Implementation of the new guidelines in the Fabico-UFRGS Public Relations Course

the mandatory internship in focus

Authors

  • Ana Cristina Cypriano Pereira Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Denise Avancini Alves Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Fabiane Sgorla Universidade do Vale do Rio dos Sinos
  • Karla Maria Müller Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.17.166912

Keywords:

Curriculum evaluation, Public relations course, Structuring teaching unit, Graduation committee, Mandatory curricular internship

Abstract

This text promotes a brief reflection on the experience of implementing the new curriculum of the Public Relations Course at the Faculty of Library and Communication (Fabico) of the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), based on the curricular guidelines of the Ministry of Education (MEC). The report is based on the documental analysis of the minutes produced by Structuring Teaching Center (NDE) and the Graduation Committee (ComGrad), in addition to resolutions, opinions and other official documents, as suggested by Sônia V. Moreira (2009). Finally, the specific experiences of mandatory internship in the public relations course are presented, as well as their contribution to the evaluation of the curriculum and the training of students.

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Author Biographies

  • Ana Cristina Cypriano Pereira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul
    • Doutora e mestre em Educação e graduada em Relações Públicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
    • Docente da Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação da UFRGS (Fabico-UFRGS)
    • Coordenadora da Comissão de Graduação do Curso de Relações Públicas (ComGrad-RP)
    • Email: ana.cypriano@ufrgs.br
  • Denise Avancini Alves, Universidade Federal do Rio Grande do Sul
    • Doutora em Comunicação e Informação, mestre em Administração e graduada em Relações Públicas e em Administração pela UFRGS
    • Coordenadora substituta da ComGrad-RP
    • Pesquisadora e docente da Fabico-UFRGS
    • E-mail: denise.avancini@ufrgs.br
  • Fabiane Sgorla, Universidade do Vale do Rio dos Sinos
    • Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos)
    • Mestre em Comunicação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM/SC)
    • Graduada em Relações Públicas e em Jornalismo pela UFSM
    • Coordenadora do Núcleo de Avaliação Universitária (NAU)
    • E-mail: fabiane.sgorla@ufrgs.br
  • Karla Maria Müller, Universidade Federal do Rio Grande do Sul
    • Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos)
    • Mestre em Comunicação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS)
    • Graduada em Relações Públicas pela UFRGS
    • Coordenadora do NDE/RP da Fabico-UFRGS)
    • Email: kmmuller@ufrgs.br

References

BRASIL – Ministério da Educação. 2013. Resolução nº 2, de 27 de setembro de 2013. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Relações Públicas. Disponível em <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=14243-rces002-13&Itemid=30192> Acesso em: 14fev2020.

MOREIRA, Sônia Virgínia. Análise documental como método e como técnica. In: DUARTE, Jorge; BARROS, Antonio (orgs.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo, SP: Atlas, 2009.

ROESCH, Sylvia Maria Azevedo. Projetos de estágio e de pesquisa em administração. São Paulo, SP: Atlas, 2015.

UFRGS. Resolução nº 22/2012 do Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão Cepe). 2012. Disponível em: <http://www.ufrgs.br/cepe/legislacao/resolucoes-normativas/resolucao-no-22-2012-de-04-07-2012/view> Acesso em: 01mar.2019.

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Published

2020-06-11

How to Cite

PEREIRA, Ana Cristina Cypriano; ALVES, Denise Avancini; SGORLA, Fabiane; MÜLLER, Karla Maria. Implementation of the new guidelines in the Fabico-UFRGS Public Relations Course: the mandatory internship in focus. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 17, n. 32, 2020. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.17.166912. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/166912.. Acesso em: 21 jul. 2024.