The ethos of non-existence
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v37i1p228-244Keywords:
Autobiographical writing, Women's literature, Discourse studies, Metalinguistics, ArgumentationAbstract
In the line of dialogue between discourse studies and argumentation studies, we analyze the construction of ethos in the paratext of the book Recordações da minha inexistência - memórias (Recollections of my non-existence – memoir) by Rebecca Solnit (2021). In view of a writing that traces a counter-hegemonic discourse in the underlying social context in the argumentative dimension, an important point to observe is how the discursive project of this autobiographical writing articulates itself in the construction of the narrative ethos of the author-narrator-personage. To this end, we will analyse the paratextual elements of the work. We consider that the ethos of female non-existence in this work occurs in linguistic and extralinguistic conditions that compose a self which resonates in the collectivity. From the analyses of the paratext of the work, we highlight how the construction of the discursive ethos of the author-narrator-character reflects and refracts the constitutive social conflicts of female self-representation in contemporaneity, in an aporetic way marking the female self-reference through the logic of a non-place.
Downloads
References
AMORIM, M. Memória do objeto – uma transposição bakhtiniana e algumas questões para a educação. Baktiniana, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 8-22, 2009. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/2993/1927. Acesso em: 09 out. 2023.
AMOSSY, R. A argumentação no discurso. Tradução de Angela M. S. Corrêa et al. São Paulo: Contexto, 2018.
AMOSSY, R. (Org.) Imagens de si no discurso: a construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2019.
ARFUCH, L. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Tradução de Paloma Vidal. Rio de Janeiro: Eduerj, 2010
BAJTIN, M. Hacia una filosofia del acto ético. In: BAJTIN, M. Hacia una filosofia del acto ético - De los borradores y otros escritos. Traducción de Tatiana Bubnova. Comentarios de I. Zavala y A. Ponzio. San Juan: Universidad de Puerto Rico/Anthropos, 1997, p. 7-81.
BAKHTIN, M. Reformulação do livro sobre Dostoiévski. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011, p. 337-358.
BAKHTIN, M. O discurso em Dostoiévski. In: BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. Tradução de Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2015, p. 207-234.
BRAIT, B. Discursos de Resistência: do paratexto ao texto ou vice-versa. Alfa. São Paulo, v. 63, n. 2, p. 243- 263, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/alfa/a/ytTWBVFcYsjjjQhMtfR5gxF/?format=pdf. Acesso em: 10 set. 2022.
LEJEUNE, P. O pacto autobiográfico. Tradução de Jovita Maria Gerheim Noronha e Maria Inês Coimbra Guedes. Org. Jovita Maria Gerheim Noronha. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
MBEMBE, A. Necropolítica. 3. ed. São Paulo: n-1 edições, 2018.
MORSON, G.; EMERSON, C. Mikhail Bakhtin: criação de uma prosaística. Tradução de Antônio de Pádua Danesi. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.
SABIÁ, S. Paratexto: títulos, dedicatorias y epígrafes en algunas novelas mexicanas. Espéculo: Revista de estudios literários, n. 31, 2005. Disponível em: https://biblioteca.org.ar/libros/152176.pdf. Acesso em: 02 fev. 2024.
SANTOS, Y. O ethos de um legado. Entrepalavras, v. 11, n. 2, e2083, p. 1-19, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.22168/2237-6321-22083.
SANTOS, Y. A. B; TORGA, V. L. M. Autobiografia e (res) significação. Bakhtiniana, v. 15, p. 119-140, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/2176-457342467.
SOLNIT, R. Recordações da minha inexistência: memórias. Tradução de Isa Mara Lando. 1 ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.
VOLÓCHINOV, V. (Círculo de Bakhtin). Estilística do discurso literário II – A construção do enunciado (1930) In: VOLÓCHINOV, V. (Círculo de Bakhtin). A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. Organização, tradução, ensaio introdutório e notas por Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 2019, p. 266-306.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Girlandia Gesteira Santos, Yuri Andrei Batista Santos, Vânia Lúcia Menezes Torga
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Editorial Board authorizes free access to and distribution of published contentes, provided that the source is cited, that is, granding credit to the authors and Linha D'Água and preserving the full text. The author is allowed to place the final version (postprint / editor’s PDF) in an institutional/thematic repositor or personal page (site, blog), immediately after publication, provided that it is available for open access and comes without any embargo period. Full reference should be made to the first publication in Linha D'Água. Access to the paper should at least be aligned with the access the journal offers.
As a legal entity, the University of São Paulo at Ribeirão Preto School of Philosophy, Sciences and Languages owns and holds the copyright deriving from the publication. To use the papers, Paidéia adopts the Creative Commons Licence, CC BY-NC non-commercial attribution. This licence permits access, download, print, share, reuse and distribution of papers, provided that this is for non-commercial use and that the source is cited, giving due authorship credit to Linha D'Água. In these cases, neither authors nor editors need any permission.
Partial reproduction of other publications
Citations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrions should be accompanied by written permission from the copyright owner of the original work with a view to reproduction in Linha D'Água. This permission has to be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.