Psychic sufferings of young people in “life skills group” from the perspectives of mental health literacy and multimodality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v37i2p30-48

Keywords:

Mental health literacy, Multimodality, Teenagers, Life Skills Group, Psychological suffering

Abstract

This article aims to present excerpts from work developed in the areas of mental health literacy (MHL) and multimodality, with adolescents who, as part of the “Life Skills Group”, reflected on their psychological suffering and alternatives aimed at their emotional well-being. Mental health literacy refers to knowledge and beliefs related to mental disorders that aid in their recognition, management, and prevention. This includes the ability to identify specific disorders, seek information about mental health, understand risk factors and causes of disorders, know available treatments, and possess attitudes that encourage appropriate support-seeking. Through this work developed from a transdisciplinary perspective between health and language fields, the goal was to expand these young people's understanding of mental health, aiming to combat the stigma associated with mental disorders and encouraging support-seeking.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ruberval Franco Maciel, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

    Dr. Ruberval F. Maciel holds a Master degree in Applied Linguistics (University of Reading, UK), and a doctorate from the University of São Paulo (USP), Brazil, with a study period at the University of Manitoba, Canada. He was a visiting researcher for Fullbright at the PhD program in Urban Education, City University of New York, and a post-doctoral researcher at the Universidad Nacional de Jujuy, Argentina. He is a funded researcher for the Brazilian Science and Technology Research Council, and lecturer at the Letters and Medicine undergraduate and graduate programs. His research interests include new literacies, translangaging, transculturalism, and teacher education

  • Vanessa Cristina Alves da Silva, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

    Mestre em Letras pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (2020).
    Professora de Educação Básica na Secretaria de Educação do Distrito Federal (Brasil).

  • Adriana Lúcia de Escobar Chaves de Barros, Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul

    Doutora em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2010).
    Docente da Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul (Brasil).

References

ADAMI, E. Multimodality. In: GARCIA, O.; FLORES, N.; SPOTTI, M. (org.). The handbook of language and society. Oxford: Oxford University Press, 2017. p. 452-472.

BAPTISTA, L. M. T. R. Multiletramentos, letramento visual e ensino de espanhol: algumas questões sobre as práticas comunicativas contemporâneas. In: BAPTISTA, L. M. T. R. (org.) Autores e produtores de textos na contemporaneidade: multiletramentos, letramento crítico e ensino de línguas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2016. p. 65-83.

BARBOSA ALVES, D.; MACIEL, R. F. Clampeando o cordão: a maternidade como um espaço multissemiótico de (des)construção de sentidos. Revista Letras & Letras, v. 35, n. esp., p. 28-52, 2019.

BEZEMER J.; DIAMANTOPOULOU, S.; JEWITT, C.; KRESS, G.; MAVERS D. Using a social semiotic approach to multimodality: researching learning in schools, museums and hospitals. S.l.: National Centre for Research Methods, 2012.

BRASIL. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Linguagens, Códigos e Tecnologias. Brasília: MEC/SEB, 2006. Disponível em: https://goo.gl/hwVFNi. Acesso em: 12 jun. 2023.

CHINN, D. Critical Healthy Literacy: A review and critical analysis. Social Science & Medicine, v. 73, n. 1, p. 60–67, 2011.

COPE, B.; KALANTZIS, M. (ed.) Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. London: Routledge, 2000.

COPE, B.; KALANTZIS, M. Multiletramentos e mudanças sociais. In: JESUS, D. M.; CARBONIERI, D. (org.). Práticas de multiletramentos e letramento crítico: outros sentidos para a sala de aula de línguas. Campinas: Pontes, 2016. p. 7-12.

DIONÍSIO, A. P.; VASCONCELOS, L. J.; SOUZA, M. M. Multimodalidades e leituras: funcionamento cognitivo, recursos semióticos, convenções visuais. Recife: Pipa Comunicação, 2014.

GENTIL, V.; LOTUFO NETO, F.; BERNIK, M. A. Pânico, fobias e obsessões: A experiência do projeto Amban. São Paulo: EDUSP, 1997.

JANKS, H. Panorama sobre letramento crítico. In: JESUS, D. M.; CARBONIERI, D. (org.). Práticas de multiletramentos e letramento crítico: outros sentidos para a sala de aula de línguas. Campinas: Pontes, 2016. p. 21-39.

JORDÃO, C. M. No tabuleiro da professora tem... Letramento crítico? In: JESUS, D. M.; CARBONIERI, D. (org.). Práticas de multiletramentos e letramento crítico: outros sentidos para a sala de aula de línguas. Campinas: Pontes, 2016. p. 41-56.

