Nat Natura: scenography and ethos in an ergological perspective in the organizational communication

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.185102

Keywords:

Ethos, Scenography , Ergology, Organizational communication, Work activity

Abstract

This article aims to analyze the scenography and ethos mobilized on Twitter by the brand persona Nat Natura from the perspectives of organizational communication and ergology: language and work. The results indicate that, to garner support and free advertising on Twitter, the company Natura & Co. incorporates into the organizational discourse meanings constructed from an autopoietic dynamic, seeking to erase and replace its corporate ethos with an individual ethos to which its customers may identify themselves with.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ernani Cesar de Freitas, Universidade de Passo Fundo

    Doutor em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Mestre em Linguística Aplicada pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). Professor do Programa de Pós-Graduação em Processos e Manifestações Sociais da Universidade Feevale. Professor do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo (UFP).

  • Fernando Simões Antunes Junior, Universidade Feevale

    Doutor em Comunicação Social pela PUCRS. Mestre em Comunicação Social pela PUCRS. Professor do Programa de Pós-Graduação em Processos e Manifestações Sociais da Universidade Feevale.

  • Luis Henrique Boaventura, Universidade de Passo Fundo

    Doutor em Letras pela UPF. Mestre em Letras pela UPF. Pós-doutorando no Programa de Pós-Graduação em Letras da UPF.

References

BALDISSERA, Rudimar. Comunicação organizacional e imagem-conceito: sobre gestão de sentidos no ambiente digital. In: RUÃO, Teresa; NEVES, Ronaldo; ZILMAR, José (ed.). A comunicação organizacional e os desafios tecnológicos. Braga: CECS, 2017. p. 71-87.

BALDISSERA, Rudimar. Organizações como complexus de diálogos, subjetividades e significação. In: KUNSCH, Margarida M. Krohling (org.) A comunicação como fator de humanização das organizações. São Caetano do Sul: Difusão, 2010. p. 61-76.

CONHEÇA a Nat, a assistente virtual da Natura. Natura, São Paulo, 26 nov. 2018. Disponível em: https://www.natura.com.br/blog/mais-natura/conheca-a-nat-a-assistente-virtual-da-natura. Acesso em: 12 set. 2020.

DURRIVE, Louis. A atividade humana, simultaneamente intelectual e vital: esclarecimentos complementares de Pierre Pastré e Yves Schwartz. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 9, suppl. 1, 2011.

FREITAS, Ernani Cesar de et al. A construção do ethos discursivo corporativo: o uso de si e noção de competência. Moara, Belém, n. 51, p. 175-196, 2019.

KUNSCH, Margarida. Comunicação organizacional: aportes teóricos e metodológicos. In: MARQUES, Angela; OLIVEIRA, Ivone de Lurdes; LIMA, Fábia (org.). Comunicação organizacional: vertentes conceituais e metodológicas. Belo Horizonte: PPGCOM/UFMG, 2017. p. 41-53.

LUHMANN, Niklas. Sistemas sociais. Esboço de uma teoria geral. Petrópolis: Vozes, 2016.

MAINGUENEAU, Dominique. Cenas da enunciação. São Paulo: Parábola, 2008.

MAINGUENEAU, Dominique. Ethos, cenografia, incorporação. In: AMOSSY, Ruth (org.) Imagens de si no discurso: a construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2005. p. 69-92.

MAINGUENEAU, Dominique. Variações sobre o ethos. São Paulo: Parábola, 2020.

MORGAN, Gareth. Imagens da organização. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

SCHWARTZ, Yves. Motivações do conceito de corpo-si: corpo-si, atividade, experiência. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 49, n. 3, p. 259-274, 2014.

SCHWARTZ, Yves. Trabalho e ergologia. In: SCHWARTZ, Yves; DURRIVE, Louis (org.). Trabalho e ergologia: conversas sobre a atividade humana. 2. ed. Niterói: Ed. UFF, 2010. p. 25-46.

SCHWARTZ, Yves; DURRIVE, Louis (org.). Trabalho e ergologia: conversas sobre a atividade humana. 2. ed. Niterói: Ed. UFF, 2010.

SCHWARTZ, Yves; ECHTERNACHT, Eliza Helena. O trabalho e a abordagem ergológica: “Usos dramáticos de si” no contexto de uma central de tele-atendimento ao cliente. Informática na Educação: Teoria & Prática, Porto Alegre, v. 10, n. 2, p. 9-24, 2007.

TRINQUET, Pierre. Trabalho e educação: o método ergológico. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 10, n. 38, p. 93-113, 2010.

TURCHI, Sandra. Persona da marca: parte importante da estratégia nas mídias sociais. 2013. Sandra Turchi, São Paulo, 16 ago. 2013. Disponível em: http://sandraturchi.com.br/persona-da-marca-parte-importante-da-estrategia-nas-midias-sociais-2/. Acesso em: 26 abr. 2021.

Published

2021-09-21

How to Cite

FREITAS, Ernani Cesar de; ANTUNES JUNIOR, Fernando Simões; BOAVENTURA, Luis Henrique. Nat Natura: scenography and ethos in an ergological perspective in the organizational communication. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 18, n. 36, p. 40–51, 2021. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.185102. Disponível em: https://revistas.usp.br/organicom/article/view/185102.. Acesso em: 6 jul. 2024.