Music videos in high school and the challenge of integrating semiotic modes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v34i3p147-162

Keywords:

Reading, Task, Activity, Semiotic Analysis, Multimodality

Abstract

This article analyzes how semiotic modes were deployed by high school students in a reading and interpretative task regarding a music video. The data were generated from a task developed for a WebQuest and from activities developed in class, recorded in audio and transcribed. The theoretical framework problematizes multimodality and music videos as a genre. The analysis showed that, at times, the activity would enable the desired integration of different semiotic modes. The analysis of the students' reading, in turn, revealed that the meaning making processes can be based on (i) verbal and imagetic cues (which shows that the students understood that a text can be established by other modes, verbal mode aside) taken as discrete entities or (ii) in the integration of the different modes, although the second procedure was less frequent. Thus, we confirm the challenge of an interpretation that integrates semiotic modes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Clara Dornelles, Universidade Federal do Pampa

    Professora Associada da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Atua no curso de Letras/Línguas Adicionais (Inglês e Espanhol) e Respectivas Literaturas e no Mestrado Profissional em Ensino de Línguas (MPEL), da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Coordena o Laboratório de Leitura e Produção Textual (LAB) e o Núcleo de Apoio Intercultural à Aprendizagem de Português como Língua Adicional e de Acolhimento (NAAIPLAA). Desenvolve pesquisas sobre ensino-aprendizagem de línguas e construção de identidades, no campo aplicado de estudos da linguagem.    

       
  • Taíse Simioni, Universidade Federal do Pampa
    Possui mestrado e doutorado em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente é Professora Associada na Universidade Federal do Pampa, com atuação no Curso de Licenciatura em Letras - Português e Literaturas de Língua Portuguesa e no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Línguas (Mestrado Profissional). É líder do Grupo de Pesquisa "Ensino e aprendizagem de línguas: uma abordagem quantitativa". Tem experiência na área de Linguística, atuando principalmente nos seguintes temas: fonologia, morfofonologia, variação linguística e ensino da língua portuguesa.

References

AZAMBUJA, F. Metainferência: uma proposta para a leitura de textos multimodais. Dissertação (Mestrado em Ensino de Línguas) – Universidade Federal do Pampa – Unipampa, Bagé, RS, p. 156, 2018.

BULLA, G. S.; GARGIULO, H.; SCHLATTER, M. Organización general de materiales didácticos para la enseñanza online de las lenguas: el caso del Curso de Español-Portugués para el Intercambio (CEPI). In: II JORNADAS INTERNACIONALES DE TECNOLOGÍAS APLICADAS A LA ENSEÑANZA, 2., 2009, Córdoba. Anais […] Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba, 2009. p. 1-12.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Petrópolis: Vozes, 2006.

COPE, B.; KALANTZIS, M. Multiliteracies: new literacies, new learning. Pedagogies - An International Journal, v. 4, n. 3, p. 164-195, 1996. Disponível em: http://newlearningonline.com/files/2009/03/M-litsPaper13Apr08.pdf. Acesso em: 16. set. 2021.

GARGIULO, H.; BULLA, G. S.; SCHLATTER, M. CEPI: Tareas, herramientas y el enfoque accional en el aprendizaje en línea. In: II JORNADAS INTERNACIONALES DE TECNOLOGÍAS APLICADAS A LA ENSEÑANZA, 2., 2009, Córdoba. Anais […] Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba, 2009. p. 1-12.

KOCH, I. G. V. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez, 2003.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: The grammar of visual design. Nova Iorque: Routledge, 2006.

LEMKE, J. L. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trad. Clara Dornelles. Trab. Linguist. Apl. v. 49, n. 2, p. 455-479, jul./dez. 2010.

LIMA-LOPES, R. E. de. Explorando o significado tipográfico em gêneros escritos: potencialidades e regularidades. In: LIMA-LOPES, R. E. de et al. (eds.). Perspectivas em línguas para fins específicos: festschrift para Rosinda Ramos. Campinas: Pontes, 2015. p. 103-140.

MACHIN, D.; JAWORSKI, A. Archive video footage in news: creating a likeness and index of the phenomenal world. Visual Communication, v.3, n.5, p. 345-366, 2006.

MOZDZENSKI, L. As configurações genéricas e multimodais do videoclipe. Signo, v. 38, n. 64, p. 100-117, 2013.

NERCOLINI, M. J.; HOLZBACH, A. D. Videoclipe em tempos de reconfigurações. Famecos, v. 16, n. 39, p. 50-56, 2009.

NEW LONDON GROUP. A pedagogy of multiliteracies: designing social futures. Harvard Educational Review. v. 6, n. 1, p. 60-92, 1996.

OLDONI, C.; FREITAS, E. C. de. Da multiplicidade, do multiletramento à construção do sentido: gêneros multimodais e práticas discursivas. Prâksis, v. 2, p. 16-28, 2017.

PASQUOTTE-VIEIRA, E. A.; SORDI SILVA, D.; ALENCAR, M. C. M. A canção Roda-viva: da leitura às leituras. In: ROJO, R.; MOURA, E. (orgs.) Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012. p. 181-198.

REMENCHE, M. de L. R.; SILVEIRA, A. P. P. da. Aos olhos de uma criança: o videoclipe como prática de letramento. Interdisciplinar, v. 27, p. 107-120, 2017.

TEIXEIRA, A.; LITRON, F. F. O manguebeat nas aulas de português: videoclipe e movimento cultural em rede. In: ROJO, R.; MOURA, E. (orgs.) Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012. p. 167-180.

VAN LEEUWEN, T. Speech, music, sound. Londres: MacMillan, 1999.

Published

2021-12-09

How to Cite

AZAMBUJA, Flávia; DORNELLES, Clara; SIMIONI, Taíse. Music videos in high school and the challenge of integrating semiotic modes. Linha D’Água, São Paulo, v. 34, n. 3, p. 147–162, 2021. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v34i3p147-162. Disponível em: https://revistas.usp.br/linhadagua/article/view/185061.. Acesso em: 21 jul. 2024.