Organizational culture in merger and acquisition

intercultural process applied to a Brazilian company

Authors

  • Mariany Schievano Granato Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”
  • Maria Cristina Gobbi Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2019.153606

Keywords:

Organizational Culture, Interculturality, Fusion and Acquisiton, Organizational Communication

Abstract

This article discusses concepts such as organizational culture and interculturality in merger and acquisition processes. From the qualitative methodology of bibliographic survey and in-depth interviews, this article seeks to exemplify the consequences of organizational culture in companies that go through merger and acquisition processes, through the analysis of a Brazilian graphic company acquired by an American company. The results show the importance of communication when used in a dialogic manner, in an attempt to signify the new culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Mariany Schievano Granato, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”
    • Doutoranda em Mídia e Tecnologia, mestre em Comunicação, bacharel em Comunicação Social: Relações Públicas pela Universidade Estadual Paulista (Unesp)
    • Docente nas Faculdades Integradas de Bauru (FIB) e professora bolsista didática na Unesp
  • Maria Cristina Gobbi, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”
    • Livre-docente em História da Comunicação e da Cultura Midiática na América Latina, concluiu pós-doutorado na Universidade de São Paulo (USP), doutora em Comunicação Social
    • Professora dos cursos de Comunicação da Unesp e do Programa de Pós-Graduação em Mídia e Tecnologia da Unesp

References

ALSINA, Rodrigo Miguel. Elementos para uma comunicación intercultural. Afers Internacionals, Barcelona, n. 36, p. 11-21, maio 1997. Disponível em: https://bit.ly/2GowrEa. Acesso em: 20 jul. 2011.

BARBOSA, Lívia; VELOSO, Letícia. Gerência intercultural, diferença e mediação transnacionais. Civitas: Revista de Ciências Sociais, Porto Alegre, v. 7, n 1, p. 59-85, 2007. Disponível em: https://bit.ly/2LCYOD0. Acesso em: 30 set. 2011.

BARROS, Betânia Tanure. Fusões e aquisições no Brasil: entendendo as razões dos sucessos e fracassos. São Paulo: Atlas, 2003.

CANCLINI, Néstor Garcia. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 1996.

FERRARI, Maria Aparecida. A prática das relações públicas internacionais na sociedade contemporânea. Anuário Unesco/Metodista de Comunicação Regional, São Bernardo do Campo, ano 12, n. 12, p. 15-29, 2008.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Guanabara, 1989.

HALL, Edward; WHYTE, William F. Intercultural communication: a guide to men of action. Human Organization, Oklahoma City, v. 19, n. 1, p. 5-12, 1960.

MARCHIORI, Marlene. Cultura e comunicação organizacional: um olhar estratégico sobre a organização. São Caetano do Sul: Difusão, 2006.

PINHO, José Benedito. Comunicação nas organizações. Viçosa, MG: UFV, 2006.

ROSS, Stephen; WESTERFIELD, Randolph; JAFFE, Jeffrey. Administração financeira. São Paulo: Atlas, 2002.

SANTOS, José Luiz dos. O que é cultura. São Paulo: Brasiliense, 1985.

WOOD JUNIOR, Thomaz; VASCONCELOS, Flávio; CALDAS, Miguel. Fusões e aquisições no Brasil. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 2, n. 4, p. 41-45, 2003. Disponível em: https://bit.ly/32FpIzj. Acesso em: 10 jan. 2019.

WEBER, Roziney Alencar Melo. A comunicação intercultural no ambiente de trabalho: a interação entre trabalhadores brasileiros e estrangeiros em empresas multinacionais no Brasil. 2004. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2004. Disponível em https://bit.ly/2y8rGdn. Acesso em: 10 jan. 2019.

Published

2019-09-12

How to Cite

GRANATO, Mariany Schievano; GOBBI, Maria Cristina. Organizational culture in merger and acquisition: intercultural process applied to a Brazilian company. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 16, n. 30, p. 189–200, 2019. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2019.153606. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/153606.. Acesso em: 27 jul. 2024.