Teaching reading strategies in the early years for training professional indexing readers: systematic literature mapping

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.incid.2024.206157

Keywords:

Reading strategies, Professional reader, Reading practices, Indexing

Abstract

Reading strategies help the professional reader to read faster and considering the author’s ideas and, to develop them, prior knowledge of the reading strategies taught in the initial years of training is necessary. To study the reading strategies taught in the early years, understand how they are used and what contributions they bring to training a professional reader, a qualitative literature review research was carried out, using the systematic mapping methodology, which made it possible to survey relevant research on the topic of interest. It was found that reading is considered very important for the integral formation of the student, and is one of the main means of access to knowledge, and that the use of reading strategies enable greater textual understanding. It was found that the prior knowledge brought by the student is also fundamental for the process of understanding the text, and is essential for the formation of good readers. In conclusion, guaranteeing libraries in schools with librarianship professionals to carry out reading projects together with teachers and students is essential, and pursuing the continuing education of teachers, so that they can improve their pedagogical practices, is paramount.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Angelina Quinalia Ramires, Sem Registro de Afiliação

    Mestre em Ciência da Informação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP, campus de Marília, SP, Brasil

  • Mariângela Spotti Lopes Fujita, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

    Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo – USP; Professora aposentada da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP, campus de Marília, SP, Brasil.

  • Fabiano Ferreira de Castro , Universidade Federal de São Carlos

    Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP, campus de Marília, SP, Brasil.; Professor Associado da Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, Brasil.

References

BUDGEN, D. et al. Using mapping studies in software engineering. In: PSYCHOLOGY OF PROGRAMMING INTEREST GROUP WORKSHOP, 20., 2008, Lancaster. Papers. Lancaster: PPIG, 2008. p. 1-10. Disponível em: https://www.researchgate.net.2285. Acesso em: 12 jun. 2023.

DERMEVAL, D.; COELHO, J. A. P. M.; BITTENCOURT, I. Mapeamento sistemático e revisão sistemática da literatura em informática na educação. In: JAQUES, P. A.; SIQUEIRA, S.; BITTENCOURT, I.; PIMENTEL, M. (org.) Metodologia de pesquisa científica em Informática na Educação: abordagem quantitativa. Porto Alegre: SBC, 2020. Cap. 03. (Série Metodologia de Pesquisa em Informática na Educação, v. 02). Disponível em: https://metodologia.ceie-br.org/livro-2. Acesso em: 13 jun. 2021.

DUKE, N. K.; WARD, A. E.; PEARSON, P. D. The science of reading comprehension instruction. The Reading Teacher, v. 74, n. 6, p. 663-672, 2021. Disponível em: https://ila.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/trtr.1993. Acesso em: 8 jan. 2023.

GAMBOA SERRANO, C. U. Metacognitive strategies for improving students' reading skills. Península, Mérida, v. 15, n. 2, p. 99-115, dez. 2020. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-57662020000200099&lng=en nrm=isso. Acesso em: 13 set. 2023.

GIROTTO, C.; SOUZA, R. Estratégias de leitura: para ensinar alunos a compreenderem o que leem. In: SOUZA, R. (org.). Ler e compreender: estratégias de leitura. Campinas: Mercado de Letras, 2010. p. 45-114.

GODOY, D. M. A.; VIANA, F. L. Conteúdos linguísticos como subsídio à formação de professores alfabetizadores: a experiência do Brasil e de Portugal. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 97, n. 245, p. 82-96, 2016. Disponível em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/50066. Acesso em: 21 jan. 2023. DOI: 10.1590/S2176-6681/378714594.

ITURRA HERRERA, C.; DONOSO OSORIO, E.; FUENTES ROMAN, I. La práctica pedagógica en la fase antes de la lectura en clases de comprensión de textos en enseñanza media. Literatura y lingüística, Santiago, n. 40, p. 228-249, dez. 2019. Disponível em: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112019000200228&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 13 set. 2023.

KATO, M. O aprendizado da leitura. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

KITCHENHAM, B. Procedures for performing systematic reviews. Keele: Keele University, Department of Computer Science, 2004. 33 p. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/228756057_Procedures_for_Performing_Systematic_Reviews. Acesso em: 20 jul. 2023.

