Gastronomy and the sports mega-events in the construction of the “Brasil” brand: proximities between world cup, tourism and public relations

Authors

  • Anderson Gurgel Campos Universidade de Santo Amaro. Curso de Comunicação Social
  • Helena Maria A. Jacob Centro Universitário Fecap Faculdade Cásper Líbero

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2011.139113

Keywords:

Mega-Events.• Gastronomy. World Cup. “Brasil” Brand. Public Relations.

Abstract

This article analyzes the role of gastronomy as an element of symbolic representation of Brazil, from the concept of the “Brasil” brand”. Based on the concept of corporate image and of brand identity one develops a reflection on how national dishes can contribute to the strengthening of the Brazilian image abroad. We discuss the role of gastronomy as a system of culture and, consequently, how public relations can generate the production of symbolic texts that help make up the organizational image of Brazil in the media, from mega-events such as the Soccer World Cup and the Olympic Games.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Anderson Gurgel Campos, Universidade de Santo Amaro. Curso de Comunicação Social
    Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), onde estuda as imagens do esporteespetáculo. Mestre em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP. Graduado em Jornalismo pela Universidade Estadual Paulista (Unesp). Professor do Curso de Comunicação Social da Universidade de Santo Amaro (Unisa) e na pós-graduação do Centro Universitário FMU
  • Helena Maria A. Jacob, Centro Universitário Fecap Faculdade Cásper Líbero
    Doutoranda do Programa de Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), com pesquisa sobre ambientes midiáticos da gastronomia. Bolsista Capes-Prosup – bolsa parcial. Mestre em Comunicação e Semiótica e graduada pela PUC-SP. Graduada em Jornalismo pela Universidade Estadual Paulista (Unesp). Docente da Faculdade Cásper Líbero (Facásper) e do Centro Universitário Fecap (Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado).

Published

2011-12-26

How to Cite

CAMPOS, Anderson Gurgel; JACOB, Helena Maria A. Gastronomy and the sports mega-events in the construction of the “Brasil” brand: proximities between world cup, tourism and public relations. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 8, n. 15, p. 169–183, 2011. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2011.139113. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/139113.. Acesso em: 18 may. 2024.