Bloom’s Taxonomy as a Strategy to Improve Textbooks for Critical Teaching in LE (Italian)
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.i44p38-51Keywords:
Textbooks, Bloom’s taxonomy, LE teaching, Critical approachAbstract
Customarily, teaching books are pedagogical materials considered mandatory in the teaching/learning of foreign languages (FL). However, in a communicative approach, such materials end up being criticized for not fully helping students and teachers to achieve their primary goal, which is to fully develop the four skills in the (FL). Without reaching competence in these four abilities, it becomes even more difficult for the teacher to foster students’ critical thinking, so that they are able to analyze, assess situations and effectively act in the FL. The present work aims to present an analysis of two textbooks of Italian as a foreign language: Al Dente 1 (2017) and Arrivederci 1 (2011), based on Bloom Revised Taxonomy (FERRAZ; BELHOT, 2010), which seeks to hierarchically classify, sort and categorize the learning objectives according to the levels of cognitive complexity desired and planned in the activities proposed in the classroom (MENDES, 2019). The observation of these results allowed us to conclude that, although the books present themselves as materials resources that help in the development of the four skills, most of the activities seem to point to the development of understanding/comprehensive skills, because the commands given to students are mainly in the first two categories proposed by Bloom: Remember and Understand. It is from this analysis that we suggest a
proposal to improve textbooks so that the other cognitive objectives of Bloom’s Taxonomy are extensively addressed, helping students to develop the ability to analyze communicative situations more critically.
Downloads
References
ANDERSON, L. W., KRATHWOHL, P. W., AIRASIAN, K., CRUIKSHANK, A., MAYER, R. E., PINTRICH, P. R., RATHS, J., WITTROCK, M. C. A taxonomy for learning, teaching and assessing: a revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. Nova York: Addison Wesley Longman, 2001.
BELHOT, R. V.; FERRAZ, A. P. C. M. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão & Produção, v. 17, n. 2, p. 421-431, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-530X2010000200015
BIRELLO, M.; BONAFACCIA, S.; VILAGRASA, A. Al Dente: l’italiano al punto giusto! 1ª ed. Barcelona: Casa Delle Lingue, 2017.
COLOMBO, F.; DE LUCA, P.; FARACI, C. Arrivederci! 1 For English speakers. 1ª ed. Itália: Edilingua, 2011.
CORACINI, M. J. O processo de legitimação do livro didático na escola de ensino fundamental e médio: uma questão de ética. In: CORACINI, M. J. (org.). Interpretação, autoria e legitimação do livro didático. São Paulo: Pontes, 1999, p. 33-43.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Ed. Paz e Terra, 2000.
FREITAS, P. G. Os efeitos de duas estratégias de ensino, uma implícita e outra explícita, na aprendizagem do presente e do passato prossimo do italiano como língua estrangeira. Tese (Doutorado em Linguística), Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/132448
KRATHWOHL, D. R. A revision of Bloom’s taxonomy: an overview. Theory in Practice, v. 41, n. 4, p. 212-218, 2002.
KUMARAVADIVELU, B. Toward a Postmethod Pedagogy. TESOL Quarterly, v. 35, n. 4, 2001.
MENDES, A. P. M. Análise de verbos de comando das atividades de dois livros didáticos de italiano como língua estrangeira: Al Dente 1 e Arrivederci 1. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras Italiano-Português) - Setor de Ciências Humanas, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2019.
MENDES, A. P. M.; FREITAS, P. G. Detectando os objetivos de ensino de atividades de livros didáticos de LE (italiano). Revista Letra Magna, v. 16, n. 25, 2020, p. 120-139.
MENEGAZZO, R. E.; XAVIER, R. P. Do Método à autonomia do fazer crítico. Trabalho em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 43, n. 1, 2012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8639387
OLIVEIRA, A. L. A. M. (2006). Hermes e bonecas russas: um estudo colaborativo para compreender a relação teoria-prática na formação docente. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada), Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, 2006. Disponível em http://hdl.handle.net/1843/ALDR-6T5RUV
PENNYCOOK, A. The concept of method – Interested Knowledge, and the Politics of Language Teaching. TESOL Quarterly, v. 23, 1989, p. 589-618. DOI: https://doi.org/10.2307/3587534
SOUZA, D. M. Livro didático: arma pedagógica? In: CORACINI, M. J. (Org.). Interpretação, autoria e legitimação do livro didático. São Paulo: Pontes, 1999, p. 93-103.
TERRA, Ernani. A construção de sentido em enunciados de atividades em livros didáticos. Estudos Semióticos [online], v. 15, n. 2, dossiê temático “Contribuições da Semiótica e de outras teorias do texto e do discurso ao ensino”, 2019, p. 262-279.
TILIO, R. C. O papel do livro didático no ensino de língua estrangeira. Revista eletrônica do Instituto de Humanidades, v. VII, n. XXVI, 2008, p.117-144.
YAKHONTOVA, T. Textbooks, contexts and learners. English for Specific Purposes, Ann Arbor, v. 20, p. 397-415, 2001.
ZEICHNER, K. M. Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educação e Sociedade, n. 102, v. 29, 2008, p. 535-554.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Italianística
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A revista retém os direitos patrimoniais dos artigos e os publica simultâneamente sob uma Licença Creative Commons-Atribuição-Não Comercial-Sem Derivações.