“Notice what I don’t say”. Considerations on Paulo Leminki’s Catatau

Authors

  • Kleber Santos Universidade de São Paulo - Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas - Programa de Teoria Literária e Literatura Comparada

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2448-1769.mag.2015.98233

Keywords:

Paulo Leminski, Catatau, Aesthetics, Politics

Abstract

Catatau, by Paulo Leminski, is a sphinx in the way of contemporary Brazilian literature. In this essay are observed some of the multiple strategies present in this radical and unclassifiable text to destabilize forms, concepts and established positions, creating cracks, indeterminacies, mobilizing an effective creative activity of the reader, enabling new forms of subjectivity, new perspectives, new political spaces. More than a work, a challenge: "Do yourself".

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Kleber Santos, Universidade de São Paulo - Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas - Programa de Teoria Literária e Literatura Comparada
    Doutorando e Mestre em Teoria Literária e Literatura Comparada pela Universidade de São Paulo

References

AGUILAR, Gonzalo. Por uma ciência del vestigio errático (Ensayos sobre la antropofagia de Oswald de Andrade). Buenos Aires: Grumo, 2010

ANDRADE, Oswald. “Manifesto antropófago”. Revista de Antropofagia, Ano I, Nº I, maio de 1928.

AVELAR, Idelber. Alegorías de la derrota: la ficción postdictatorial y el trabajo del duelo. Disponível em: idelberavelar.com/alegorias-de-la-derrota.pdf. Consultado em 01/12/2013.

BADIOU, Alain. Deleuze. O clamor do Ser. Trad. Lucy Magalhães. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1997.

BECKETT, Samuel. O inominável. Trad. Waltemir Dutra. São Paulo: Nova Fronteira, 1989.

BLOOM, Harold. A angústia da influência: uma teoria da poesia. Rio de Janeiro: Imago, 1991.

CALIXTO, Fabiano; DICK, André. A linha que nunca termina. Rio de Janeiro: Lamparina, 2004.

CAMPOS, Haroldo. “Uma leminskíada barrocodélica”. In.: LEMINSKI, Paulo. Catatau: um romance-ideia. São Paulo: Iluminuras, 2011, p. 235-239.

CARVALHO, Tida. O Catatau de Paulo Leminski, des(coordenadas) cartesianas. São Paulo: Cone Sul, 2000.

_______________. Metaformose, de Paulo Leminski: entre mito e poesia. In. Scripta, Belo Horizonte, v. 7, n. 13, 2º sem. 2013, p. 189-199.

CARVALHO, Raimundo Nonato Barbosa de. Metamorfoses em tradução. São Paulo: USP, 2010.

CASTRO, Eduardo Viveiros de. “O mármore e a murta: sobre a inconstância da alma selvagem”. In. ________. A inconstância da alma selvagem e outros ensaios de antropologia. São Paulo: CosacNaify, 2002, p. 181-264.

____________________. “Entrevista de Eduardo Viveiros de Castro”. In. Primeiros Estudos, São Paulo, n. 2, p. 251-267, 2012.

CASTRO, Silvio. A carta de Pero Vaz de Caminha. Porto Alegre: L&PM, 1996.

DELEUZE, Gilles. A dobra: Leibniz e o barroco. Trad. Luiz B. L. Orlandi. Campinas: Papirus, 1991.

_______________. Crítica e clínica. Trad. Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 1997.

_______________. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 2006.

_______________. Kafka. Para uma literatura menor. Trad. Rafael Godinho. Lisboa: Assírio e Alvim, 2003.

DELEUZE, Gilles & GUATTARI, Félix. O Anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia. Trad. Joana M. Varela e Manuel M. Carrilho. Lisboa: Assírio & Alvim, 1972.

DERRIDA, Jacques. A farmácia de Platão. Trad. Rogério Costa. São Paulo: Iluminuras, 1997.

________________. . "Il faut bien manger, ou le calcul du sujet: Entretien (avec J.-L. Nancy)." Disponível em: <http://www.egs.edu/faculty/jacques-derrida/articles/il-faut-bien-manger/>. Acesso em: 25 fev. 2014.

DESCARTES, René. Discurso do método. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

DOLAR, Mladen. The voice and the nothing more. Cambridge, MA: MIT Press, 2006, p. 149.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Trad. Roberto Machado. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979,

HANSEN, João Adolfo. Alegoria: construção e interpretação da metáfora. São Paulo: Atual, 1986.

LEMINSKI, Paulo. Catatau: um romance-ideia. 3ª edição, crítica e anotada. Curitiba: Travessa dos editores, 2004.