KITCHENHAM, B.; CHARTERS, S. Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering: version 2.3. Keele: Keele University. School of Computer Science and Mathematics. Software Engineering Group, 2007. 65 p. Disponível em: https://citeseerx.ist.psu.edu. Acesso em 20 jul. 2023.

KLEIMAN, A. Oficina de leitura: teoria e prática. Campinas: Pontes, 1997.

KOCH, I. G. V. Introdução à linguística textual. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

LIMA, G. A.; FUJITA, M. S. L.; REDIGOLO, F. M. A importância do contexto para a indexação. Ponto de Acesso: Revista do Instituto de Ciência da Informação da UFBA, Salvador, v. 15, n. 3, p. 283-302, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaici/article/view/47469/25920. Acesso em: 21 jan. 2023.

MOHER, D.; STEWART, L.; SHEKELLE, P. All in the family: systematic reviews, rapid reviews, scoping reviews, realist reviews, and more. Systematic Reviews, v. 4, n. 183, 2015. Doi: 10.1186/s13643-015-0163-7. Acesso em: 21 jan. 2023.

MOKHTARI, K.; DIMITROV, D.; REICHARD, C. Revising the metacognitive awareness of reading strategies inventory (MARSI) and testing for factorial invariance. Studies in Second Language Learning and Teaching, v. 8, n. 2, p. 219-246, 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/326152721_Revising_the_Metacognitive_Awareness_of_Reading_Strategies_Inventory_MARSI_and_testing_for_factorial_invariance. Acesso em: 5 jan. 2023.

MORENO, Teresa de Jesus Garcia. O conhecimento prévio e a referenciação na atividade de leitura. 2008. 134 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. Disponível em: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/14515. Acesso em: 21 fev. 2023.

ONDE, Nsenga Luísa; GARCIA SIMÃO, S. O incentivo do gosto pela leitura em bibliotecas públicas: um subsídio para a Biblioteca Nacional de Angola. E-Ciencias de la Información, v. 10, n. 1, p. 65-86, 2020. Disponível em: https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1659-41422020000100065&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 05 jan. 2023.

PETERSEN, K. et al. Systematic mapping studies in software engineering. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON EVALUATION AND ASSESSMENT IN SOFTWARE ENGINEERING – EASE'08, 12., 2008, Italy. Proceedings… Italy: BCS Learning & Developmentjun. 2008. p. 68-77. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/228350426. Acesso em: 12 jun. 2023.

RANDOLPH, J. A guide to writing the dissertation literature review. Practical Assessment Research, and Evaluation, v. 14, n. 13, 2009. Disponível em: https://scholarworks.umass.edu/pare/vol14/iss1/13. Acesso em: 15 jun. 2023.

TARTAROTTI, R. C. D.; FUJITA, M. S. L. A catalogação de assunto e a indexação em bibliotecas universitárias: um estudo comparativo com protocolo verbal. Scire, v. 23, n. 1, p. 57-66, 2017. Disponível em: https://ibersid.eu>ojs>scire>article>download. Acesso em: 23 jul. 2023.

VELIZ, V. M. B.; CHAVEZ, O. E. B.; PITA, Y. N. Incidencia de la comprensión lectora en las aptitudes investigativas de los estudiantes de educación superior. Educacion Medeica Superior, Ciudad de la Habana, v. 34, n. 4, e2520, dez. 2020. Disponível em: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000400013&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 13 set. 2023.

VIANA, F. L.; CADIME, I.; SANTOS, S. O ensino explícito da compreensão da leitura: análise do impacto de um programa de intervenção. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 71, e227172, p. 1-30, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782017227172. Acesso em: 26 out. 2023.

Published

2024-04-08

Issue

Section

Articles

How to Cite

RAMIRES, Angelina Quinalia; FUJITA, Mariângela Spotti Lopes; CASTRO , Fabiano Ferreira de. Teaching reading strategies in the early years for training professional indexing readers: systematic literature mapping. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, Brasil, v. 15, n. 1, p. e-206137, 2024. DOI: 10.11606/issn.2178-2075.incid.2024.206157. Disponível em: https://revistas.usp.br/incid/article/view/206157.. Acesso em: 3 dec. 2024.