Screaming skulls: performance and prophecy in "Once there was Brasília" (2017)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2023.201700

Keywords:

Film Analysis, Anthropology of Performance, Adirley Queirós, Ceilândia, Brasília

Abstract

This essay aims to analyze the performances on the movie Once there was Brazília (2017), by brazilian filmmaker Adirley Queirós, based on performance theories and Bertolt Brecht epic theater. The work mixes documentary and science fiction to present a fragmented narrative that develops from interruptions and leaps. By elaborating a gloomy atmospheres and performance experiments between Ceilândia and Brasília, the film seeks to think and embody the political defeat expressed by the 2016 coup that removed Dilma Rousseff from power from the perspective of ordinary people from Brasília outskirts. Finally, this work reveals a prophetic gesture that foreshadow a future of terror, death, and imprisonment in Brazil. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • João Paulo de Freitas Campos, Centro Universitário Belas Artes

    João Paulo Campos is an anthropologist. Film critic, programmer and teacher. Master and doctoral student in Anthropology (USP), with co-supervision in Audiovisual Media and Processes (USP). Professor at the Centro Universitário Belas Artes and Academia Internacional de Cinema (AIC-SP). He integrates the following research groups: Nucleus of Anthropology, Performance and Drama (NAPEDRA-USP) and History of Experimentation in Cinema and Criticism (HECC-USP). Programmer at the Diamantina Film Festival (MG) and Cineclube Disgraça (SP).

References

Aderaldo, Guilhermo. 2018. Visualidades urbanas e poéticas da resistência: reflexões a partir de dois itinerários de pesquisa. Antropolítica, no. 45: 66-93.

Alves de Lima, Tatiana Hora. 2016a. Cenas do testemunho e memórias subterrâneas de Brasília. In Encontro da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação (COMPÓS): Goiás.

Alves de Lima, Tatiana Hora. 2016b. Imagens táticas contra utopia modernista: investigando as primeiras imagens de Brasília e a cidade é uma só? Lumina, vol. 10, no. 2.

Alves de Lima, Tatiana Hora. 2019. Utopias de Brasília no cinema: o desvio contra a arquitetura e a história. Tese de doutorado, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

Alves de Lima, Tatiana Hora. 2020. Corpos interditos em Era uma vez Brasília. Doc On-line, no. 28: 97-116.

Avritzer, Leonardo. 2020. Política e antipolítica: a crise do governo Bolsonaro. São Paulo: Todavia. Barthes, Roland. 2015. O óbvio e o obtuso. Lisboa: Edições 70.

Benjamin, Walter. 1994a. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas, vol. 1. São Paulo: Brasiliense.

Benjamin, Walter. 1994b. O surrealismo: o último instantâneo da inteligência europeia. In Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas, vol. 1. São Paulo: Brasiliense.

Benjamin, Walter. 2012. O caráter destrutivo. In Rua de mão única. Obras escolhidas, vol. 2. São Paulo: Brasiliense.

Benjamin, Walter. 2017a. O que é teatro épico? Um estudo sobre Brecht (primeira versão). In Ensaios sobre Brecht. São Paulo: Boitempo.

Benjamin, Walter. 2017b. O que é teatro épico? (segunda versão). In Ensaios sobre Brecht. São Paulo: Boitempo.

Benjamin, Walter. 2018. Passagens. Belo Horizonte: UFMG.

Brasil, André. 2013. Quando o antecampo se avizinha: duas notas sobre o engajamento em A cidade é uma só?. Negativo, vol. 1, no. 1: 86-99.

Bornheim, Gerd. 1992. Brecht: a estética do teatro. São Paulo: Graal.

Campos, João Paulo de Freitas. 2019. O inferno do agora: uma leitura de Era uma vez Brasília (2017). Dissertação de mestrado, Universidade de São Paulo, São Paulo.

Campos, João Paulo de Freitas. 2020. Delírio fantasma ou os tempos de Era uma vez Brasília. Iluminuras, vol. 21, no. 53: 359-388.

Comolli, Jean-Louis. 2008. Ver e poder: A inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: UFMG.

Didi-Huberman, Georges. 2017a. Quando as imagens tomam posição. Belo horizonte: UFMG.

Didi-Huberman. 2017b. Levantes. São Paulo: Edições Sesc São Paulo.

Gomes, Juliano. 2017. A cena muda. Cinética, 27/10/2017. https://bit.ly/43p9Ks4 (acessado em 20/2/2019).

