Approach to text genres in the Portuguese language Enem’s questions
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v36i2p5-25Keywords:
Sociodiscursive Interactionism, Contextual dimension of gender, Linguistic dimension of genderAbstract
This work aims to analyze the treatment given to the text genre and its contextual and linguistic dimensions in questions of the ENEM tests in “Languages, codes and their technologies”, specifically in the Portuguese language. From this perspective, we pose the following question: are these dimensions addressed to understand gender as such? For this, we carried out a quantitative and qualitative survey of the regular Enem tests, covering the period from 2015 to 2020. As a theoretical basis for this analysis, we adhere to the assumptions of Sociodiscursive Interactionism, in the predominantly descending analysis of genres and the treatment of the text as a complex system, for which the text consists of two faces, a social dimension and a linguistic dimension.
Downloads
References
ANDRADE, S. R. de J.; FREITAG, R. M. K. Gêneros textuais e variação linguística na prova de linguagens, códigos e suas tecnologias do enem. Interfaces Científicas - Educação, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 71–82, 2016. DOI: http://doi.org/10.17564/2316-3828.2016v4n2p71-82.
ANDRÉ, T. C.; MELCHIOR, S. M. A gramática normativa na prova do exame nacional do ensino médio (enem, brasil): análise com base na teoria de vigotski. Revista Conhecimento Online, [S. l.], v. 2, p. 13–25, 2016. DOI: http://doi.org/10.25112/rco.v2i0.413.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996.
BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais (Ensino Médio) – Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília, 2000.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação e da Cultura – MEC. Matriz de Referência para o Exame Nacional do Ensino Médio – ENEM, 2009.
BOTA, C.; BRONCKART, J-P. Dinâmica e sociabilidade dos fatos de linguagem. In: BRONCKART, J-P.; BULEA, E.; BOTA, C. (orgs.). O projeto de Ferdinand de Saussure. Fortaleza: Parole et Vie, 2014. p. 232-258.
BRONCKART, J-P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodicursivo. Trad. Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. 2. ed. São Paulo: EDUC, 1999.
BRONCKART, J-P. Atividade de Linguagem, Discurso e Desenvolvimento Humano. Campinas: Mercado das Letras – SP, 2006.
BRONCKART, J-P. O agir nos discursos: das concepções teóricas às concepções dos trabalhadores. Campinas: Mercado das Letras, 2008.
BRONCKART, J-P. Teorias da linguagem: nova introdução crítica. Campinas/SP, Mercado de Letras, 2021.
BÜHLER, K. Sprachtheorie: Die Darstellungsfunktion der Sprache. Jena: Fischer, 1934.
CHALHUB, S. Funções da Linguagem. 11.ed. São Paulo: Ática, 2002.
COUTINHO, M. A. Que inter-relações entre géneros de texto e conhecimento gramatical podem ser objeto de conhecimento explícito e de avaliação?. Revista Da Associação Portuguesa De Linguística, p 107-117, 2019. DOI: https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln6ano2019a9.
COUTINHO, M. A. Descrever gêneros de textos: resistência e estratégias. In: Proceedings of the 4th SIGET. International Symposium on Genre Studies. Publicação em CD, 2007.
COUTINHO, M. A. D. C. Ordem do expor em gêneros acadêmicos do português europeu contemporâneo. Calidoscópio, v. 2, n. 2, p. 9-16, 2004.
DERING, R. Uma discussão decolonial acerca da prova de redação do enem: onde estão os direitos humanos?. Revista de Estudos de Literatura, Cultura e Alteridade - Igarapé, [S. l.], v. 14, n. 4, p. 129–141, 2022. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/igarape/article/view/6736. Aacesso 15 de outubro de 2022.
FISCHER, L. A., LUFT, G., FRIZON, M., LEITE, G., LUCENA, K., VIANNA, C., & WELLER, D. A Literatura no Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM). Nonada: Letras em Revista, v. 18, n. 1, p. 111-126, 2012. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=512451672005. Acesso 13 de outubro de 2022.
HOFF, T; GABRIELLI, L. Redação Publicitária. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.
JAKOBSON, Roman. Linguística e Comunicação. São Paulo: Ed. Cultrix Ltda, 2007.
LEURQUIN, E; GONDIM, A. A. L; SILVA, M. C. Sala de aula de português língua não materna. In: OSÓRIO, P.; LEURQUIN, E.; COELHO, M. C. (Orgs.) O Lugar da Gramática na aula de português. Coleção AILP. Vol. 1 Rio de Janeiro: Dialogarts, 2018. p. 17-43.
MACHADO, A. R.; BRONCKART, J-P. (Re-)configurações do trabalho do professor construídas nos e pelos textos: a perspectiva meto dialógica do Grupo ALTER-LAEL. In: MACHADO, A. R. Linguagem e Educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2009, p. 31-78.
PRADO, D. DE F.; MORATO, R. A. A redação do ENEM como gênero textual-discursivo: uma breve reflexão. Cadernos CESPUC de Pesquisa Série Ensaios, n. 29, p. 205-219, 20 mar. 2017. DOI: https://doi.org/10.5752/P.2358-3231.n29p205-219.
SOUSA, S. Z. Concepções de qualidade da educação básica forjadas por meio de avaliações em larga escala. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 19, n. 2, p. 407–420, jul. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772014000200008.
TOALDO, M. M; MACHADO, M. B. C. A longevidade de uma campanha publicitária: uma sistematização teórica sobre o tema a partir do seu estado da arte. Ação Midiática – Estudos em Comunicação, Sociedade e Cultura, 2013. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/acaomidiatica/article/view/34744. Acesso em 15 de novembro de 2022.
VIDON, L. A proposta de redação do ENEM e a velha dissertação: uma relação problemática. Raído - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFGD, [S. l.], v. 11, n. 25, p. 78–88, 2017. DOI: https://doi.org/10.30612/raido.v11i25.6465.
VIGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
VOLÓCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. 2ª. ed. São Paulo: Editora 34, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ana Angélica Lima Gondim, Meire Celedonio da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Editorial Board authorizes free access to and distribution of published contentes, provided that the source is cited, that is, granding credit to the authors and Linha D'Água and preserving the full text. The author is allowed to place the final version (postprint / editor’s PDF) in an institutional/thematic repositor or personal page (site, blog), immediately after publication, provided that it is available for open access and comes without any embargo period. Full reference should be made to the first publication in Linha D'Água. Access to the paper should at least be aligned with the access the journal offers.
As a legal entity, the University of São Paulo at Ribeirão Preto School of Philosophy, Sciences and Languages owns and holds the copyright deriving from the publication. To use the papers, Paidéia adopts the Creative Commons Licence, CC BY-NC non-commercial attribution. This licence permits access, download, print, share, reuse and distribution of papers, provided that this is for non-commercial use and that the source is cited, giving due authorship credit to Linha D'Água. In these cases, neither authors nor editors need any permission.
Partial reproduction of other publications
Citations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrions should be accompanied by written permission from the copyright owner of the original work with a view to reproduction in Linha D'Água. This permission has to be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.