2007.
SILVA, M. P.; CARVALHO, W. L. P. O desenvolvimento do conhecimento pedagógico do conteúdo de sexualidade na vivência das professoras. Ciência & Educação, Bauru, SP, v. 11, n. 1, p. 73-82, 2005.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors maintain copyright and grant the magazine the right to first publication, with the work with a license to use the CC-BY attribution, which allows to distribute, remix, adapt and create based on your work, provided that the due copyright, in the manner specified by CS.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any time before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of published work (See The Effect of Open Access).