Guimarães, César. 2014. Noite em Ceilândia. In Catálogo do forumdoc.bh 2014-18o Festival do Filme Documentário e Etnográfico de Belo Horizonte. Belo Horizonte: Filmes de Quintal.

Furtado, Gustavo Procopio. 2019. Documentary filmmaking in contemporary Brazil: Cinematic archives of the present. New York: Oxford University Press.

Furtado, Beatriz e Érico Oliveira de Araújo Lima. 2016. Corpo, destruição e potência em Branco sai, preto fica. MATRIZes, vol. 10, no. 1: 133-147.

Hora, Tatiana. 2016a. Cenas do testemunho e memórias subterrâneas de Brasília. In 25º Encontro da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, Goiânia, 7 a 10 jun. 2016.

Hora, Tatiana. 2016b. Imagens táticas contra utopia modernista: investigando as primeiras imagens de Brasília e A cidade é uma só? Lumina, vol. 10, no. 2: 01-18.

Hora, Tatiana. 2019. Utopias de Brasília no cinema: o desvio contra a arquitetura e a história. Tese de doutorado, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

Hora, Tatiana. 2020. Corpos interditos em Era uma vez Brasília. Doc On-line, no. 28: 97-116. Koza, Roger. 2019. Las ficciones proféticas del nuevo cine brasileño. Com los ojos abiertos, 11/2/2019. https://bit.ly/3NhQebq (acessado em 2/3/2019).

Mena, Maurício Campos, Raquel Imanishi e Claudio Reis. 2015. Entrevista Adirley Queirós. Negativo, vol. 1, no. 1: p. 18-69.

Mesquita, Cláudia. 2011. Atualidade e história em A cidade é uma só?. Devires, vol. 8, no. 2: 48-69.

Mesquita, Cláudia. 2015. Memória contra utopia: Branco sai, preto fica. In 24o Encontro da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, Brasília, DF, 9 a 12 jun. 2015.

Mesquita, Cláudia. 2017. Era uma vez Brasília: conversa com Adirley Queirós. In 21o Festival do filme documentário e etnográfico: Fórum de Antropologia e Cinema (Catálogo). Belo Horizonte: Filmes de Quintal.

Mussel, Felippe Schultz. 2016. A cidade inimiga: o projeto de Brasília e o cinema de Adirley Queirós. Dissertação de mestrado, Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro.

Mussel, Felippe Schultz. 2022. O cinema de guerra da Ceilândia. In Fazer cinema. Fazer cidade, ed. Aline Portugal e Cezar Migliorin, 59-72. Rio de Janeiro: Áspide.

Nunes, Rodrigo. 2022. Do transe à vertigem: ensaios sobre bolsonarismo e um mundo em transição. São Paulo: Ubu Editora.

Queirós, Adirley. Era uma vez Brasília. Ceilândia, Brasil, cor, 98’, DCP. Schechner, Richard. 1985. Restoration of behavior. In Betwen theater and anthropology. Philadelphia: University of Pensilvania Press.

Schechner, Richard. 2013. Pontos de contato revisitado. In Antropologia e Performance: ensaios NAPEDRA, org. John Dawsey et al., 37-65. São Paulo: Terceiro Nome.

Schechner, Richard. 2012. Ritual. In Performance e antropologia de Richard Schechner, org. Zeca Ligiéro, 49-90. Rio de Janeiro: Mauad X.

Starling, Heloisa Murgel. 2022. Brasil, país do passado. In Linguagem da destruição: a demo- cracia brasileira em crise., org. Heloisa Murgel Starling, Miguel Lago e Newton Bignotto, 70-119. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

Suppia, Alfredo. 2017. Acesso negado: circuit bending, borderlands science fiction e lo-fi sci-fi em Branco sai, preto fica. Revista Famecos, vol. 24, no. 1: 1-21.

Stam, Robert. 1981. O espetáculo interrompido: literatura e cinema de desmistificação. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Taussig, Michael. 1987. Shamanism, colonialism, and the wild man: a study in terror and healing. Chicago: The University of Chicago Press.

Tsing, Anna. 2015. The Mushroom at the end of the world: on possibility of life in capitalist ruins. New Jersey: Princeton University Press.

Published

2023-09-01

Issue

Section

Dossier Worlds in Performance: 20 Years Napedra

How to Cite

Campos, João Paulo de Freitas. 2023. “Screaming Skulls: Performance and Prophecy in ‘Once There Was Brasília’ (2017)”. GIS - Gesture, Image and Sound - Anthropology Journal 8 (1): e201700. https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2023.201700.