The memorial genre in academic context: formation memorials and academic memorials in comparison
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v36i2p44-72Keywords:
Production conditions, Autobiographical narrative, Discourse markers, Text plan, Text linguisticsAbstract
The main objective of this paper is an analysis of memorials produced in academic context in terms of three variables: production conditions, text plan and discourse markers. The corpus is constituted by 30 memorials, 15 from students of two specialization courses and 15 from candidates for public examination for teaching career in varied areas of knowledge. The methodology of analysis has a mixed character and presents the following steps: a) analysis of production conditions and b) analysis of the text plan of each type of memorials; c) analysis of the most frequent discourse markers in each type of memorials; d) comparison of the two groups of memorials in relation to the analysis variables; e) discussion of the results. The results show differences in terms of the text plan and the connection marked using discourse markers in the two groups of memorials.
Downloads
References
ADAM, J-M. A linguística textual: introdução à análise textual dos discursos. Tradução por Maria das Graças Soares Rodrigues, Luis Passeggi, João Gomes da Silva Neto e Eulália Vera Lúcia Fraga Leurquin. São Paulo: Cortez, 2011.
ADAM, J-M. En finir avec les types de texts. In: BALLABRIGA, M. (Org.). Analyse des discours. Types et genres: Communication et interpretation. Toulouse: EUS, 2001, p. 25-43.
ADAM, J-M. Linguistique textuelle. Des genres de discours aux textes. Paris: Nathan, 1999.
ADAM, J-M. Micronível, mesonível e macronível da estrutura textual. Letra Magna, 2021, v. 27, p. 1-38.
ADAM, J-M. Textos: tipos e protótipos. Tradução por Mônica Magalhães Cavalcante et al. São Paulo: Contexto, 2019.
BRONCKART, J-P. Atividade de Linguagem, textos e discursos: Por um interacionismo sócio-discursivo. Tradução por Anna Rachel Machado, Péricles Cunha. São Paulo: Educ, 1999.
BRONCKART, J-P. O agir nos discursos: das concepções teóricas às concepções dos trabalhadores. Campinas: Mercado de letras, 2008.
CÂMARA, S. C. X. O memorial autobiográfico: uma tradição acadêmica do Ensino Superior no Brasil. Tese Doutorado. Natal: UFRN, 2012.
CÂMARA, S. C. X.; PASSEGGI, M. C. Memorial autobiográfico: uma tradição acadêmica no Brasil. In: PASSEGI, M. C.; VICENTINI, P. P.; SOUZA, E. C. (Orgs.). Pesquisa (Auto) Biográfica: narrativas de si e formação. 1ª ed. Curitiba-PR: CRV, 2013. p. 29-47.
COUTINHO, M. A. Marcadores discursivos e tipos de discurso. Estudos Linguísticos/Linguistic Studies, 2, Lisboa: Edições Colibri/CLUNL, 2008, p. 193-210.
DOSTIE, G.; PUSCH, C. D. Présentation. Les marqueurs discursifs: sens et variation. Langue française, 2007, v. 154, p. 3-12.
DUCROT, O. et al. Les mots du discours. Paris: Les Editions de Minuit, 1980.
FRASER. B. What are discourse markers? Journal of pragmatics, 1999, v. 31, p. 931-952.
HANSEN, M.-B. M. The functions of discourse particles. A study with special reference to spoken French. Amsterdam: Jonh Benjamins, 1998.
LOPES, A. C. M. Discourse Markers. In: WETZELS, W. L.; COSTA, J.; MENUZZI, S. (Eds.). The Handbook of Portuguese Linguistics. Londres: Wiley Blackwell, 2016, p. 441-456.
LOPES, A. C. M.; CARRILHO, E. Discurso e marcadores discursivos. In: RAPOSO, E. P.; et al. (Orgs.). Gramática do Português. Lisboa: FCG, 2020, Vol. III, p. 2667-2698.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos. 6ªed. São Paulo: Editora Atlas, 2001.
