Storytelling in organizations: the presence of diversity in institutional narratives

Authors

  • Ivone de Lourdes Oliveira Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • Jeane Moreira Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2018.150224

Keywords:

Storytelling, Media, Organizational communication, Diversity

Abstract

This article proposes to understand how organizations use storytelling that approach topics on gender diversity, race and LGBT. The transformations in society and the mediatized scenario lead organizations to invest in narratives that value themes related to the social agenda in order to construct a more adequate concept in terms of contemporary demands. For this reflection, this study made a search on YouTube, a bibliographic review about the theme, and content analysis of the web series “Am I beautiful?” (2018), by Avon.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ivone de Lourdes Oliveira, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

    Professora adjunta da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)

  • Jeane Moreira, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

    Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)

References

BALDISSERA, Rudimar. Comunicação organizacional: uma reflexão possível com base no paradigma da complexidade. In: OLIVEIRA, Ivone de Lourdes; SOARES, Ana Tereza (Org.). Interfaces e tendências da comunicação. São Caetano do Sul: Difusão, 2008. p. 153-181
BARICHELLO, Eugenia Mariano. Midiatização e cultura nas organizações da contemporaneidade: o processo de midiatização como matriz de práticas sociais. In: MARCHIORI, Marlene (Org.). Contexto organizacional midiatizado. São Caetano do Sul: Difusão; Rio de Janeiro: Editora Senac, 2014. p. 37-45. (Coleção Faces da Cultura e da Comunicação Organizacional, v. 8).
BAUMAN, Zygmunt. Globalização: as consequências humanas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.
BRAGA, José Luiz. Midiatização: a complexidade de um novo processo social. In: IHU On-Line, São Leopoldo, ano 9, n. 289, 2009.
COELHO JR., Pedro Jaime. Diversidade nas organizações: entre a riqueza cultural e a disputa política. In: Comunicação, interculturalidade e organizações: faces e dimensões da contemporaneidade. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2015.
COGO, Rodrigo. Storytelling: as narrativas da memória na estratégia da comunicação. São Paulo: Aberje, 2016.
EU SOU BONITA | AVON. [S.l.: Avon], 15 ago. 2018. 6 vídeos (20 min.) Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=TDWWpZ631b4&list=PLhvsTEowxBg-fjGiU6xK3PApJAUyM3Q9b>. Acesso em: 2 set. 2018.
FAUSTO NETO, Antônio. Comunicação das organizações: da vigilância aos pontos de fuga. In: OLIVEIRA, Ivone de Lourdes; SOARES, Ana Tereza (Org.). Interfaces e tendências da comunicação. São Caetano do Sul: Difusão, 2008.
FOG, Klaus; BUDTZ, Christian; YAKABOYLU, Baris. Storytelling: branding in practice. Copenhagen: Springer, 2005.
GALLO, Carmine. Storytelling: aprenda contar histórias com Steve Jobs, Papa Francisco, Churchill e outras lendas da liderança. São Paulo: HSM, 2017.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2009.
LIMA, Fábia Pereira. Midiatização empresarial: estratégias de legitimação e interlocução a partir de um canal televisivo de marca. 2009. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Comunicação e Artes, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.
LIMA, Fábia Pereira; OLIVEIRA, Ivone de Lourdes. O discurso e a construção de sentido no contexto organizacional midiatizado. In: MARCHIORI, Marlene (Org.). Contexto organizacional midiatizado. São Caetano do Sul: Difusão; Rio de Janeiro: Editora Senac, 2014. p. 85-97. (Coleção Faces da Cultura e da Comunicação Organizacional, v. 8).
PINTO, Julio. Comunicação organizacional ou comunicação no contexto das organizações? In: OLIVEIRA, Ivone de Lourdes; SOARES, Ana Tereza (Org.). Interfaces e tendências da comunicação. São Caetano do Sul: Difusão, 2008. p. 85- 93.
SALES, Ricardo G. Diversidade nas organizações: das lutas sociais às políticas de gestão. In: CONGRESSO ABRAPCORP, 12., 2017, Goiânia. Anais… São Paulo: Abrapcorp, 2017. p. 441-458.
SARLO, Beatriz. Tempo passado: cultura da memória e guinada subjetiva. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
VOGLER, Christopher. A jornada do escritor: estrutura mítica para escritores. São Paulo: Aleph, 2015.

Published

2018-11-29

How to Cite

OLIVEIRA, Ivone de Lourdes; MOREIRA, Jeane. Storytelling in organizations: the presence of diversity in institutional narratives. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 15, n. 29, p. 79–88, 2018. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2018.150224. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/150224.. Acesso em: 13 jul. 2024.