Community communication and social responsibility in Brazilian and European football clubs: much beyond the “member-supporter”

Authors

  • Ary José Rocco Júnior Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte
  • Eduardo de Oliveira Cruz Carlassara Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte
  • Pedro Lucas Leite Parolini Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2016.139328

Keywords:

Community communication. Social responsibility. Sports clubs. Football.

Abstract

For the football clubs in Europe, the relationship with the community is understood, together with the sports performance and with the market positioning, as one of the vertices of its strategic role. The communication with the community acquires fundamental importance for the sports clubs, contributing to strong relationship with groups of interest and to brand enhancement. The purpose of this article is of comparing the actions for communication with the community of the leading football clubs in Brazil and in Europe. For this we analyze the communication in their official portals. The Brazilian organizations present an understanding that is restricted to their actions with the community, contrary to that of the European entities, which invest strategically in this kind of communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ary José Rocco Júnior, Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte
    Pós-doutor em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Doutor em Comunicação e Semiótica e mestre em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professor da Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo (Eefe-USP). Líder e fundador do Grupo de Estudos e Pesquisa em Marketing e Comunicação no Esporte (Gepecom) da Eefe-USP.
  • Eduardo de Oliveira Cruz Carlassara, Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte
    Mestrando em Gestão e Marketing Esportivo na Eefe-USP. Especialista em Marketing e Vendas pela Universidade Anhembi Morumbi. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Marketing e Comunicação no Esporte (Gepecom) da Eefe-USP. Bacharel em Esporte pela Eefe-USP
  • Pedro Lucas Leite Parolini, Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte
    Mestrando em Gestão e Marketing Esportivo na Eefe-USP. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Marketing e Comunicação no Esporte (Gepecom) da Eefe-USP. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Gestão do Esporte (Gepae) da Eefe-USP. Graduado em Educação Física pela Universidade Federal de Lavras (UFLA).

Published

2016-06-11

How to Cite

ROCCO JÚNIOR, Ary José; CARLASSARA, Eduardo de Oliveira Cruz; PAROLINI, Pedro Lucas Leite. Community communication and social responsibility in Brazilian and European football clubs: much beyond the “member-supporter”. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 13, n. 24, p. 189–204, 2016. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2016.139328. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/139328.. Acesso em: 11 may. 2024.