Textual sequences in an online comic strip – analytical criteria and the construction of meanings
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v37i3p397-415Keywords:
Instagram, Comic strip, Textual Discourse Analysis, Descriptive textAbstract
In this paper, we foster a discussion of textual sequences according to the theoretical approach of textual discourse analysis (TDA) and promote a reflection on how these compositional units can subsidize the analysis of an online comic strip by Maurício de Sousa, posted on the Instagram profile @gibi_nostalgia. We intend to answer specifically the following questions: 1) How do the iconic images (described objects) textualize operations of the descriptive and contribute to the construction of a visual narrative? 2) Which textual-discursive functions does the descriptive assume in the construction of meaning(s)? To answer these questions, we remain on level 5 of the analysis, the compositional structure, and focus on the textual sequences and their functions in the textual organization of the selected comic strip. We establish an interface between the TDA (Adam, 2011; 2019) and studies of the descriptive (Marquesi, 2004; 2007; 2017; 2018), of the visual sign (GRUPO µ, 1993) as well as of comics (Acevedo, 1990; Cagnin, 2014; Ramos, 2007; 2009), according to the features and specifications of this genre. The analyses undertaken showed that, with due adaptations, notions of textual sequences are also valid for verbo-visual texts, specifically so for the analyzed comic strip, and they give relevant orientations for the construction of meaning(s).
Downloads
References
ACEVEDO, J. Como fazer história em quadrinhos. São Paulo: Global, 1990.
ADAM, J. M. Textos tipos e protótipos. São Paulo: Contexto, 2019.
ADAM, J. M. A linguística textual: introdução à análise textual dos discursos. Tradução de Maria das Graças Soares Rodrigues, Luis Passeggi, João Gomes da Silva Neto, Eulália Vera Lúcia Fraga Leurquin. São Paulo: Cortez, 2011.
CAGNIN, A. L. Os quadrinhos: um estudo abrangente da arte sequencial: linguagem e semiótica. São Paulo: Criativo, 2014.
FRANCO, E. S. Hqtrônicas: do suporte papel à rede internet. 2 ed. São Paulo: Annablume; Fapesp, 2008.
GENETTE, G. Paratextos editoriais. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2009.
GRUPO μ. Tratado del signo visual: para una retórica de la imagen. Madrid: Cátedra, 1993.
JOLY, M. Introdução à análise da imagem. Campinas: Papirus, 2005.
KOCH, I. V. Introdução à Linguística Textual: trajetória e grandes temas. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2015.
KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading imagens: the gramar of visual design. London/NY: Routledge, 2006.
MARQUESI, S. C. Procedimentos analíticos da ATD e produção escrita: estrutura composicional e sequências textuais descritivas em relatórios técnicos. In: GOMES, A.T.; PASSEGGI, L.; RODRIGUES, M. G. S. (Orgs.). Análise Textual dos Discursos: perspectivas teóricas e metodológicas. Coimbra: Gracio, 2018, p. 111-124.
MARQUESI, S. C. Linguística Textual e Análise Textual dos Discursos: sequências descritivas e progressão textual em foco. In: CAPISTRANO JÚNIOR, R.; LINS, M. P. P.; ELIAS, V. M. (Orgs.) Linguística Textual: diálogos interdisciplinares. São Paulo: Labrador, 2017, p. 279-297.
MARQUESI, S. C. Referenciação e intencionalidade: considerações sobre escrita e leitura. In: CARMELINO, A. C. et al. (Orgs.). Nos caminhos do texto: atos de leitura. Franca, SP: UNIFRAN, 2007, p. 215-233.
MARQUESI, S. C. A organização do texto descritivo em língua portuguesa. 2. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2004.
MARQUESI, S. C. A organização do texto descritivo em língua portuguesa. 1. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.
MCCLOUD, Scott. Reinventando os quadrinhos: como a imaginação e a tecnologia vêm revolucionando essa forma de arte. São Paulo: M. Books, 2005.
RAMOS, P. A leitura dos quadrinhos. São Paulo: Contexto, 2009.
RAMOS, P. Tiras cômicas e piadas: duas leituras, um efeito de humor. Tese (Doutorado em Letras) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sueli Cristina Marquesi, Rivaldo Capistrano Júnior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Editorial Board authorizes free access to and distribution of published contentes, provided that the source is cited, that is, granding credit to the authors and Linha D'Água and preserving the full text. The author is allowed to place the final version (postprint / editor’s PDF) in an institutional/thematic repositor or personal page (site, blog), immediately after publication, provided that it is available for open access and comes without any embargo period. Full reference should be made to the first publication in Linha D'Água. Access to the paper should at least be aligned with the access the journal offers.
As a legal entity, the University of São Paulo at Ribeirão Preto School of Philosophy, Sciences and Languages owns and holds the copyright deriving from the publication. To use the papers, Paidéia adopts the Creative Commons Licence, CC BY-NC non-commercial attribution. This licence permits access, download, print, share, reuse and distribution of papers, provided that this is for non-commercial use and that the source is cited, giving due authorship credit to Linha D'Água. In these cases, neither authors nor editors need any permission.
Partial reproduction of other publications
Citations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrions should be accompanied by written permission from the copyright owner of the original work with a view to reproduction in Linha D'Água. This permission has to be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.