Cultural violence, masculinities, and advertisement

the “É de homem!”3 L’Oréal campaign in Portugal

Authors

  • Alexandre de Sousa Carvalho Universidade de Coimbra
  • Sofia José Santos Universidade de Coimbra

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2018.150581

Keywords:

Advertising, Masculinities, Patriarchy, Semiotics, Cultural violence

Abstract

Even in contexts of greater advancement in gender equality and with products that challenge stereotypes, advertising tends to reassert the hegemonic since it privileges profit in detriment of social transformation. This may imply a choice for patriarchal communication strategies, even if hybrid, contributing to the perpetuation of violences. To illustrate this, the article applied both critical discourse and semiotics analysis in five posters of the advertising campaign “It’s manly!”, launched by the L’Oréal brand in Portugal.

 

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Author Biographies

  • Alexandre de Sousa Carvalho, Universidade de Coimbra

    • Professor adjunto no Núcleo de Relações Internacionais na Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra.
    • Investigador associado do Centro de Estudos Internacionais do Instituto Superior de Ciências do Trabalho e da Empresa (CEI-ISCTE).
    • Doutorando em Ciência Política no ISCTE-IUL.
    • Mestre em African Peace and Conflict Studies pela Universidade de Bradford.
    • Licenciado em Relações Internacionais pela Universidade de Coimbra.
    • Seus atuais interesses de investigação são relacionados a partilhas de poder, resolução de conflitos e estudos para a paz; desafios de democracias contemporâneas; e estudos da internet.

  • Sofia José Santos, Universidade de Coimbra

    • Professora auxiliar convidada no núcleo de Relações Internacionais na Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra.
    • Investigadora integrada no Centro de Estudos Sociais da mesma universidade e investigadora associada no Observatório de Relações Exteriores (Observare), na Universidade Autónoma de Lisboa.
    • Doutorada e mestre em Política Internacional e Resolução de Conflitos pela Universidade de Coimbra.
    • Licenciada em Relações Internacionais pela Universidade de Coimbra.
    • Seus atuais interesses de investigação são media, paz e violências; estudos de gênero; e estudos da internet.

Published

2018-09-25

How to Cite

CARVALHO, Alexandre de Sousa; SANTOS, Sofia José. Cultural violence, masculinities, and advertisement: the “É de homem!”3 L’Oréal campaign in Portugal. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 15, n. 28, p. 206–222, 2018. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2018.150581. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/150581.. Acesso em: 3 jul. 2024.