Should teachers make concept maps? Yes, they must!

Authors

  • Paulo Rogério Miranda Correia Universidade de São Paulo. Escola de Artes, Ciências e Humanidades.
  • Raíssa dos Santos Ballego Universidade de São Paulo. Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências.
  • Thalita dos Santos Nascimento Universidade de São Paulo. Escola de Artes, Ciências e Humanidades.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v4i1p29-39

Keywords:

Concept Maps, Advance Organizers, Learning Assessment, Teaching Activities

Abstract

The search for new ways of teaching and learning has placed concept maps in evidence as a way of representing and sharing the knowledge. However, the time needed to train students in the concept mapping technique and to evaluate the maps produced by them is too long considering the professional routine of most teachers. One way to overcome these obstacles is to place the teacher in the position of map maker by creating and using his concept maps in the classroom. This article presents four different activities that can be elaborated from a single concept map made by the expert: the systemic visualization of the contents, the elaboration of propositions from a partially developed concept map, the verification of the students’ engagement with the study materials and the identification of errors in the concept map. The activities described are fast and easily adaptable for readers interested in using concept maps frequently. Regular student exposure to teacher-made maps may be their first step to become future mappers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, Joana G. & CORREIA, P. R. M. “Como Fazer Bons Mapas Conceituais? Estabelecendo Parâmetros de Referências e Propondo Atividades de Treinamento”. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, vol. 13, n. 2, 2013, pp. 141-157. Disponível em: <https://seer.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/2469>. Acessado em 3 set. 2018.

AUSUBEL, D. P. The Acquisition and Retention of Knowledge: A Cognitive View. Dordrecht: Kluwer Academic Press, 2000.

COOPER-CAPETINI, Vinícius; PEREIRA, A. G.; LINS, B. B.; SILVA-JUNIOR, J. S.; ASSIS, L. V. M.; BELPIEDE, L. T.; COSTA, M. R. J.; NUNES, P. P.; CASTELO-BRANCO, R. C. & NUNES, M. T. “A Utilização de Vídeos no Ensino: uma Experiência Prática com Alunos de Graduação”. Revista de Graduação da USP, vol. 2, n. 2, 2017, pp. 107-113. Disponível em: <https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v2i2p107-113>. Acessado em 3 set. 2018.

CONCEIÇÃO, Simone C. O.; SAMUEL, A. & BINIECKI, S. M. Y. “Using Concept Mapping as a Tool for Conducting Research: An Analysis of Three Approaches”. Cogent Social Sciences, vol. 3, n. 1, 2017, 1404753. Disponível em: <https://doi.org/10.1080/23311886.2017.1404753>. Acessado em 3 set. 2018.

CORREIA, Paulo R. M. “The Use of Concept Maps for Knowledge Management: from Classrooms to Research Labs”. Analytical and Bioanalytical Chemistry, vol. 402, n. 6, 2012, pp. 1979-1986. Disponível em: <https://doi.org/10.1007/s00216-011-5694-8>. Acessado em 3 set. 2018.

CORREIA, Paulo R. M.; AGUIAR, J. G.; VIANA, A. D. & CABRAL, G. C. P. “Por que Vale a Pena Usar Mapas Conceituais no Ensino Superior?”. Revista de Graduação da USP, vol. 1, n. 1, 2016, pp. 41-51. Disponível em: <https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v1i1p41-51>. Acessado em 3 set. 2018.

CORREIA, Paulo R. M.; CABRAL, G. C. P. & AGUIAR, J. G. “Cmaps with Error: why not? Comparing two Cmap-Based Assessment Tasks to Evaluate Conceptual Understanding”. In: CAÑAS, A.; REISKA, P. & NOVAK, J. (Eds.). Innovating with Concept Mapping. CMC 2016. Communications in Computer and Information Science, vol. 635, 2016, pp. 1-15. Cham: Springer. Disponível em: <https://doi.org/10.1007/978-3-319-45501-3_1>. Acessado em 3 set. 2018.

CUTRER, William B.; CASTRO, D.; ROY, K. M. & TURNER, T. L. “Use of an Expert Concept Map as an Advance Organizer to Improve Understanding of Respiratory Failure”. Medical Teacher, vol. 33, n. 12, 2011, pp. 1018-1026. Disponível em: <https://doi.org/10.3109/0142159X.2010.531159>. Acessado em 3 set. 2018.

DIAS, Sylmara L. F. G.; SCÓTOLO, D.; AGUIRRA, I.; SILVA, G. T. & LIMA, B. A. A. “Uso dos Mapas Conceituais na Dinâmica da Sala de Aula: Relato de Experiência na Disciplina Sociedade, Meio Ambiente e Cidadania (EACH-USP)”. Revista de Graduação da USP, vol. 2, n. 3, 2017, pp. 187-192. Disponível em: <https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v2i3p187-192>. Acessado em 3 set. 2018.

