Organizational culture in merger and acquisition
intercultural process applied to a Brazilian company
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2019.153606Keywords:
Organizational Culture, Interculturality, Fusion and Acquisiton, Organizational CommunicationAbstract
This article discusses concepts such as organizational culture and interculturality in merger and acquisition processes. From the qualitative methodology of bibliographic survey and in-depth interviews, this article seeks to exemplify the consequences of organizational culture in companies that go through merger and acquisition processes, through the analysis of a Brazilian graphic company acquired by an American company. The results show the importance of communication when used in a dialogic manner, in an attempt to signify the new culture.
Downloads
References
ALSINA, Rodrigo Miguel. Elementos para uma comunicación intercultural. Afers Internacionals, Barcelona, n. 36, p. 11-21, maio 1997. Disponível em: https://bit.ly/2GowrEa. Acesso em: 20 jul. 2011.
BARBOSA, Lívia; VELOSO, Letícia. Gerência intercultural, diferença e mediação transnacionais. Civitas: Revista de Ciências Sociais, Porto Alegre, v. 7, n 1, p. 59-85, 2007. Disponível em: https://bit.ly/2LCYOD0. Acesso em: 30 set. 2011.
BARROS, Betânia Tanure. Fusões e aquisições no Brasil: entendendo as razões dos sucessos e fracassos. São Paulo: Atlas, 2003.
CANCLINI, Néstor Garcia. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 1996.
FERRARI, Maria Aparecida. A prática das relações públicas internacionais na sociedade contemporânea. Anuário Unesco/Metodista de Comunicação Regional, São Bernardo do Campo, ano 12, n. 12, p. 15-29, 2008.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Guanabara, 1989.
HALL, Edward; WHYTE, William F. Intercultural communication: a guide to men of action. Human Organization, Oklahoma City, v. 19, n. 1, p. 5-12, 1960.
MARCHIORI, Marlene. Cultura e comunicação organizacional: um olhar estratégico sobre a organização. São Caetano do Sul: Difusão, 2006.
PINHO, José Benedito. Comunicação nas organizações. Viçosa, MG: UFV, 2006.
ROSS, Stephen; WESTERFIELD, Randolph; JAFFE, Jeffrey. Administração financeira. São Paulo: Atlas, 2002.
SANTOS, José Luiz dos. O que é cultura. São Paulo: Brasiliense, 1985.
WOOD JUNIOR, Thomaz; VASCONCELOS, Flávio; CALDAS, Miguel. Fusões e aquisições no Brasil. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 2, n. 4, p. 41-45, 2003. Disponível em: https://bit.ly/32FpIzj. Acesso em: 10 jan. 2019.
WEBER, Roziney Alencar Melo. A comunicação intercultural no ambiente de trabalho: a interação entre trabalhadores brasileiros e estrangeiros em empresas multinacionais no Brasil. 2004. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2004. Disponível em https://bit.ly/2y8rGdn. Acesso em: 10 jan. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.