The teaching of argumentation in Argentina and Brazil: similarities and differences in curriculum guidelines

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v35i2p77-99

Keywords:

Mother tongue , Argumentation development , Comparative discourse analysis , BNCC , NAP

Abstract

Considering the demands for universal compliance of school education in the countries of the South American region, this paper aims to discuss how curriculum guidelines, in Argentina and Brazil, propose the development of argumentation in the mother language component. We then outline a comparative discourse analysis that observes how each discursive culture in focus develops its perceptions regarding the teaching of argumentation. Our corpus focuses on the language practices in the curriculum guidelines documents for high school in Argentina, Núcleos de Aprendizagen Prioritarios, and in Brazil, Base Nacional Comum Curricular. We conclude that the discourses related to the teaching of argumentation suggest some similarities regarding the absence of a theoretical basis to reflect upon the development of this expertise. Such a gap unfolds in similarly divergent patterns, regarding the absence of a concrete teaching of argumentation that goes beyond the performance in exams and external evaluations.

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Author Biographies

  • Sheyla Fabrícia Alves Lima, Universidade Estadual de Santa Cruz

    Professora do município de Itabuna, atuando no Ensino Fundamental II com as disciplinas de Língua Portuguesa e Espanhol desde 2004. Possui graduação em Letras, pela Universidade Estadual de Santa Cruz (2010), especialização em Língua Portuguesa pela Faculdade Noroeste de Minas (2011) e mestrado em Letras: Linguagens e Representações pela Universidade Estadual de Santa Cruz (2020). Atualmente, é doutoranda do Programa de Pós-graduação em Letras- Linguagens e Representações (PPGLLR/UESC), onde participa do Centro de Estudos sobre Argumentação e Discurso e o Grupo de Pesquisa "Estudos de Linguagem, Argumentação e Discurso" (ELAD/CNPq). Soma-se a essas atividades a participação no grupo de pesquisa GPARA (Grupo de Pesquisas em Argumentação e Retórica Aplicadas), grupo que tem por objetivo investigar questões de linguagem relacionadas à aplicação de quadros teórico-metodológicos vinculados aos estudos de Retórica, argumentação e Discurso

  • Yuri Andrei Batista Santos, Universidade de São Paulo

    Doutorando no Programa de Pós-graduação em Filologia e Língua Portuguesa (PPGFLP/USP) como bolsista FAPESP e em regime de cotutela com a Université de Paris- França. Possui mestrado em Letras- Estudos em Linguagem pelo Programa de Pós-graduação em Letras: Linguagens e representações (PPGLLR/UESC). Também possui graduação em Letras com dupla habilitação em Língua Portuguesa e suas literaturas e Língua Inglesa e suas literaturas pela UESC. Possui experiência no ensino de línguas, atuando como professor de português, inglês e alemão. É pesquisador vinculado ao grupo de pesquisa DIÁLOGO-USP. Atua nas seguintes áreas: teoria dialógica do discurso, escritas de si, análise comparativa de discursos, estudos de tradução, ensino de línguas estrangeiras, ludoletramento.

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Published

2022-08-15

How to Cite

ALVES LIMA, Sheyla Fabrícia; SANTOS, Yuri Andrei Batista. The teaching of argumentation in Argentina and Brazil: similarities and differences in curriculum guidelines. Linha D’Água, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 77–99, 2022. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v35i2p77-99. Disponível em: https://revistas.usp.br/linhadagua/article/view/191979.. Acesso em: 4 dec. 2024.