USE OF SÃO PAULO TERRITORY BY HIP HOP: THE THEORY OF MILTON SANTOS TO UNDERSTAND THE POWER OF PLACE

Authors

  • Carin Carrer Gomes Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2013.74949

Keywords:

“Paulistano” territory, Landscape, Daily, Place, Hip Hop

Abstract

Among the informational and corporative uses of São Paulo city and also its fragmentations, the Hip Hop movement emerged in 1980s brings new possibilities of using objects and actions that form the São Paulo city. Therefore, in the scrutiny here presented we sought to comprehend how a territory prepared to the capitalist interests hold and strengthen the emergence of movements such as the Hip Hop that favors the fusion of territorial corporative relationships to the shortage produced in those places, valuating and casting the conscience of using the territory by the place and culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, C. N. O circuito Hip Hop na região metropolitana de Campinas: para que o território e a arte digam algo sobre nossas vidas. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Geografia) – Departamento de Geografia, Instituto de Geociências, Universidade de Campinas, Campinas, 2005.

ANDRADE, E. N. (Org.). Rap e educação: rap é educação. São Paulo: Summus, 1999.

FARIA, G.; GANANIAN, J. O novo não se inventa, descobre-se. Entrevista com Milton Santos (2000). Revista Fórum, nov. 2007.

GOMES, C. C. Conhecer o lugar e transformar o mundo: O espaço geográfico como possibilidade. In: SOUZA, M. A. (Org.). Território brasileiro: usos e abusos. Campinas: Territorial, 2003.

MARQUES, E. R. C. Para além dos quilombolas urbanos: Hip Hop, o movimento social urbano que possibilita transformar territórios através de ação política e arte. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Geografia) – Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2006.

ROSE, T. Um estilo que ninguém segura: política, estilo e a cidade no Hip Hop. In: HERSCHMANN, M. Abalando os anos 90. Rio de Janeiro: Rocco. 1997.

SANTOS, M. O espaço do cidadão. 4. ed. São Paulo: Nobel, 1998.

SANTOS, M. Metrópole corporativa e fragmentada: o caso de São Paulo. São Paulo: Nobel, SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. São Paulo: Record, 2000.

SCANDIUCCI, G. O lugar do Hip Hop em São Paulo e os desenhos grafitados como marcas das periferias. In: POATO, S. et al. (Orgs.). Graffiti na cidade de São Paulo e sua vertente no Brasil. São Paulo: DPL, 2006.

SILVA, A. B. A contemporaneidade de São Paulo: produção de informações e novo uso do território brasileiro”. Tese (Doutorado em Geografia) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.

SOUZA, M. A. A identidade da metrópole. São Paulo: Edusp/Hucitec, 1994.

XAVIER, D. P. Repensando a periferia no período popular da história: o uso do território pelo movimento Hip Hop. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2005.

YOSHINAGA, G. K. Resistência, arte e política: registro histórico do Rap no Brasil. Projeto Experimental de Conclusão de Curso (Graduação em Comunicação Social/Habilitação em Jornalismo) – Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2001. subsidiado por GOGEST SMS & DST/AIDS/ Secretaria de Saúde do Município de São Paulo, 2004).

Discografia

CA.GÊ.BE. Lado Beco. Equilíbrio, 2006.

CONSCIÊNCIA HUMANA. Agonia do Morro. Zambia, s/d.

DA GANG. O respeito cabe em qualquer lugar. Grafitte Music/Estúdio Afros Produções, 2005.

DEXTER. Exilado sim, preso não. Porte Ilegal/Atração, 2005.

FACÇÃO CENTRAL. Juventude de atitude. Rhythm and Blues, 1995.

KLJAY. KLJay na batida. Equilíbrio, 1998.

NÚCLEO CULTURAL FORÇA ATIVA. Rimar para a prevenção. (Projeto subsidiado por GOGEST SMS & DST/AIDS/ Secretaria de Saúde do Município de São Paulo, 2004).

RACIONAIS MC’S. Nada como um dia após o outro dia. Cosa Nostra, 2002. RAPPER PIRATA. Triunfo. Estúdio Atêlie, 2004.

Outras fontes

DJ XDEE. Entrevista cedida a Carin Carrer Gomes. São Paulo, 17 jun. 2007.

RAPPER PIRATA. Entrevista cedida a Carin Carrer Gomes. São Paulo, 14 jul. 2007. Encontros semanais do Fórum de Hip Hop e o Poder Público Municipal, abr. 2006/abr. 2007. Coordenadoria de Juventude pela Secretaria de Participação e Parceria de Prefeitura Municipal de São Paulo.

BROWN, M. (Dir.). História. In: 1000 trutas 1000 tretas (DVD). Racionais MC’S (2005). Cosa Nostra, 2007.

BRITO, G. A periferia grita e os jornais não contam. Vídeo-documentário para Conclusão de Curso (Jornalismo) –Universidade Cidade de São Paulo, 2006.

Published

2013-08-30

Issue

Section

PARTE VI - Território e cultura: a força do mercado, a força do lugar

How to Cite

GOMES, Carin Carrer. USE OF SÃO PAULO TERRITORY BY HIP HOP: THE THEORY OF MILTON SANTOS TO UNDERSTAND THE POWER OF PLACE. GEOUSP Espaço e Tempo (Online), São Paulo, Brasil, v. 17, n. 2, p. 282–293, 2013. DOI: 10.11606/issn.2179-0892.geousp.2013.74949. Disponível em: https://revistas.usp.br/geousp/article/view/74949.. Acesso em: 17 jul. 2024.