_______________. Catatau: um romance-ideia. São Paulo: Iluminuras, 2011.

_______________. Descartes com lentes (conto). Curitiba: Col. Buquinista - Fundação Cultural de Curitiba, 1993.

_______________. Ensaios e anseios crípticos. Curitiba: Polo Editorial do Paraná, 1997.

_______________. Metaformose. Uma viagem pelo imaginário grego. 2ª edição. São Paulo: Iluminuras, 1998

_______________. Toda poesia. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

_______________. Uma carta uma brasa através. Cartas a Régis Bonvicino (1976-1981). São Paulo: Iluminuras, 1992

LEVI-STRAUSS, Claude. Tristes trópicos. Trad. Rosa Freire D’Aguiar. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

LYOTARD, Jean-François. A condição pós-moderna. São Paulo: José Olympio, 2002.

MAINGUENEAU, Dominique. O contexto da obra literária: enunciação, escritor, sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

MANDAGARÁ, Pedro. História da edição de Catatau, de Paulo Leminski. Disponível em: <http://www.pucrs.br/edipucrs/online/IXsemanadeletras/com/Pedro_Mandagara.pdf>. Acesso em: 25 fev. 2015.

MANIGLIER, Patrice. “Surdétermination et duplicité des signes: de Saussure à Freud”. In. Savoirs et cliniques, 2005/1, nº 6, p. 149-160.

MARQUES, Ângela Cristina Salgueiro. “Três bases estéticas e comunicacionais da política: cenas de dissenso, criação do comum e modos de resistência”. In: Revista Contracampo, v. 26, n. 1, ed. abril 2013. Niterói: Contracampo, 2012, p. 126-145.

MENDONÇA, Maurício Arruda. “A oralidade no romance Catatau de Paulo Leminski”. In: Boitatá n. 11. Londrina: jan-jul. 2011, p. 59-73.

MESCHONNIC, Henri. Linguagem ritmo e vida. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2006.

MIGLIONI, Maria Luci Buff. Sonhos sobre meditações de Descartes. São Paulo: Annablume, 2001.

NANCY, Jean-Luc. À escuta. Trad. Fernanda Bernardo. Belo Horizonte: Edições Chão da Feira, 2014.

_______________. Ego sum. Paris: Flammarion, 1979.

_______________. Fazer, a poesia. Disponível em < http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33027845010>. Acesso em: 25 jan. 2015.

NOVAIS, Carlos Augusto. As trapaças de Occam: montagem, palavra-valise e alegoria no "Catatau", de Paulo Leminski. Belo Horizonte: UFMG, 2008.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Leminski, o samurai malandro. In ______. Inútil poesia. São Paulo: Companhia das Letras, 2000. 234-240

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. Tradução: Mônica Costa Netto. São Paulo: EXO Experimental / Editora 34, 2005.

__________________. O desentendimento - Política e Filosofia. Trad. Ângela Leite Lopes. São Paulo: Ed. 34, 1996.

__________________. O mestre ignorante: Cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

SAFLATE, Vladimir. Cinismo e falência da crítica. São Paulo: Boitempo, 2008, p. 17.

SALVINO, Romulo Valle. Catatau: as meditações da incerteza. São Paulo: Educ, 2000.

SANDMANN, Marcelo (org.). A pau a pedra a fogo a pique: dez estudos sobre a obra de Paulo Leminski. Curitiba: Imprensa Oficial, 2010.

SOUSA, Claudio Roberto. Catatau: literatura de obstrução em país bloqueado. São Paulo: USP, 2008.

TECA, William Crusoé de Oliveira. A Carnavalização de Descartes no Catatau de Paulo Leminski. Curitiba: UFPR, 2005. Dissertação de mestrado.

TOLEDO, Paulo de. Catatau: o estandarte da insubordinação. In. LEMINSKI, Paulo. Catatau: um romance-ideia. São Paulo: Iluminuras, 2011, p. 246-253.

ZERBINATTI, Bruna Paola. Os ritmos de Catatau: abordagem tensiva do romance de Paulo Leminski. São Paulo: USP, 2011.

ZIZEK, Slavoj. Como ler Lacan. Trad. Maria Luiza X. de A. Borges. São Paulo: Zahar, 2010.

Published

2015-12-15

Issue

Section

LAVA

How to Cite

“Notice what I don’t say”. Considerations on Paulo Leminki’s Catatau. (2015). Magma, 22(12), 265-294. https://doi.org/10.11606/issn.2448-1769.mag.2015.98233