JORM, A. Mental health literacy: public knowledge and beliefs about mental disorders. British Journal of Psychiatry, v. 177, p. 396-401, 2000.

JORM, A. F.; KORTEN A. E.; JACOMB, P. A. Mental health literacy: a survey of the public's ability to recognise mental disorders and their beliefs about the effectiveness of treatment. Medical Journal of Australia, v. 166, p. 182-186, 1997.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading Images: The Grammar of Visual Design. Londres: Routledge, 2006.

KUTCHER, S.; WEI, Y.; CONIGLIO, C. Mental Health Literacy: Past, Present, and future. Canadian Journal of Psychiatry. Revue Canadienne de Psychiatrie, v. 61, n. 3, p. 154-158, 2016.

LEMKE, J. Feeling and meaning: a unified framework. San Diego: University of California, 2006.

LEVITAN, M.; CHAGAS, M. H.N.; CRIPPA, J. A. S.; NARDI, A. E. Transtornos de ansiedade. In: KAPCZINSKI, F. et al. Bases biológicas dos transtornos psiquiátricos: uma abordagem translacional. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2011.

MACAYA SANDOVAL, X.; VICENTE PARADA, B. Alfabetización en salud mental para disminuir la brecha de atención en población adolescente escolarizada. Gaceta Médica Espirituana, v. 21, n. 1, p. 70-82, 2019.

MARQUES, M. J. da C. Literacia em saúde mental da puérpera. Dissertação (Mestrado em Enfermagem de Saúde Materna e Obstetrícia) – Escola Superior de Enfermagem de Coimbra, Coimbra, 2020.

MONTE MÓR, W. ‘Multi’, ‘Trans’ e ‘Plural’: discutindo paradigmas. In: TAKAKI, N. H.; MACIEL, R. F. (org.). Letramentos em terra de Paulo Freire. Campinas: Pontes, 2015. p. 9-21.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE (OMS). Preventing suicide: a community engagement toolkit. 2010. Disponível em: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/272860/9789241513791-eng.pdf?sequence=1. Acesso em: 22 jun. 2023.

PEREIRA, F. G.; MACIEL, R. F. Processos de construção de sentidos para além da dicotomia verbal e não verbal em contextos médicos. Revista Philologus, v. 25, n. 75, p. 2674-2681, 2019.

ROCHA, C. H.; MACIEL, R, F. Multimodalidade, letramentos e translinguagem: diálogos para a educação linguística contemporânea. In: SANTOS, L. I. S.; MACIEL, R. F. (org.). Formação e prática docente em Língua Portuguesa e Literatura. Campinas, SP: Pontes, 2019. p. 117-144.

ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos. In: ROJO, R; MOURA, E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012. p. 11-31.

RUDD, R.; MACIEL, R. F. Health Literacy Interview - UEMS and Harvard. Disponível em: https://youtu.be/yPme61qvSfg. Acesso em: 10 set. 2023.

SELIGMAN, M. E. P. Desamparo: sobre depressão, desenvolvimento e morte. Tradução Maria Teresa de Araújo. São Paulo: EDUSP, 1977.

SILVA, R.; VON HAFE, F.; AZEVEDO, S.; LONDRAL, A. Popularizing Terminology Using Social Networks: Keeping Citizens Informed About Value in Health Care. In: 2nd International Conference on “Multilingual digital terminology today. Design, representation formats and management systems”. Lisboa, 2023.

SILVA, V. C. A. Grupo de Habilidade de Vida: o suicídio sob uma perspectiva transdisciplinar em linguagens. 2020. Dissertação (Mestrado em Letras)– Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2020.

SILVEIRA, N. Imagens do Inconsciente. São Paulo: Vozes, 2018.

VALE-DIAS, M. da L.; DE CARVALHO, M. M.; JOÃO MARTINS, M.; VIEIRA, S.. Mental health literacy, stigma, shame and self-criticism: a study among young adults. International Journal of Developmental and Educational Psychology, v. 2, n. 1, p. 47-54, 2014.

Published

2024-06-10

How to Cite

MACIEL, Ruberval Franco; SILVA, Vanessa Cristina Alves da; BARROS, Adriana Lúcia de Escobar Chaves de. Psychic sufferings of young people in “life skills group” from the perspectives of mental health literacy and multimodality. Linha D’Água, São Paulo, v. 37, n. 2, p. 30–48, 2024. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v37i2p30-48. Disponível em: https://revistas.usp.br/linhadagua/article/view/216523.. Acesso em: 17 jul. 2024.

Funding data