Narratives interwoven with threads of awe and fear: the house and its ruins in Poe, Cortázar and Amenábar

Authors

  • Joana Marques Ribeiro Universidade de São Paulo
  • Kátia Pellicci Cembrone de Souza Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2021.187490

Keywords:

Horror, Unfamiliar, House, Literature, Film

Abstract

This article aims to instigate a reflection on the manifestations of horror in literature and its parallels with film language in the short stories “The fall of the house of Usher” (1839), by Edgar Allan Poe, and “Casa tomada” (1951), by Julio Cortázar, and the film “The others” (2001), written and directed by Alejandro Amenábar. Accordingly, the analysis will highlight both Poe’s precursor position in relation to the other authors and the formal elements from the three narratives, which, in continuous and fruitful intertextual dialogue, collaborate to create their haunting effects. Hence, the analysis will focus on how the house, a key element in the selected pieces, plays a fundamental role in shaping the characteristic effect of horror narratives. Beyond the concrete and material aspects of the house, the investigation will look into this hostile and threatening environment and explore how it mirrors the confusion of the protagonists’ mental space. The house becomes thus a metaphor for the complexity of the mind. Its interior, so often avoided for its threatening aspects as both body and mind that one inhabits, contributes to heighten the destabilizing effects that reading the three pieces brings to the reader/viewer.

Author Biographies

  • Joana Marques Ribeiro, Universidade de São Paulo

    Doutora em Letras na área de Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa da Universidade de São Paulo (2020) e integrante do Grupo de Pesquisa Produções Literárias e Culturais para Crianças e Jovens - fase 3 (CNPq) da FFLCH-USP. Mestre em Letras na área de Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa da Universidade de São Paulo (2011) e possui graduação em Letras (licenciatura plena em Português e Espanhol) pela Universidade de São Paulo (2006). Desenvolve trabalho na área da educação ministrando aulas de língua portuguesa na rede particular de ensino para alunos do Ensino Fundamental II e Ensino Médio. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa e Literatura, atuando principalmente nos seguintes temas: literatura, estudos comparados, linguagens, cinema, leitor, formação de leitores, mediação de leitura.

  • Kátia Pellicci Cembrone de Souza, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Doutoranda em Letras do Programa de Literatura e Crítica Literária – PUC-SP. É mestre em Literatura e Crítica Literária pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP), especialista em Literatura também pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP), graduada em Pedagogia (2005), em Letras Português/ Inglês (2000), e em Propaganda e Marketing (1998). Professora de Língua Portuguesa e Literatura. Possui experiência nas áreas da Educação, Comunicação Social, Língua e Literatura.

References

AMENÁBAR, Alejandro. Os outros (Los otros). EUA/ITA/ESP/FRA: Dimension Films, Miramax Films, 2001 (104 min).

BAUDELAIRE, Charles. O homem e a obra (1852). In: POE, Edgar Allan. Edgar Allan Poe: medo clássico. Rio de Janeiro: DarkSide Books, 2017.

BERNARDO, Gustavo. O livro da metaficção. Rio de Janeiro: Tinta Negra Bazar Editorial, 2010.

BORGES, Jorge Luis. Pierre Menard, autor do Quijote. In Ficções. 3ª ed. São Paulo: Globo, 2001.

CORTÁZAR, Julio. Valise de Cronópio. 2ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2008.

CORTÁZAR, Julio. Casa Tomada. In Bestiário. 2ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014.

CARVALHAL, Tânia Franco. Literatura comparada. São Paulo: Ática, 2006.

FREUD, Sigmund. O infamiliar e outros escritos. 1ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

GUIMARÃES, César. Imagens da memória. Entre o legível e o visível. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 1997.

KRISTEVA, Julia. Introdução à Semanálise. 2ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2005.

NESTAREZ, Oscar. Histórias em quadrinhos e narrativas literárias de horror: aproximações e distanciamentos. In: Narrativas e enigmas da arte [recurso eletrônico]: fios da memória, frestas e arredores da ficção / Maria Zilda da Cunha, Lígia Menna (orgs.). – São Paulo: FFLCH/USP, 2021.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Mutações da literatura no século XXI. São Paulo: Companhia das Letras, 2016, PDF.

POE, Edgar Allan. A filosofia da composição. 2ª ed. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2011.

POE, Edgar Allan. A queda da Casa de Usher. In: O gato Preto e outras histórias extraordinárias. 1ª ed. São Paulo: Pandorga, 2018.

ROAS, David. A ameaça do fantástico: aproximações teóricas. São Paulo: Unesp, 2014.

WELLEK, René e WARREN, Austin. Teoria da Literatura e metodologia dos estudos literários. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

XAVIER, Ismail. O olhar e a cena. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.

Published

2021-12-21

How to Cite

RIBEIRO, Joana Marques; SOUZA, Kátia Pellicci Cembrone de. Narratives interwoven with threads of awe and fear: the house and its ruins in Poe, Cortázar and Amenábar. Literartes, São Paulo, Brasil, v. 1, n. 15, p. 123–148, 2021. DOI: 10.11606/issn.2316-9826.literartes.2021.187490. Disponível em: https://revistas.usp.br/literartes/article/view/187490.. Acesso em: 4 dec. 2024.