From the project "Italianando a San Paolo" to the mapping of the Italian course at the Centros de Estudos de Línguas (CEL) of the State of São Paulo: problems, developments and proposals for action

Authors

  • Luciana Duarte Baraldi Universidade de São Paulo, São Paulo, SP
  • Juliana Hass Universidade de São Paulo, São Paulo, SP
  • Fernanda Ortale Universidade de São Paulo, São Paulo, SP

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.v0i32p16-36

Keywords:

Language Study Center (CEL), Italian teaching, Multigrade classes, Teaching problems, Mapping, Dialogue between institutions

Abstract

The aim of this paper is to present the experience that culminated in a mapping of the Centros de Estudos de Línguas (CEL - Language Study Center) of the State of São Paulo, in order to collect current data on this context, especially with regard to the situation of the Italian language and to the teaching problems. Therefore, we start from general data on the CEL and the project “Italianando a San Paolo”, performed in one of host schools of the city of São Paulo, and then address the procedures for data collecting and mapping. The data analysis shows, on the one hand, that the reality of the teaching of the Italian Language in the public context seems to have come to a pretty bleak plateau; on the other, points to the importance of conducting a survey like this, which made it possible to open a dialogue between the main institutions related to the teaching of Italian in Brazil and whose developments culminated in proposals for actions already prepared together and implemented, that can contribute both in improving teaching and learning conditions in CEL and to the Italian studies, because we are dealing with unpublished data in this research field.

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Author Biographies

  • Luciana Duarte Baraldi, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP

    Graduada e Licenciada em Letras: Português e Italiano, Universidade de São Paulo. Mestranda em Letras pelo programa de Língua, Literatura e Cultura Italianas. É professora de italiano e atua na área editorial, elaborando e produzindo materiais didáticos para ensino básico.

  • Juliana Hass, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP

    Graduada e Licenciada em Letras: Português e Italiano, Universidade de São Paulo. Mestre em Letras: Língua, Literatura e Cultura Italianas, com bolsa CAPES, Universidade de São Paulo. É doutoranda em Letras: Língua, Literatura e Cultura Italianas, com bolsa CAPES, Universidade de São Paulo. Foi professora de língua italiana junto ao CEL. Tem experiência em tradução e revisão.

  • Fernanda Ortale, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP

    É Doutora em Linguística Aplicada pela UNICAMP e professora da área de Língua e Literatura Italiana da Universidade de São Paulo (USP). Suas pesquisas concentram-se na área de formação de professores de língua estrangeira e, atualmente, tem se dedicado ao tema das políticas linguísticas para o ensino de italiano como língua de herança.

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Published

2016-12-27

Issue

Section

Articles

How to Cite

Baraldi, L. D., Hass, J., & Ortale, F. (2016). From the project "Italianando a San Paolo" to the mapping of the Italian course at the Centros de Estudos de Línguas (CEL) of the State of São Paulo: problems, developments and proposals for action. Revista De Italianística, 32, 16-36. https://doi.org/10.11606/issn.2238-8281.v0i32p16-36