GURLITT, Johannes; DUMMEL, S.; SCHUSTER, S. & NÜCKLES, M. “Differently Structured Advance Organizers Lead to Different Initial Schemata and Learning Outcomes”. Instructional Science, vol. 40, n. 2, 2012, pp. 351-369. Disponível em: <https://doi.org/10.1007/s11251-011-9180-7>. Acessado em 3 set. 2018.

KINCHIN, Ian M.; STREATFIELD, M. A. & HAY, D. B. “Using Concept Mapping to Enhance the Research Interview”. International Journal of Qualitative Methods, vol. 9, n. 1, 2010, pp. 52-68. Disponível em: <https://doi.org/10.1177/160940691000900106>. Acessado em 3 set. 2018.

KINCHIN, Ian M.; LYGO-BAKER, S. & HAY, D. B. “Universities as Centres of Non-Learning”. Studies in Higher Education, vol. 33, n. 1, 2008, pp. 89-103. Disponível em: <https://doi.org/10.1080/03075070701794858>. Acessado em 3 set. 2018.

McCLURE, John R.; SONAK, B. & SUEN, H. K. “Concept Map Assessment of Classroom Learning: Reliability, Validity, and Logistical Practicality”. Journal of Research in Science Teaching, vol. 36, n. 4, 1999, pp. 475-492. Disponível em: <https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199904)36:4<475::AID-TEA5>3.0.CO;2-O>. Acessado em 3 set 2018.

MELO, Celso E. S. “Metodologias Ativas de Ensino e Aprendizagem no Curso de Direito: Breves Relatos de Experiência na Faculdade Ages”. Revista de Graduação da USP, vol. 3, n. 2, 2018, pp. 107-112. Disponível em: <https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v3i2p107-112>. Acessado em 3 set. 2018.

MOREIRA, Marco A. “Organizadores Previos y Aprendizaje Significativo”. Revista Chilena de Educacíon Científica, vol. 7, n. 2, 2008, pp. 23-30. Versão em português disponível em: <https://www.if.ufrgs.br/~moreira/ORGANIZADORESport.pdf>. Acessado em 3 set 2018.

MOREIRA, Marco A. Mapas Conceituais e Aprendizagem Significativa. São Paulo: Centauro, 2010.

NOVAK, Joseph D. Learning, Creating and Using Knowledge: Concept Maps as Facilitative Tools in Schools and Corporations. 2a ed. New York, NY: Routledge, 2010.

NOVAK, Joseph D. & CAÑAS, A. J. “The Universality and Ubiquitousness of Concept Maps”. In: Proceedings of the Fourth International Conference on Concept Mapping. Vinã del Mar: Universidad de Chile, 2010, pp. 1-10. Disponível em: <http://cmc.ihmc.us/cmc2010papers/cmc2010-p1.pdf>. Acessado em 3 set. 2018.

RIBEIRO, Roberto P. & VIANA, A. B. N. “Estruturação do PBL para Aplicação em Disciplinas do Curso de Graduação em Administração”. Revista de Graduação da USP, vol. 3, n. 1, 2018, pp. 39-47. Disponível em: <https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v3i1p39-47>. Acessado em 3 set. 2018.

SCHWENDIMANN, Beat A. “Concept Maps as Versatile Tools to Integrate Complex Ideas: from Kindergarten to Higher and Professional Education”. Knowledge Management & E-Learning, vol. 7, n. 1, 2015, pp. 73-99.

SILVA JUNIOR, Carlos A. P. & FONTENELE, H. B. & SILVA, A. N. R. “Mapas Conceituais para Avaliação do Ensino-Aprendizagem em uma Disciplina de Engenharia de Transportes”. Revista de Graduação da USP, vol. 2, n. 2, 2017, pp. 23-30. Disponível em: <https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v2i2p23-30>. Acessado em 3 set. 2018.

WILLERMAN, Marvin & HARG, R. A. M. “The Concept Map as an Advance Organizer”. Journal of Research in Science Teaching, vol. 28, n. 8, 1991, pp. 705-711. Disponível em: <https://doi.org/10.1002/tea.3660280807>. Acessado em 3 set. 2018.

Published

2020-07-23

Issue

Section

Articles

How to Cite

CORREIA, Paulo Rogério Miranda; BALLEGO, Raíssa dos Santos; NASCIMENTO, Thalita dos Santos. Should teachers make concept maps? Yes, they must!. Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 4, n. 1, p. 29–39, 2020. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v4i1p29-39. Disponível em: https://revistas.usp.br/gradmais/article/view/150305.. Acesso em: 24 jul. 2024.