The spreading of "global state" in Brazil
DOI :
https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2000.123482Mots-clés :
Commerce, consumption, urban space, fast food, franchisingRésumé
All over the Brazilian territory, one can see more and more the arrival of big com m erce chains integrated to the franchising system , the fast food has stood out due to its advanced stage of evolution in what concerns the shaping and standardization of the operations. The fast food is a system capable of creating images and codes which are decodable by groups, suggesting and launching behaviors, leading in a certain way to a hom ogenization of taste at world level. The time dedicated to the m eals is short and the fast food jo in s this conjuncture of a new era in the cities. These alterations in the relations of production do not take place abruptly; on the contrary, they are reproduced by means of gradual innovations and in a subtle way, allowing such changes to happen only when they reach a level of maturing. The fast food is a mass system, which encom passes a bigger market, disregarding custom s and traditions. The role of the m edia is very im portant in such process since it invades the day by day, in a game of sym bols and signs, with pre determ ined meanings. It is by the "p lace" that what is "w orldw ide" is em pirically noticed. In this dynam ic, hom ogenization and differentiation take place in parallel##plugins.themes.default.displayStats.downloads##
Références
AUGÉ, M. não-Lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. Campinas: Papirus, 1994.
BAUDRILLARD, J. Am érica. Trad. A. Cabral. Rio de Janeiro: Rocco, 1986.
BAUDRILLARD, J. A Sociedade de Consum o. Lisboa: Edições 70, 1991.
BRAVERMAN, H. Trabalho e Capital Monopolista: Degradação do Trabalho no Século XX. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1987.
CARLOS, A.F.A. O lugar no/do mundo. São Paulo: Hucitec, 1996.
CHERTO, M. R. Franchis ing: revolução no marketing. São Paulo: Mc Graw-liill, 1988.
FRAHCHISiriG: na Econom ia Brasileira 1991/1994. São Paulo: Instituto Franchis ing,1993.
FRAHCHISIFiG: na Prática. São Paulo: Makron Books, 1994.
FRAHCMISiriG "Guia de Oportunidades" São Paulo: Instituto Franchising, anos de 1992, 1993, 1994, 1995.
GOTTD1ENER, M. A Produção Social do Espaço Urbano. Trad. G.G. Souza. Sáo Paulo: EDUSP, 1993.
GREFE, C. et al. El Im p e rio de La H am burguesa: La cultura del comer con las manos. Barcelona: GEDISA, 1988.
IBGE. Regiões de in flu e n c ia das cidades. Rio de Janeiro: IBGE DGC, 1987.
LEFEBVRE, H. A R e-produçâo das Relações de Produção. Porto: Publicações Escorpião, 1973.
LEFEBVRE, H. A Vida C otidiana no M undo M oderno. São Paulo: Ática, 1991.
LOVE, J. F A Verdadeira H isto ria do Sucesso: Mc Donald's. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1987.
O PERFIL do franqueado brasileiro. São Paulo: Cherto & Rizzo Franchising, 1993.
ORTIGOZA, S. A G. As franquias e as novas estratégias do com ércio urbano no Brasil. Rio Claro: UNESP, 1996. Dissertação (mestrado) IGCE - UMESP, 1996.
ORTIZ, R.. M undialização e C ultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.
PinTAUDI, S. M. e Frúgoli Jr.,H. Shopping-Centers: espaço, cultura e modernidade nas cidades brasileiras. São Paulo: EDUnESP, 1992.
SANTOS, M. Técnica, Espaço, Tem po: G lobalização e m eio-técnico cie n tífico inform acional. São Paulo: Hucitec, 1994.
SOUZA, M.G., NEMER, A. Marca e D istribuição. São Paulo: Makron Books, 1993.
VIRILIO, P. O espaço crítico . Trad. P.R.Pires. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993.
Téléchargements
Publiée
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Copyright Silvia Aparecida Guarnieri Ortigoza 2000
Ce travail est disponible sous la licence Creative Commons Attribution 4.0 International .
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho com licença de uso da atribuição CC-BY, que permite distribuir, remixar, adaptar e criar com base no seu trabalho desde que se confira o devido crédito autoral, da maneira especificada por CS.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou em sua página pessoal) a qualquer altura antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).