Beyond the Screen: Italy Through Cinema in The Remote Classroom of the Rede Andifes - ISF

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.i44p6-21

Keywords:

Italian cinema, Italian language pedagogy, Remote education, Rede Andifes - IsF-italiano

Abstract

In times of pandemic and distance education, we have been called upon to join forces to deal with uncertainties, and thus the courses Pomeriggio al cinema and Serata al cinema, which seek plural perspectives for the context of Italian language learning, have (re)arisen at the Federal University of Santa Maria (UFSM) and the Federal University of Viçosa (UFV), both supported by the Italian Embassy and members of the Rede Andifes - IsF. Revisiting themes such as fascism, war, Mafia, elections, minorities and language policies, students had the opportunity to reflect on social issues not only in films, but also in their own reality. For the realization of these online lessons during 2020 and 2021, film productions that mobilized different reflections were chosen; among them, we highlight those selected for Cycle 4, in which historical, political and social issues of the Italian context were  addressed by working on the films Parenti Serpenti (1992), Metti la nonna in freezer (2018), Rosso come il cielo (2006) and Il Nuovo Cinema Paradiso (1988). As we were able to observe at the end of the activities,
discussions on the social issues raised by the themes addressed in each film applied to both the Italian and Brazilian realities and contexts. Based on the assumption that the teacher is an important collaborating agent and shaper of critical, social and political thinking, this article reports experiences of reflection elicited by social issues in some Italian films and contributions to promoting criticality in
language pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alessandra Paola Caramori, Universidade Federal da Bahia

    Professor of Italian Language and Letterature at Federal University of Bahia and National Coordinator of Italian Language of the Rede Andifes - IsF.

  • Marlon da Fonseca Misceno de Araujo, Universidade Federal de Santa Maria

    Fellow Professor of the Italian Embassy in the Idiomas sem Fronteiras program, of the Rede Andifes - IsF at the Federal University of Santa Maria (UFSM) promoting Italian language extension courses for the university and Santa Maria community. Master's student in Linguistic Studies in the Postgraduate Program in Languages at UFSM and graduated in Languages - Portuguese/Italian at the Federal University of Paraná (UFPR) - Curitiba/PR.

  • Suélen Najara de Mello, Universidade Federal do Ceará

    Researcher/Collaborator Professor at the Language Department of the Federal University of Viçosa (UFV) and Fellow of the Italian Embassy in the Idiomas sem Fronteiras, of the Rede Andifes - IsF. Master's student in Translation Studies at the Federal University of Ceará (UFC), Postgraduate student in Applied Linguistics and Foreign Language Teaching at the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS) and graduated in Languages - Portuguese/Italian Literature from UNESP - São José do Rio Preto/SP.

References

ARETIO, L. G. Para uma definição de educação a distância. Tecnologia Educacional, v. 16, p. 56-61, set./dez. 1987.

BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: Língua Estrangeira. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CALLEGARO, E. La didattica dell’italiano a stranieri attraverso il cinema. Dissertação (Tesi di Laurea Magistrale in Scienze del Linguaggio) - Ca' Foscari, Università di Venezia, Venezia, 134 f., 2015/2016. Disponível em: <http://dspace.unive.it/bitstream/handle/10579/10181/838638-1205191.pdf?sequence=2>.

CIPOLINI, A.; MORAES, A. C. Não é fita, é fato: tensões entre instrumento e objeto–um estudo sobre a utilização do cinema na educação. Educação (UFSM), v. 34, n. 2, 2009, p. 265-278.

CONVERTINI, T. Insegnare lingua con il cinema: una prospettiva alternativa. Italica v. 83, n. 1, 2006, pp. 22-33. Disponível em: <http://www.jstor.org/stable/27669043> Acesso em: 10 de março de 2022.

FERIGOLO, J. A língua enquanto sistema e a língua enquanto produção de sentidos para o sujeito. Revista Raído, v. 3, n. 6, 2009, p. 73-84.

MELLO, S.N.; ARAÚJO, M. M.; CARAMORI, A. P.; TEIXEIRA, J. M. O ensino de italiano no âmbito da Rede Andifes Idiomas sem Fronteiras nos tempos de ensino. Revista Italiano UERJ, v. 12, 2021, p. 207-226. DOI: https://doi.org/10.12957/italianouerj.2021.62601

ORLANDI, E. P. Eu, Tu, Ele: discurso e real da história. Campinas /SP: Pontes, 2ª edição, 2017.

PEDROZO, N. G. O Setor de Relações Internacionais das IFES e suas interfaces na universidade. In: CURSO ANDIFES DE GESTÃO DA INTERNACIONALIZAÇÃO UNIVERSITÁRIA, 2ª. Edição, 2009, Brasília.

REIS, E. F.; STROHSCHOEN, A. A. G. Filmes na Sala de aula como Estratégia Pedagógica para aprendizagem Ativa. Revista Educação Pública, v. 18, 2018, p. 1-11.

SOUSA, C. A. M.; BATISTA, L. C. ; DIAS, D. B.. Cinema e educação: visibilidades e invisibilidades em contextos e diversidades educacionais. In: Renato de Oliveira Brito. (Org.). Internacionalização da Educação Básica e Superior: Desafios, Perspectivas, Experiências. Brasília: Universidade Católica de Brasília, 2020, p. 55-68.

Published

2022-12-31

Issue

Section

Articles

How to Cite

Caramori, A. P., Araujo, M. da F. M. de ., & Mello, S. N. de. (2022). Beyond the Screen: Italy Through Cinema in The Remote Classroom of the Rede Andifes - ISF. Revista De Italianística, 44, 6-21. https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.i44p6-21