MARTIN ZORRAQUINO, M. A. M.; PORTOLÉS, J. Los marcadores del discurso. In: BOSQUE, I.; DEMONTE V. (eds.). Gramática descriptiva de la lengua española. Tomo III, Madrid: Espasa Calpe, 1999, p. 4051-4213.
NASCIMENTO, G. L. S. Memorial de formação: um dispositivo de pesquisa-ação-formação. Dissertação de Mestrado. Natal: UFRGN, 2010.
NETTO, M. I. C. Contributo dos marcadores discursivos para a textualização do gênero memorial de formação acadêmica: estudo exploratório. In BARBERO, E.; TOMAZ, M. Textos selecionados do XIII e XIV Fórum de Partilha Linguística. Lisboa: Nova FCSH-CLUNL, 2021, p. 179-193.
NETTO, M. I. C.; SILVA, G. B. A construção do ethos em memoriais acadêmicos de docentes. Revista Anápolis Digital, 12 (3), 2020, p. 95-111.
PASSEGGI, M. D. C. Memoriais autobiográficos: escritas de si como arte de (re) conhecimento. Memoriais, literatura e práticas culturais de leitura. Salvador: EDUFBA, 2010, p. 19-42.
PASSEGGI, M. D. C. Memoriais: injunção institucional e sedução autobiográfica In: PASSEGGI, M. C.; SOUZA, E. C. (Orgs.). (Auto) biografia: formação, territórios e saberes. Natal: Editora da UFRN, 2008, p. 103-131.
PINTO, A. S. F. Marcadores de reformulação parafrásticos no gênero artigo científico. Dissertação de mestrado. Porto: FLUP, 2018.
SANTOS, G. C. Roteiro para elaboração de memorial. Compilado por Gildner Carolino Santos. Campinas-SP: Graf. FE, 2005.
SILVA, P. N. Género, conteúdos e segmentação: Em busca do plano de texto. Revista Diacrítica, 30(1), 2016, p. 181-221.
Universidade Federal de Goiás. Resolução Conjunta CONSUNI-CEPEC n. 02. Regulamenta o ingresso para a Carreira de Magistério Superior e para o Cargo Isolado de Professor Titular-Livre do Magistério Superior na Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 2013. Disponível em: https://sistemas.ufg.br/consultas_publicas/resolucoes/arquivos/Resolucao_CEPEC_CONSUNI_2013_0002.pdf.
Universidade Federal de Goiás. Resolução CONSUNI n 23. Altera a Resolução Conjunta CONSUNI/CEPEC Nº 02/2013, que regulamenta o ingresso para a Carreira de Magistério Superior e para o Cargo Isolado de Professor Titular-Livre do Magistério Superior na Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 2018. Recuperado em: https://sistemas.ufg.br/consultas_publicas/resolucoes/arquivos/Resolucao_CONSUNI_2018_0023.pdf.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mônica Inês de Castro Netto, Fátima Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Editorial Board authorizes free access to and distribution of published contentes, provided that the source is cited, that is, granding credit to the authors and Linha D'Água and preserving the full text. The author is allowed to place the final version (postprint / editor’s PDF) in an institutional/thematic repositor or personal page (site, blog), immediately after publication, provided that it is available for open access and comes without any embargo period. Full reference should be made to the first publication in Linha D'Água. Access to the paper should at least be aligned with the access the journal offers.
As a legal entity, the University of São Paulo at Ribeirão Preto School of Philosophy, Sciences and Languages owns and holds the copyright deriving from the publication. To use the papers, Paidéia adopts the Creative Commons Licence, CC BY-NC non-commercial attribution. This licence permits access, download, print, share, reuse and distribution of papers, provided that this is for non-commercial use and that the source is cited, giving due authorship credit to Linha D'Água. In these cases, neither authors nor editors need any permission.
Partial reproduction of other publications
Citations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrions should be accompanied by written permission from the copyright owner of the original work with a view to reproduction in Linha D'Água. This permission has to be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.
How to Cite
Funding data
-
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Grant numbers UIDB/00022/2020