The historical scenario of public relations in Brazil

Authors

  • Paulo Nassar Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
  • Luiz Alberto de Farias Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
  • Mateus Furlanetto de Oliveira Faculdade Cásper Líbero

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2016.139324

Keywords:

Brazil. Licensing. Organizational communication. Public relations. History.

Abstract

Public relations arose in Brazil in 1914, with the creation of the first corporate department of the area, in São Paulo. However, it development only occurred as from 1950. When establishing themselves in Brazil, the internactional companies created public relations departments to improve and strengthen their activities in the country. A unique aspect in Brazil is that the profession was regulated in 1967, by Law No. 5.377/67. In the same year the first graduate course was created in the University of São Paulo. Inspired by the North American, European and Latin American theories, a number of authors have written conceptual and practical books for the Brazilian market, contributing to the development of the profession. Various associations have also played a crucial role in this sense, by building bridges between the academic environment and the market. This text presents relevant facts of the one hundred years of public relations in Brazil, celebrated in 2014.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Paulo Nassar, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
    Pós-doutor pela Libera Università di Lingue e Comunicazione, Milão, Itália. Doutor e mestre em Ciências da Comunicação, na área de Relações Públicas, pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Professor livre-docente da ECA-USP . Coordenador do Grupo de Estudos de Novas Narrativas (Genn/ECA-USP). Diretor-presidente da Associação Brasileira de Comunicação Empresarial (Aberje).
  • Luiz Alberto de Farias, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
    Pós-doutor pela Universidad de Málaga, Espanha. Doutor em Comunicação e Cultura pela Universidade de São Paulo (USP). Mestre em Comunicação e Mercado pela Faculdade Cásper Líbero (Facásper). Professor da Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da ECA-USP. Diretor acadêmico das escolas de Comunicação e de Educação da Universidade Anhembi-Morumbi. Presidente da Associação Brasileira de Pesquisadores de Comunicação Organizacional e de Relações Públicas (Abrapcorp).
  • Mateus Furlanetto de Oliveira, Faculdade Cásper Líbero
    Mestre em Ciências da Comunicação pela ECA-USP. Especialista em Gestão Estratégica de Comunicação Organizacional e Relações Públicas pela ECA-USP. Graduado em Relações Públicas pela ECA-USP. Professor da Faculdade Cásper Líbero (Facásper).

Published

2016-06-11

How to Cite

NASSAR, Paulo; FARIAS, Luiz Alberto de; OLIVEIRA, Mateus Furlanetto de. The historical scenario of public relations in Brazil. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 13, n. 24, p. 151–160, 2016. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2016.139324. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/139324.. Acesso em: 12 may. 2024.