The reading journal: subjectivity in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v34i3p208-225

Keywords:

Reading journal, Subjectivity, Reading practices, Literature, Education of readers

Abstract

The work with reading, when considering subjectivity, requires the use of instruments that enable accepting the student reader’s impressions. Thus, it is necessary to think about proposals that are applicable to teaching and that take into consideration this aspect of the act of reading. Hence, this experience report aims at discussing the use of the reading journal in the classroom, from different experiences, two of which were carried out in Basic Education and one in Higher Education. As theoretical and methodological procedures, the study draws on Rouxel (2012-2013); Jouve (2013); and Petit’s studies (2009), among others. The results showed that the journal opened a space for the student to place himself as the protagonist of reading, supporting their construction of a personal relationship with the work, which can be partially accessed by the teacher. Therefore, it is a tool with potential for work in the perspective of subjectivity in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Sheila Oliveira Lima, Universidade Estadual de Londrina

    Docente do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem – Universidade Estadual de Londrina - PPGEL-UEL e do Mestrado Profissional em Letras -UEL – Profletras - UEL, Londrina, PR, Brasil; https://orcid.org/0000-0002-0993-8228; sheilalima@uel.br.

  • Patrícia Cardoso Batista, Universidade Estadual de Londrina

    Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Londrina – PPGEL-UEL, Londrina, PR, Brasil; https://orcid.org/0000-0002-3096-6178; patricia.cardoso@uel.br

  • Tatiele Jesus Faria, Universidade Estadual de Londrina

    Mestra pelo Mestrado Profissional em Letras da Universidade Estadual de Londrina – Profletras - UEL e Professora pela Secretaria de Estado da Educação e do Esporte -SEED, Londrina, PR, Brasil; https://orcid.org/0000-0001-9473-7748; tatielefaria@gmail.com

References

ANDRUETTO, M. T. A leitura, outra revolução. Tradução de Newton Cunha. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2017.

FARIA, T. J. Letramento literário como incentivo à formação do leitor crítico: volume I. Orientadora: Sheila Oliveira Lima. Londrina, 2020. 103 f. Dissertação (Mestrado em Profletras) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2020.

FREIRE, P. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 2001.

JOUVE, V. A leitura. Tradução de Brigitte Hervot. São Paulo: Unesp, 2002.

JOUVE, V. A leitura como retorno a si: sobre o interesse pedagógico das leituras subjetivas. In: ROUXEL, A.; LANGLADE, G.; REZENDE, N. L. (Orgs.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. Tradução de Amaury C. Moraes et al. São Paulo: Alameda, 2013. p. 53-65.

LANGLADE, G. O sujeito leitor, autor da singularidade da obra. In: ROUXEL, A.; LANGLADE, G.; REZENDE, N. L. (Orgs.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. Tradução de Amaury C. Moraes et al. São Paulo: Alameda, 2013. p. 25-38.

PASTORELLO, L. M. Leitura em voz alta e produção da subjetividade: um caminho para a apropriação da escrita. São Paulo: Edusp, 2015.

PETIT, M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. 2. ed. Tradução de Celina Olga de Souza. São Paulo: 34, 2009.

ROUXEL, A. Práticas de leitura: quais rumos para favorecer a expressão do sujeito leitor? Tradução Neide Luzia de Rezende e Gabriela Rodella de Oliveira. Cadernos de Pesquisa. v. 42, n. 145, p. 272-283. jan./abr. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v42n145/15.pdf. Acesso em: 12 fev. 2021.

ROUXEL, A. Apropriação singular das obras e cultura literária. In: ROUXEL, A.; LANGLADE, G.; REZENDE, N. L. (Orgs.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. Tradução de Amaury C. Moraes et al. São Paulo: Alameda, 2013a. p. 163-189.

ROUXEL, A. Autobiografia de leitor e identidade literária. In: ROUXEL, A.; LANGLADE, G.; REZENDE, N. L. (Orgs.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. Tradução de Amaury C. Moraes et al. São Paulo: Alameda, 2013b. p. 67- 87.

TODOROV, T. A literatura em perigo. Tradução de Caio Meira. Rio de Janeiro: Difel, 2007.

Published

2021-12-09

How to Cite

LIMA, Sheila Oliveira; BATISTA, Patrícia Cardoso; FARIA, Tatiele Jesus. The reading journal: subjectivity in the classroom. Linha D’Água, São Paulo, v. 34, n. 3, p. 208–225, 2021. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v34i3p208-225. Disponível em: https://revistas.usp.br/linhadagua/article/view/184910.. Acesso em: 3 jun. 2024.