Marketing para as artes: a evolução do conceito de Marketing cultural e a importância desse campo de atuação para o profissional de Relações Públicas

Authors

  • Manoel Marcondes Machado Neto Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2006.139994

Keywords:

Art. Culture. Organizational Communication. Culture marketing. Sponsorship. Public Relations.

Abstract

Brazilian art and culture agents have traditionally opposed the use of Marketing techniques. Ignoring what Manoel Maria de Vasconcellos defined as being the “the spirit of Marketing” concept (“to produce what is sold rather than to sell what is produced”), artists and their managers complain about the lack of education, the lack of audience and the lack of government funds for their activities, while on the other hand they appear astonished with the competent Marketing conducted by the culture industry next door. It is essential to overcome this prejudice and, due to their backgrounds, Public Relations professionals have profiles that are tailored for this task.

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Author Biography

  • Manoel Marcondes Machado Neto, Universidade do Estado do Rio de Janeiro
    Doutor em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. Professor adjunto da Faculdade de Comunicação Social da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FCS-Uerj)

Published

2006-12-13

How to Cite

MACHADO NETO, Manoel Marcondes. Marketing para as artes: a evolução do conceito de Marketing cultural e a importância desse campo de atuação para o profissional de Relações Públicas. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 3, n. 5, p. 108–119, 2006. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2006.139994. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/139994.. Acesso em: 23 jun. 2024.