The illustration of Children's tale: a proposal to the imagetic and paratextual literary education in classroom

Authors

  • Rodolfo Rodrigues Pontes Instituto Federal Fluminense
  • Thiago Eugênio Loredo Betta Instituto Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2020.171951

Keywords:

illustration, literary education, teacher education, classroom, paratext

Abstract

Faced with the challenge of working with the paratexts and illustrations of
children’s and youth books in the classroom, the present study aims to show the importance and meaning of these elements in the formative process of the portuguese-speaking
teacher, school discipline in which literary reading should have privileged space. For the effective work with the children’s literature, it is necessary to present the various meanings of the illustrations, explore the paratexts as composition elements of the book object and create a literary reading project at school, to expand and  emancipation the literary experience of young readers, as point out Camargo (1998), Colomer (2007) and Lins (2003).
Thus, through a bibliographic study and the application of the workshop “Illustration of the children’s tale: construction of the narrative image”, addressed to undergraduates in letters, it was possible to identify that sensitization raising of future teachers about the importance of illustrations and paratexts brought satisfactory results, especially with the change of perception of most licentiates regarding the meaning that such elements have within the pages of the book. This allowed us to conclude that, when the school articulates itself around a literary reading project, uniting the imagery part with the paratextual, it is possible to produce many fruits, such as the change of perception of students to the meanings of illustrations and paratextual elements, developing a more a keener look and favoring a kinaesthetic experience with the complexity of the book object.

Author Biographies

  • Rodolfo Rodrigues Pontes, Instituto Federal Fluminense

    Graduado em Design Gráfico pelo Instituto Federal Fluminense (IFF) e em Artes Visuais pelo Claretiano Centro Universitário (CEUCLAR). Especialista em Literatura, Memória Cultural e Sociedade também pelo Instituto Federal Fluminense (IFF) e em Ensino de Artes: Técnicas e Procedimentos pela Universidade Candido Mendes (UCAM). Atualmente é servidor público da Prefeitura Municipal de Campos dos Goytacazes e bolsista voluntário de pesquisa e extensão do Núcleo de Pesquisa em Artes, Design e Comunicação (ARTDECO/IFF). E-mail: rodriguespontesr@gmail.com

  • Thiago Eugênio Loredo Betta, Instituto Federal Fluminense

    Doutor e Mestre em Cognição e Linguagem pela Universidade Estadual do Norte Fluminense (UENF). Especialista em Literatura, Memória Cultural e Sociedade pelo Instituto Federal Fluminense (IFF). Graduado em Ciências da Educação também pela Universidade Estadual do Norte Fluminense (UENF). Professor de Língua Portuguesa no Instituto Federal Fluminense (IFF).

References

ANDRADE, Júlia Parreira Andrade. O papel da ilustração no livro-ilustrado: uma dis-cussão sobre a autonomia da imagem. In: IV SILEL – SIMPÓSIO INTERNACIO-NAL DE LETRAS E LINGUÍSTICA, 1., 2013, Uberlândia. Anais [...]. Uberlândia: Universidade Federal de Uberlândia, EDUFU, 2013. v. 3, p. 1-8.

BURLAMAQUE, Fabiane Verardi; MARTINS, Kelly Cristina Costa; ARAÚJO, Mayara dos Santos. A leitura do livro de imagem na formação do leitor. In: SOUZA, Renata Junqueira de; FEBA, Berta Lúcia Tagliari (Orgs.). Leitura literária na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2011, p. 75-95.

CAMARGO, Luís. Ilustração do Livro Infantil. Belo Horizonte: Editora Lê, 1995.

CAMARGO, Luís. Poesia infantil e ilustração: estudo sobre Ou isto ou aquilo de Cecília Meireles. 214f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 1998.

CAVALCANTE, Nathalia Chehab de Sá. Ilustração: uma prática passível de teorização. 2010. 285f. Tese (Doutorado em Design) – Departamento de Artes e Design, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.

COLOMER, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. São Paulo: Global, 2007.

COSTA, Jorge Alberto Paiva da. O design da ilustração no livro ilustrado brasileiro contemporâneo. 2012. 216f. Dissertação (Mestrado em Design) – PPGDesign, Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo.

GÓES, Lúcia Pimentel; ALENCAR, Jakson de (Orgs.). Alma da imagem: a ilustração de livros para crianças e jovens na palavra de seus criadores. São Paulo: Paulus, 2009.

LINS, Guto. Livro infantil?: projeto gráfico, metodologia, subjetividade. São Paulo: Edições Rosari, 2003.

MORAES, Odilon. O projeto gráfico do livro infantil e juvenil. In: OLIVEIRA, Ieda. O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo: DCL, 2008.

OLIVEIRA, Rui de. Pelos Jardins Boboli: reflexões sobre a arte de ilustrar livros para crianças e jovens. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

PELEGRINI, Tânia. Narrativa verbal e narrativa visual: possíveis aproximações. In.: PELEGRINI, Tânia. et al. Literatura, cinema e televisão. São Paulo: Editora Senac São Paulo – Instituto Itaú Cultural, 2003. p. 15-35.

RAMOS, Graça. A imagem nos livros infantis: caminhos para ler o texto visual. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

RAMOS, Flávia Brocchetto; NUNES, Marília Forgearini. Efeitos da ilustração do livro de literatura infantil no processo de leitura. Educar em Revista, Curitiba, n. 48, p. 251-263, 2013.

RAMOS, Flávia Brocchetto; PANOZZO, Neiva Senaide Petry. Entre a ilustração e a palavra: buscando pontos de ancoragem. Espéculo: Revista de Estudios Literarios, Madrid, n. 26, mar. 2004.

SILVA, Kenia Adriana de Aquino Modesto; SOUZA, Renata Junqueira de. Os significados dos paratextos, da narrativa e das ilustrações: a mediação e a formação do leitor literário. Revista Cerrados, Brasília, v. 25, p. 76-93, 2016.

VIGNA, Elvira. O livro de literatura infantil e juvenil como objeto estético. Itinerários, Araraquara, n. 17, p. 189-199, 2001.

Published

2020-12-30

How to Cite

PONTES, Rodolfo Rodrigues; BETTA, Thiago Eugênio Loredo. The illustration of Children’s tale: a proposal to the imagetic and paratextual literary education in classroom. Literartes, São Paulo, Brasil, v. 1, n. 13, p. 127–149, 2020. DOI: 10.11606/issn.2316-9826.literartes.2020.171951. Disponível em: https://revistas.usp.br/literartes/article/view/171951.. Acesso em: 16 aug. 2024.