Teaching-extension articulation: experience in the education of youth and adults at schools of the Belo Horizonte municipal network

Authors

  • Letícia Bernardes de Castro Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais
  • Lucas Araújo Fernandes Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v4i1p155-158

Keywords:

Cardiopulmonary resuscitation, Teaching, Community-Institutional Relations

Abstract

Introduction: University education has been preparing the academic with theoretical content, but also with
practices that seek to increase student contact with the community. The article in question reports the activities carried out by the extension project RessuscitAÇÃO, executed by academics from the Faculty of Medical Sciences of Minas Gerais. Rationale: Cardiorespiratory arrest episodes are very prevalent in Brazil and worldwide, and it is necessary to train the population on cardiopulmonary resuscitation techniques. In the case of Youth and Adult Education (EJA) teachers, this action is relevant, since part of the students are of advanced age. Objectives: To discuss the activities of the RessuscitAÇÃO project and its results, as well as its impact and the benefits of its implementation. Materials and methods: The project trained teachers from the EJA network of municipal schools in Belo Horizonte on cardiopulmonary resuscitation techniques. Discussion: Extension projects are resources that provide an articulation between the content learned in the classroom and its practical extension in the community. During the execution of this project, 26 EJA teachers were reached and trained with the cardiopulmonary resuscitation protocol. Conclusion: The RessuscitAÇÃO project achieved its objectives and the articulation between teaching and extension was perceived by the participating academics, who had the function of correctly teaching and qualifying teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DUARTE, Emeide Nóbrega; COSTA, L.; SANTOS, E.; SANTOS, J. & MORAES, F. “Comportamento e competência em informação: uma experiência em extensão universitária”. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, vol. 18, n. 1, jan./jun. 2013, pp. 553-75.

MARTINS, Herlon Saraiva; BRANDÃO NETO, R. & VELASCO, I. Medicina de Emergência: Abordagem Prática. Barueri: Manole, 2017.

MELLO, Guiomar Namo de. “Formação Inicial de Professores para a Educação Básica: uma (Re)visão Radical”. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, vol. 14, n. 1, jan./mar. 2000.

MENDES, A. “Extensão Universitária: Entenda e Estenda a Importância Dessa Ideia”. Anais da X Jornada de Ensino, Pesquisa e Extensão, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, out., 2010.

MOURA, Lúcia de Fátima Almeida de Deus; PIAULINO, R.; ARAÚJO, I. & MOURA, M. “Impacto de um Projeto de Extensão Universitária na Formação do Profissional de Egressos de uma Universidade Pública”. Revista de Odontologia da Unesp, São Paulo, vol. 41, n. 6, nov./dez. 2012, pp. 348-352.

OLIVEIRA, Franklin Learcton Bezerra & JÚNIOR, J. “Extensão Universitária: Contribuições na Formação de Discentes de Enfermagem”. Revista Brasileira de Pesquisa Saúde, Vitória, ed. 17, vol. 1, jan./mar. 2015, pp. 19-24.

SCHEIDEMANTEL, Sheila Elisa; KLEIN, R. & TEIXEIRA, L. “A Importância da Extensão Universitária: o Projeto Construir”. Anais do 2º Congresso Brasileiro de Extensão Universitária, Belo Horizonte, Universidade Federal de Minas Gerais, set. 2004.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE CARDIOLOGIA. “I Diretriz de Ressuscitação Cardiopulmonar e Cuidados Cardiovasculares de Emergência da Sociedade Brasileira de Cardiologia”. Arquivos Brasileiros de Cardiologia, Rio de Janeiro, vol. 101, n. 2, supl. 3, ago. 2013, pp. 1-221.

Published

2020-07-23

Issue

Section

Reports

How to Cite

CASTRO, Letícia Bernardes de; FERNANDES, Lucas Araújo. Teaching-extension articulation: experience in the education of youth and adults at schools of the Belo Horizonte municipal network. Revista de Graduação USP, São Paulo, Brasil, v. 4, n. 1, p. 155–158, 2020. DOI: 10.11606/issn.2525-376X.v4i1p155-158. Disponível em: https://revistas.usp.br/gradmais/article/view/160594.. Acesso em: 21 jun. 2024.