Storytelling in organizations: the presence of diversity in institutional narratives
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2018.150224Keywords:
Storytelling, Media, Organizational communication, DiversityAbstract
This article proposes to understand how organizations use storytelling that approach topics on gender diversity, race and LGBT. The transformations in society and the mediatized scenario lead organizations to invest in narratives that value themes related to the social agenda in order to construct a more adequate concept in terms of contemporary demands. For this reflection, this study made a search on YouTube, a bibliographic review about the theme, and content analysis of the web series “Am I beautiful?” (2018), by Avon.
Downloads
References
BARICHELLO, Eugenia Mariano. Midiatização e cultura nas organizações da contemporaneidade: o processo de midiatização como matriz de práticas sociais. In: MARCHIORI, Marlene (Org.). Contexto organizacional midiatizado. São Caetano do Sul: Difusão; Rio de Janeiro: Editora Senac, 2014. p. 37-45. (Coleção Faces da Cultura e da Comunicação Organizacional, v. 8).
BAUMAN, Zygmunt. Globalização: as consequências humanas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.
BRAGA, José Luiz. Midiatização: a complexidade de um novo processo social. In: IHU On-Line, São Leopoldo, ano 9, n. 289, 2009.
COELHO JR., Pedro Jaime. Diversidade nas organizações: entre a riqueza cultural e a disputa política. In: Comunicação, interculturalidade e organizações: faces e dimensões da contemporaneidade. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2015.
COGO, Rodrigo. Storytelling: as narrativas da memória na estratégia da comunicação. São Paulo: Aberje, 2016.
EU SOU BONITA | AVON. [S.l.: Avon], 15 ago. 2018. 6 vídeos (20 min.) Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=TDWWpZ631b4&list=PLhvsTEowxBg-fjGiU6xK3PApJAUyM3Q9b>. Acesso em: 2 set. 2018.
FAUSTO NETO, Antônio. Comunicação das organizações: da vigilância aos pontos de fuga. In: OLIVEIRA, Ivone de Lourdes; SOARES, Ana Tereza (Org.). Interfaces e tendências da comunicação. São Caetano do Sul: Difusão, 2008.
FOG, Klaus; BUDTZ, Christian; YAKABOYLU, Baris. Storytelling: branding in practice. Copenhagen: Springer, 2005.
GALLO, Carmine. Storytelling: aprenda contar histórias com Steve Jobs, Papa Francisco, Churchill e outras lendas da liderança. São Paulo: HSM, 2017.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2009.
LIMA, Fábia Pereira. Midiatização empresarial: estratégias de legitimação e interlocução a partir de um canal televisivo de marca. 2009. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Comunicação e Artes, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.
LIMA, Fábia Pereira; OLIVEIRA, Ivone de Lourdes. O discurso e a construção de sentido no contexto organizacional midiatizado. In: MARCHIORI, Marlene (Org.). Contexto organizacional midiatizado. São Caetano do Sul: Difusão; Rio de Janeiro: Editora Senac, 2014. p. 85-97. (Coleção Faces da Cultura e da Comunicação Organizacional, v. 8).
PINTO, Julio. Comunicação organizacional ou comunicação no contexto das organizações? In: OLIVEIRA, Ivone de Lourdes; SOARES, Ana Tereza (Org.). Interfaces e tendências da comunicação. São Caetano do Sul: Difusão, 2008. p. 85- 93.
SALES, Ricardo G. Diversidade nas organizações: das lutas sociais às políticas de gestão. In: CONGRESSO ABRAPCORP, 12., 2017, Goiânia. Anais… São Paulo: Abrapcorp, 2017. p. 441-458.
SARLO, Beatriz. Tempo passado: cultura da memória e guinada subjetiva. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
VOGLER, Christopher. A jornada do escritor: estrutura mítica para escritores. São Paulo: Aleph, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.