Pre-discursive functioning and textual strategies
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v37i1p68-85Keywords:
Text, Discourse, Anteriorities, Context, Distributed cognitionAbstract
In this work, we aim to show how a textual analysis deals with discursive "anteriorities". Pre-discourse refers to ideas, beliefs and narratives that circulate in a society or social group and that influence the production and interpretation of discursive uses (Paveau, 2013 [2006]). These pre-discourses must be considered in the linguistic analysis of the text since they affect individual perspectives and positions in relation to different issues. We analyzed two humorous cartoons to understand the dynamics of social and cultural influences that permeate textual production and interpretation. By taking pre-discourses into account in textual analysis, we admit that meaning is not only a result of the internal characteristics of the text but is also influenced by the broader context in which the text occurs. We justify why the analytical criteria of textual linguistics, such as, text plan, intertextuality and referencing, consider argumentative strategies assuming the distributed cognition.
Downloads
References
AMOSSY, R. A argumentação no discurso. Coord. de trad. Eduardo Lopes Piris e Moisés Olímpio-Ferreira. Trad. Angela M. S. Corrêa et alii. São Paulo: Contexto, 2018.
AMOSSY, R.; PIERROT. A. H. Estereótipos e Clichês. Tradução: Mônica Magalhães Cavalcante et al. São Paulo: Contexto, 2022.
ARENDT, H. A condição humana. Tradução de Roberto Raposo. 10ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.
CAVALCANTE et al. Linguística Textual: conceitos e aplicações. Pontes Editores. 2022.
HANKS, W. F. Língua como prática social: das relações entre língua, cultura e sociedade a partir de Bourdieu e Bakhtin. BENTES, A. C.; RESENDE, R. C.; MACHADO, M. A. R. (Org.). São Paulo: Cortez, 2008.
HUTCHINS, E. Distributed cognition. In: International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences. Elsevier Science, 2000.
LIPPMANN, W. Opinião Pública. Petrópolis, Rio de Janeiro. Vozes, 2008.
MARTINS, M. A. Tecnotextualidade e campo dêitico digital: aspectos interacionais e enunciativos. Tese de doutorado. Fortaleza, 2024.
PAIVA, V. L. M. O. Propiciamento (affordance) e autonomia na aprendizagem de língua inglesa. In: LIMA, D. C. Aprendizagem de língua inglesa: histórias refletidas. Vitória da Conquista: Edições UESB, 2010. https://jornal.usp.br/atualidades/o-que-esperar-da-politica-da-economia-e-de-outros-temas-vitais-ao-brasil-em-2022/.
PAVEAU, M-A. Os pré-discursos: sentido, memória, cognição. Trad. G. Costa, D. Massmann. Campinas: Pontes, 2013 [2006].
PAVEAU, M-A. Análise do Discurso Digital: dicionário das formas e das práticas. Org. da trad. Júlia Lourenço Costa e Roberto Leiser Baronas. 1 ed. Campinas: Pontes Editores, 2021 [2017].
RABATEL, A. Effacement énonciatif et argumentation indirecte. On perceptions', ‘on-représentations' et 'on-vérités dans les points de vue stéréotypés. In: Raccah, P.-Y. (dir.), Signes, langues, cognition, Paris, L'Harmattan, p. 87-118. 2005.
SEIXAS, R. Entre a retórica do impeachment e a do golpe: análise do conflito de lógicas argumentativas na doxa política brasileira. 2019. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019.
SILVA, M. P. A manifestação referencial dos estereótipos sobre a mulher na construção persuasiva de anúncios de cerveja. 2022. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, Redenção. 2022.
SOARES, M. S. Estratégias argumentativas e anterioridades - uma análise textual. In: Seminário Internacional de Estudo sobre Discurso e Argumentação (SEDiAr), 2023, São Paulo.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mônica Magalhães Cavalcante, Mariza Angélica Paiva Brito, Mayara Arruda Martins
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Editorial Board authorizes free access to and distribution of published contentes, provided that the source is cited, that is, granding credit to the authors and Linha D'Água and preserving the full text. The author is allowed to place the final version (postprint / editor’s PDF) in an institutional/thematic repositor or personal page (site, blog), immediately after publication, provided that it is available for open access and comes without any embargo period. Full reference should be made to the first publication in Linha D'Água. Access to the paper should at least be aligned with the access the journal offers.
As a legal entity, the University of São Paulo at Ribeirão Preto School of Philosophy, Sciences and Languages owns and holds the copyright deriving from the publication. To use the papers, Paidéia adopts the Creative Commons Licence, CC BY-NC non-commercial attribution. This licence permits access, download, print, share, reuse and distribution of papers, provided that this is for non-commercial use and that the source is cited, giving due authorship credit to Linha D'Água. In these cases, neither authors nor editors need any permission.
Partial reproduction of other publications
Citations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrions should be accompanied by written permission from the copyright owner of the original work with a view to reproduction in Linha D'Água. This permission has to be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.