How magazines, newspapers, and the internet impact the production of the discursive genre of journalism
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v37i1p268-282Keywords:
Speech Genres, Bakhtin Circle, Journalism, Internet, ReportageAbstract
In ‘Speech Genres and Other Late Essays’ written between 1952 and 1953, Bakhtin defined discursive genres as stylistic, thematic, and compositional utterances that are relatively stable. However, this reflection was made in a pre-internet context, without considering the impacts that mediums such as paper, radio, television, or more recently, computers and mobile devices have on genres. According to Bertocchi, genres cannot be defined solely by their prototypical structure and theme since the medium can also generate new types of utterances. Supporting this line of reasoning, this article identified that, in journalism, the medium can interfere with the discursive genre used. Thus, the differences between website reportage (cyber-reportage), newspaper reportage, and magazine reportage were systematized. The reflections made here were based on the Bakhtin Circle and an unpublished interview with journalist Fernando de Barros, former editor of Folha de S. Paulo and former director of Piauí magazine.
Downloads
References
ARAUJO, G. C. G. Reportagem em convergência: a cobertura inicial da Covid-19 nos sites e nos impressos da Folha de S. Paulo e de O Estado de S. Paulo. 166f. Dissertação (Mestrado em Filologia e Língua Portuguesa) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso [1952-1953]. 1.ed. Organização, posfácio, tradução e notas de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.
BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostóievski. 5.ed. Tradução, notas e prefácio de Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2018.
BERTOCCHI, D. Gêneros no Ciberjornalismo. In: MELO, J. M.; ASSIS, F. (Org.). Gêneros jornalísticos no Brasil. São Bernardo do Campo: Universidade Metodista de São Paulo, 2010, p. 315-328.
CARVALHO, P. H. V. Revista Piauí: acontecimento no arquivo de brasilidade. Aracaju: EDUNIT, 2014.
FERREIRA, L. C. Práticas de leitura contemporâneas: representações discursivas do leitor inscritas na revista Veja. 337f. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa) – Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2006. Disponível em: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/102356. Acesso em: 01 fev. 2024.
FOLHA DE S. PAULO. Manual da Redação: as normas de escrita e conduta do principal jornal do país. Barueri: Publifolha, 2021.
GRILLO, S. V. de C. A Produção do Real em Gêneros do Jornal Impresso. São Paulo: Associação Editorial Humanitas, 2004.
KINDERMANN, C. O estudo dos gêneros do jornal: o caso da reportagem. In: ENCONTRO DO CELSUL, 5., 2003. Curitiba. Anais [...]. Curitiba, 2003. p. 352-359.
LAGE, N. A reportagem: teoria e técnica de entrevista e pesquisa jornalística. Rio de Janeiro: Record, 2008.
LONGHI, R. R. O turning point da grande reportagem multimídia. Famecos, v. 21, n. 3, p. 897-917, 2014. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.3.18660.
LONGHI, R. R. A grande reportagem multimídia como gênero expressivo no ciberjornalismo. In: VI Simpósio Internacional de ciberjornalismo, 2015, Campo Grande, MS. Anais [...]. Campo Grande, 2015. p. 1-13.
MACHADO, I. Gêneros discursivos. In: BRAIT. B. (Org.). Bakhtin: conceitos-chave. 5.ed. São Paulo: Contexto, 2018, p. 151-166.
MARCONDES FILHO, C. Ser Jornalista. 6.ed. São Paulo: Summus, 2008.
MARTINS, A. L.; LUCA, T. R. História da imprensa no Brasil. Editora Contexto, 2008.
MIRA, M. C. O Leitor E A Banca De Revistas: A Segmentação Da Cultura No Século XX. São Paulo: Olho d’Água: Fapesp, 2001.
PAULA, L.; SERNI, N. M. A vida na arte: A verbivovovisualidade do gênero filme musical. Raído, v. 11, n. 25, p. 178-201, 2017. DOI: https://doi.org/10.30612/raido.v11i25.6507.
VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 2.ed. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Giulia Chiaradia Gramuglia Araujo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Editorial Board authorizes free access to and distribution of published contentes, provided that the source is cited, that is, granding credit to the authors and Linha D'Água and preserving the full text. The author is allowed to place the final version (postprint / editor’s PDF) in an institutional/thematic repositor or personal page (site, blog), immediately after publication, provided that it is available for open access and comes without any embargo period. Full reference should be made to the first publication in Linha D'Água. Access to the paper should at least be aligned with the access the journal offers.
As a legal entity, the University of São Paulo at Ribeirão Preto School of Philosophy, Sciences and Languages owns and holds the copyright deriving from the publication. To use the papers, Paidéia adopts the Creative Commons Licence, CC BY-NC non-commercial attribution. This licence permits access, download, print, share, reuse and distribution of papers, provided that this is for non-commercial use and that the source is cited, giving due authorship credit to Linha D'Água. In these cases, neither authors nor editors need any permission.
Partial reproduction of other publications
Citations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrions should be accompanied by written permission from the copyright owner of the original work with a view to reproduction in Linha D'Água. This permission has to be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.