The spreading of "global state" in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2000.123482Palabras clave:
Commerce, consumption, urban space, fast food, franchisingResumen
All over the Brazilian territory, one can see more and more the arrival of big com m erce chains integrated to the franchising system , the fast food has stood out due to its advanced stage of evolution in what concerns the shaping and standardization of the operations. The fast food is a system capable of creating images and codes which are decodable by groups, suggesting and launching behaviors, leading in a certain way to a hom ogenization of taste at world level. The time dedicated to the m eals is short and the fast food jo in s this conjuncture of a new era in the cities. These alterations in the relations of production do not take place abruptly; on the contrary, they are reproduced by means of gradual innovations and in a subtle way, allowing such changes to happen only when they reach a level of maturing. The fast food is a mass system, which encom passes a bigger market, disregarding custom s and traditions. The role of the m edia is very im portant in such process since it invades the day by day, in a game of sym bols and signs, with pre determ ined meanings. It is by the "p lace" that what is "w orldw ide" is em pirically noticed. In this dynam ic, hom ogenization and differentiation take place in parallelDescargas
Referencias
AUGÉ, M. não-Lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. Campinas: Papirus, 1994.
BAUDRILLARD, J. Am érica. Trad. A. Cabral. Rio de Janeiro: Rocco, 1986.
BAUDRILLARD, J. A Sociedade de Consum o. Lisboa: Edições 70, 1991.
BRAVERMAN, H. Trabalho e Capital Monopolista: Degradação do Trabalho no Século XX. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1987.
CARLOS, A.F.A. O lugar no/do mundo. São Paulo: Hucitec, 1996.
CHERTO, M. R. Franchis ing: revolução no marketing. São Paulo: Mc Graw-liill, 1988.
FRAHCHISiriG: na Econom ia Brasileira 1991/1994. São Paulo: Instituto Franchis ing,1993.
FRAHCHISIFiG: na Prática. São Paulo: Makron Books, 1994.
FRAHCMISiriG "Guia de Oportunidades" São Paulo: Instituto Franchising, anos de 1992, 1993, 1994, 1995.
GOTTD1ENER, M. A Produção Social do Espaço Urbano. Trad. G.G. Souza. Sáo Paulo: EDUSP, 1993.
GREFE, C. et al. El Im p e rio de La H am burguesa: La cultura del comer con las manos. Barcelona: GEDISA, 1988.
IBGE. Regiões de in flu e n c ia das cidades. Rio de Janeiro: IBGE DGC, 1987.
LEFEBVRE, H. A R e-produçâo das Relações de Produção. Porto: Publicações Escorpião, 1973.
LEFEBVRE, H. A Vida C otidiana no M undo M oderno. São Paulo: Ática, 1991.
LOVE, J. F A Verdadeira H isto ria do Sucesso: Mc Donald's. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1987.
O PERFIL do franqueado brasileiro. São Paulo: Cherto & Rizzo Franchising, 1993.
ORTIGOZA, S. A G. As franquias e as novas estratégias do com ércio urbano no Brasil. Rio Claro: UNESP, 1996. Dissertação (mestrado) IGCE - UMESP, 1996.
ORTIZ, R.. M undialização e C ultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.
PinTAUDI, S. M. e Frúgoli Jr.,H. Shopping-Centers: espaço, cultura e modernidade nas cidades brasileiras. São Paulo: EDUnESP, 1992.
SANTOS, M. Técnica, Espaço, Tem po: G lobalização e m eio-técnico cie n tífico inform acional. São Paulo: Hucitec, 1994.
SOUZA, M.G., NEMER, A. Marca e D istribuição. São Paulo: Makron Books, 1993.
VIRILIO, P. O espaço crítico . Trad. P.R.Pires. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2000 Silvia Aparecida Guarnieri Ortigoza
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Los autores que publiquen en esta revista estarán de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y otorgan a la revista el derecho a la primera publicación, con el trabajo con una licencia de uso de atribución CC-BY, que permite distribuir, mezclar, adaptar y crear con base en su trabajo, siempre que sean respetados los derechos de autor, de la forma especificada por CS.
- Los autores están autorizados a asumir contratos adicionales y por separado, para la distribución no exclusiva de la versión del trabajo publicado en esta revista (por ejemplo, publicación en repositorio institucional o como capítulo de un libro), con reconocimiento de autoría y publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se alienta a los autores a publicar y distribuir su trabajo en línea (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su página personal) en cualquier momento antes o durante el proceso editorial, ya que esto puede generar cambios productivos, así como aumentar el impacto y las citaciones del trabajo publicado (ver El efecto del acceso abierto).