The Minas Gerais setting in A garganta do inferno: an essay on a tale by Bernardo Guimarães
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2017.137751Keywords:
Space, Tale, Romanticism, SuperstitionAbstract
This article intends to demonstrate how, in the tale A garganta do inferno by the Brazilian Romantic writer Bernardo Guimarães, the Minas Gerais setting is deeply articulated with the narrative structure. The tale belongs to a segment of his production that is unknown to the general public. The space, in this case, is conceived not only within the specific dimension of a local morphology, but also as a cultural environment in which traditions, beliefs and superstitions are incorporated to the text. Thereby, this essay argues that, given the historical and aesthetic boundaries of Romanticism, the work of this Brazilian writer can be classified as a genuine product of the Romantic sertanismo or regionalism.Downloads
References
ALENCASTRO, Luiz Felipe de. Vida privada e ordem privada no Império. In:______. (org.). História da vida privada no Brasil 2. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
AUERBACH, E. Gloria passionis. In: ______. Ensaios de literatura ocidental: filologia e crítica. São Paulo: Duas cidades; Ed. 34, 2007.
BAL, Mieke. Descrizioni, costruzione di mondi e tempo nella narrazione. In: MORETTI, Franco (org.). Il Romanzo. v. II. Torino: Giulio Einaudi, 2002.
BOSI, Alfredo. Sertanistas: Bernardo Guimarães, Taunay, Távora. In: BOSI, Alfredo. História concisa da literatura brasileira. 49. ed. São Paulo: Cultrix, 2013.
CANDIDO, Antonio. Um contador de casos: Bernardo Guimarães. In: ______. Formação da literatura brasileira. 10. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2006.
CIRLOT, Juan-Eduardo. Dicionário de símbolos. São Paulo: Centauro, 2005.
GENETTE, Gérard. Fronteiras da narrativa. In: BARTHES, Roland (org.). Análise estrutural da narrativa: pesquisas semiológicas. Petrópolis: Vozes, 1971.
GUIMARÃES, Bernardo. A garganta do inferno. In:______. Lendas e romances. 4. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2006a.
______. O seminarista. 2. ed. São Paulo: Ediouro, 2003.
______. A cabeça do Tiradentes. In: ______. História e tradições da província de Minas Gerais. Rio de Janeiro: Garnier, s/d.
GUIMARÃES, Hélio de Seixas. Entre lendas e romances, o conto de Bernardo Guimarães. In: GUIMARÃES, Bernardo. Lendas e romances. 4. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2006b.
GUINSBURG, Jacob. Romantismo, historicismo e História. In: ______. (org.). O Romantismo. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2011.
LINS, Osman. Lima Barreto e o espaço romanesco. São Paulo: Ática, 1976.
LOBATO, Monteiro. Cidades mortas. São Paulo: Brasiliense, 1951.
LOPES, Frei Roberto B. Monte Alverne, pregador imperial: roteiro para um estudo. Petrópolis, RJ: Vozes, 1958.
MAGALHÃES, Basílio. Bernardo Guimarães: esboço biographico e critico. Rio de Janeiro: Typographia do Annuario do Brasil, 1926.
SODRÉ, Nelson Werneck. História da literatura brasileira: seus fundamentos econômicos. 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1964.
TÁVORA, Franklin. Carta II – Segunda série: Iracema. In: MARTINS, Eduardo Vieira (org.). Cartas a Cincinato. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2011.
______. O Cabeleira. Rio de Janeiro: Typographia Nacional, 1876. Disponível em: <http://www.brasiliana.usp.br>. Acesso em: 15 ago. 2017.
TODOROV, Tzvetan. A narrativa fantástica. In: ______. As estruturas narrativas. São Paulo: Perspectiva, 1969.
Downloads
Published
Issue
Section
License
A revista Opiniães não exerce cobrança pelas contribuições recebidas, garantindo o compartilhamento universal de suas publicações. Os autores mantêm os direitos autorais sobre os textos originais e inéditos que disponibilizarem e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.